recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 43>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

*SUK*

Man bli'r så træt....   

M.v.h.


Helt Enig


Det var over dit indlæg....

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Men der ligger en principiel diskussion af nits i forhold til "korrekt" billede. Som jeg forstår Dolby, så er det nærmest deres mål, at lysintensiten på skærmen skal svare til lysintensiteten under optagelsen (ansvaret overladt til instruktøren). Derfor arbejder Dolby Vision med en grænse på 10.000 nits.
Men hvis vi accepterer dette som præmis, så betyder, det at ingen standard OLED eller LCD kan vise et korrekt billede, da Dolby pt. arbejder med op til 4.000 nits.....


Du bliver ved med at snakke om grænse på 10.000 nits om du så har en millon, gør det ikke nogen forskel når film bliver lavet med scener ned til 5 nits, instruktører ødelægger film med deres "vision" af deres film, hvorfor skal jeg som forbruger bruge 75.000,- kr på at få et godt billede når de "idioter" ødelægger med en vision om en fortolkningen hvordan en film skal se ud i deres hovedet, jeg har set film i blu-ray som er visuelt en oplevelsen i den gode ende, og når man ser film i 4K ligner en dårlig dvd, så går jeg ikke op i om det er topmodel i Lcd eller Oled, resultatet er at forbrugeren er taberen.

Jeg køber sgu ikke en film som Arrival i 4K som er opskaleret fra en 2K og som instruktøren har en visuelt fortolkning som gør filmen ligner lort, hvis instruktører ikke formår at udnytte dagens teknologi skal de IKKE lave film som reelt ikke bliver bedre end at se på gamle billedrørstv.

Er vi virkelig nået til det punkt hvor forbrugere skal tage stilling til om en film kan leve op til tv'ets formåen, og som svar må jeg desværre sige klart ja, der er film som ikke lever op til mit Panasonic 65DX900, billedekvaliteten er for ringe til det tv'et kan levere.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Men der ligger en principiel diskussion af nits i forhold til "korrekt" billede. Som jeg forstår Dolby, så er det nærmest deres mål, at lysintensiten på skærmen skal svare til lysintensiteten under optagelsen (ansvaret overladt til instruktøren). Derfor arbejder Dolby Vision med en grænse på 10.000 nits.
Men hvis vi accepterer dette som præmis, så betyder, det at ingen standard OLED eller LCD kan vise et korrekt billede, da Dolby pt. arbejder med op til 4.000 nits.....


Du bliver ved med at snakke om grænse på 10.000 nits om du så har en millon, gør det ikke nogen forskel når film bliver lavet med scener ned til 5 nits, instruktører ødelægger film med deres "vision" af deres film, hvorfor skal jeg som forbruger bruge 75.000,- kr på at få et godt billede når de "idioter" ødelægger med en vision om en fortolkningen hvordan en film skal se ud i deres hovedet, jeg har set film i blu-ray som er visuelt en oplevelsen i den gode ende, og når man ser film i 4K ligner en dårlig dvd, så går jeg ikke op i om det er topmodel i Lcd eller Oled, resultatet er at forbrugeren er taberen.

Jeg køber sgu ikke en film som Arrival i 4K som er opskaleret fra en 2K og som instruktøren har en visuelt fortolkning som gør filmen ligner lort, hvis instruktører ikke formår at udnytte dagens teknologi skal de IKKE lave film som reelt ikke bliver bedre end at se på gamle billedrørstv.


"Sku' ha' gå'ed til Louis Nielsen"

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:



"Sku' ha' gå'ed til Louis Nielsen"

M.v.h.


Er du ikke over på Nationen.
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:



Du har stadig ikke fattet en bønne af, hvad du tidligere fik forklaret, ang. nits og kontrastforhold!

M.v.h.


Din fatteevne med film og nits er stadig mangelfuld.
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

*SUK*

Man bli'r så træt....   

M.v.h.


Ja, det gør man af DIG.DeadOuch
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Hvis du skulle købe tv og og det der viste det dårligste billede var det det dyreste ville du så købe det ?


Dårligste - som i din personlige holdning?

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


hvor tit sidder du og kigger på en stjernehimmel med skarpt lysende stjerner, på dit tv ?


Lige så tit som i alle andre film, hvor der er sort og hvidt ved siden af hinanden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:



Du har stadig ikke fattet en bønne af, hvad du tidligere fik forklaret, ang. nits og kontrastforhold!

M.v.h.


Din fatteevne med film og nits er stadig mangelfuld.




M.v.h.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 20:57
Det er jo ufattelig smukt at stå udenfor en stjerneklar nat og kigge på de funklende stjerner, der danner en tåget korona omkring de enkelte stjerner.. En glorie af lys på den kulsorte himmel.

I mange år var jeg frimurer, og i en af logerne, havde man en hvælvet stjernehimmel, som man mente himmelen så ud på jesus' tid. Det var smukt. Virkelig smukt, og jeg drømte mig ud i universet. Lyset fra stjernerne ramte dele af hvælvingen. Ligesom vor del af universet viser sig lidt lysere.
Tænker jeg realistisk, så manglede der dog på den kunstige himmel en del af koronaens lys omkring stjernerne (med mindre pæren befandt sig lidt neden for loftet).
På OLEDskærmen er dette lys endnu mere begrænset. Det er sort og hvidt. Er det rigtigt eller forkert? Hvordan ses det?
Mangler det magiske omkransende lys på OLEDdisplayet eller findes det, når vi snakker ægte sort og hvidt.
Mit spørgsmål er, hvor naturtro er skærmen i virkeligheden?

Redigeret af bentpetersson - 18-Maj-2017 kl. 21:04
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 21:04
DU kan sgutte se stjerne "korona" fra jorden! Det er nærmere dine øjnes utilstrækkelighed.
Og HVIS man på et LCD kan se Korona'en, så skyldes det at instruktøren vil have at man skal kunne se den, og derfor vil den også være synlig på et OLED. Men det du mener at se som stjerners "korona", er en "halo-effekt", som tilføjes af LCD TV'et...

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 18-Maj-2017 kl. 22:35
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Det er jo ufattelig smukt at stå udenfor en stjerneklar nat og kigge på de funklende stjerner, der danner en tåget korona omkring sig. En glorie af lys på den kulsorte himmel.
Så må vi jo håbe at kameraet får det med.


Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

På OLEDskærmen er dette lys endnu mere begrænset. Det er sort og hvidt. Er det rigtigt eller forkert?
Rigtigt for det er sådan at signalet er.


Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Mangler det magiske omkranser lys på OLEDdisplayer eller på reklame
Mit spørgsmål er, hvor naturtro er skærmen i virkeligheden?
Det vil da ALTID være forkert at tv panelet tilføjer lys ved en lysende prik. Så det naturtro / korrekte er det du ser på OLED.


Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Mangler det magiske omkranser lys på OLEDdisplayer
Det forket tilføjede lys omkranser vel ikke den lysende stjerne på en LCD. Den eller de zoner er vel firkantet? Hvad forhindere den lysende stjerne i at være i et hjørne på en zone?

Det kan på en aller anden måde være magisk at min afspiller laver sort skærm en gang imellem, men det er da en fejl.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Det er jo ufattelig smukt at stå udenfor en stjerneklar nat og kigge på de funklende stjerner, der danner en tåget korona omkring de enkelte stjerner.. En glorie af lys på den kulsorte himmel.

I mange år var jeg frimurer, og i en af logerne, havde man en hvælvet stjernehimmel, som man mente himmelen så ud på jesus' tid. Det var smukt. Virkelig smukt, og jeg drømte mig ud i universet. Lyset fra stjernerne ramte dele af hvælvingen. Ligesom vor del af universet viser sig lidt lysere.
Tænker jeg realistisk, så manglede der dog på den kunstige himmel en del af koronaens lys omkring stjernerne (med mindre pæren befandt sig lidt neden for loftet).
På OLEDskærmen er dette lys endnu mere begrænset. Det er sort og hvidt. Er det rigtigt eller forkert? Hvordan ses det?
Mangler det magiske omkransende lys på OLEDdisplayet eller findes det, når vi snakker ægte sort og hvidt.
Mit spørgsmål er, hvor naturtro er skærmen i virkeligheden?


Så en lcd's begrænsning, blir nu dens fordel? Som tidligere i debatten, hvor sort også kunne være lige sort nok?
Armen altså. Er denne stjernehimmel skudt således med omkransede lys, ja så vil oled vise det således. En lcd vil gøre det på udvalgte steder især - bestemt af de tildelte lyszoner skærmen har at arbejde med.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu