recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 1617181920 43>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DU kan sgutte se stjerne "korona" fra jorden! Det er nærmere dine øjnes utilstrækkelighed.
Og HVIS man på et LCD kan se Korona'en, så skyldes det at instruktøren vil have at man skal kunne se den, og derfor vil den også være synlig på et OLED. Men det du mener at se som stjerners "korona", er en "halo-effekt", som tilføjes af TV'et...

M.v.h.


Han har nok været hos  Louis Nielsen .
Mvh.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Det er jo ufattelig smukt at stå udenfor en stjerneklar nat og kigge på de funklende stjerner, der danner en tåget korona omkring de enkelte stjerner.. En glorie af lys på den kulsorte himmel.


Bent, jeg ved, præcist hvad du taler om. Sådan havde jeg det indtil for 20 år siden.

Hver onsdag aften kørte jeg fra Hadsten til Randers, hvor der er bakket landskab og meget lidt lysforurening.

Men mit syn på stjernerne ændrede sig radikalt en novemberaften i bilen mod Randers. Jeg husker det stadigt som var det i går!
Pludseligt stod alle de smukke stjerne med tågen omkring sig til små bitte lysende prikker med skarp kant.

Det eneste der var sket siden onsdagen inden, var at jeg havde fået briller.........


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

På OLEDskærmen er dette lys endnu mere begrænset. Det er sort og hvidt. Er det rigtigt eller forkert? Hvordan ses det?
Mangler det magiske omkransende lys på OLEDdisplayet eller findes det, når vi snakker ægte sort og hvidt.
Mit spørgsmål er, hvor naturtro er skærmen i virkeligheden?


Undskyld at jeg trækker på smilebåndet her, men stjernerne gengivet på tv'et er som da det blev optaget - omkransende lys eller ej.
Et tv der fjerner det omkransende lys er ikke et ordentligt tv og et der tilføjer det omkransende lys er ej heller et ordentligt tv.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2017 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DU kan sgutte se stjerne "korona" fra jorden! Det er nærmere dine øjnes utilstrækkelighed.
Og HVIS man på et LCD kan se Korona'en, så skyldes det at instruktøren vil have at man skal kunne se den, og derfor vil den også være synlig på et OLED. Men det du mener at se som stjerners "korona", er en "halo-effekt", som tilføjes af TV'et...

M.v.h.


Han har nok været hos  Louis Nielsen .
Mvh.




M.v.h.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

*SUK*

Man bli'r så træt....   

M.v.h.


Helt Enig


Det var over dit indlæg....

M.v.h.


hvad for et af dem ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Hvis du skulle købe tv og og det der viste det dårligste billede var det det dyreste ville du så købe det ?


Dårligste - som i din personlige holdning?

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


hvor tit sidder du og kigger på en stjernehimmel med skarpt lysende stjerner, på dit tv ?


Lige så tit som i alle andre film, hvor der er sort og hvidt ved siden af hinanden.

Klaus


i det her eksempel er det dig der er ude og købe TV, hvilken kriterier du bruger til af bestemme hvilken af dem der har det dårligste billede er helt op til dig, der er helt frit valg,

ja, tænkte nok af det der med stjerne kigning på tv ikke var så udbredt
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 09:11
Man kan vel ikke tale om begrænsning, når LCD er i stand til at vise et omkransende lys.

Og til de, der har fået briller. Det er jo rigtig fint. Måske er der så nogle herinde, der også kan give jer noget indtrængende klarsyn.

Vi har i øjeblikket 3 OLEDskærme, to på mobil og een på en større Tablet.
Mit næste TV bliver, som jeg har sagt en del gange, med en OLEDskærm.
Min mobil har jeg ikke skiftet ud i flere år, fordi forskel på billed- og/teknik,software ikke har givet anledning til det. Det sker nok om kort tid hvor Oneplus 5 kommer med virkelige tiltag og nok til en fordelagtig pris.
På samme måde har jeg det med udskiftningen af mit LCD til OLED. Der er ikke nogen rigtig forskel. Vi har lige set naturserien Det vilde Sri Lanka. Vi var der en måned i januar, så det er en god genopfriskning af ferien.
Det er en smuk serie, og jeg tør næsten ikke udløse OLEDmenighedens personlighedsangribende mantra:
Vi nød skarpheden og nu kommer det, som man ikke må sige herinde uden at blive overfaldet: "Det sorte" - på js9005.

Jeg kigger altid på TVapparater i forretninger. Nyder også LG OLEDs smukke tynde, skærm, indtil mit gode syn, når ned omkring halvdelen på apparatets bagside. Så dukker der en firkantet grim madkasse frem. Er det kun LG, det ikke kan gøre det kønnere?

Redigeret af bentpetersson - 19-Maj-2017 kl. 09:13
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Man kan vel ikke tale om begrænsning, når LCD er i stand til at vise et omkransende lys.


Som forklaret i går: Ikke hvis/når det er noget TV'et tillægger billedet!

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Det er en smuk serie, og jeg tør næsten ikke udløse OLEDmenighedens personlighedsangribende mantra:
Vi nød skarpheden og nu kommer det, som man ikke må sige herinde uden at blive overfaldet: "Det sorte" - på js9005.


Jeg er ked af det Bent, men du har HELLER IKKE forstået problematikken omkring gengivelse af "sort", på et LCD. Ja, dit LCD kan sagtens lave sort, så længe der ikke vises andet. Problemet er, at så snart der er lys i billedet (i princippet alt andet end sort), så vil displayet være tændt = det laver lys, hvor en smule slipper igennem, og gør sort til "grå". Det betyder ikke så meget, så længe du ser Sri Lanka film med dagsoptagelser, eller lys i stuen, for lægger du ikke mærke til det. Sidder du derimod om aftenen, med lyset slukket og ser mørke optagelser, ja så kan man ret tydelig se problemet. Viser TV'et der kun få elementer, vil resten af skærmens "sorte flader" ikke være kulsorte, men derimod "grå".

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Jeg kigger altid på TVapparater i forretninger. Nyder også LG OLEDs smukke tynde, skærm, indtil mit gode syn, når ned omkring halvdelen på apparatets bagside. Så dukker der en firkantet grim madkasse frem. Er det kun LG, det ikke kan gøre det kønnere?


Sådan gør de stort set allesammen - også ved de tynde LCD - elektronikken skal jo være et sted. Ellers så køb LG's nye bøjelige OLED skærm. Det er lige knap 3 mm over det hele. Til gengæld følger der så en tudegrim boks med ved siden af...

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 09:43
OLED-skærmenes fysiske fremtoning er helt klart en konsekvens af, at det er én af de parametre man kan skille sig ud på ift. LCD, så det vil man gerne fremhæve. Men elektronikken skal jo være der et sted, så man kan ikke lave panelet 3 mm overalt uden en "break-out-box".

Samsung har adskillige LCD-modeller, som er relativ tynde over det meste af skærmen, hvor man har kunne smøre elektronikken ud over bagsiden, hvilket LG også kunne vælge at gøre med OLED. Problemet er så bare, at så ville skærmen jo blive ligeså tyk som et LCD-TV og så er det svært for folk at se forskellen ude i butikken og dermed mister man også lidt af WOW-faktoren. Så forvent at OLED vil slæbe rundt på en boks/kasse/... bagpå et godt stykke tid endnu.

LG's W-serie fylder ganske rigtigt kun 3 mm og kan klistres op med magneter (vejer godt 2 kg), men kunsten at klistre det på væggen er langt fra så enkel som at montere et VESA-beslag. Der er jo ikke plads til skruehuller bagpå en skærm, som er tyndere end en mobiltelefon, så vi rykker adskillige klasser op i kompleksitet af montering i hjemmet. Som jeg husker det, så følger der en LG-tekniker med til montering når man køber en W7 - det gjorde der i hvert fald ved lanceringen.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Man kan vel ikke tale om begrænsning, når LCD er i stand til at vise et omkransende lys.


Forkert - LCD tilføjer det omkransede lys, selvom det ikke er der på den film der vises.
OLED viser filmen som den er lavet. Er filmen med omkransede lys viser den det, er filmen uden, så er der ingen omkransede lys.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 10:11
Jeg svarer Henrik ind imellem hans svar:
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:




Jeg er ked af det Bent, men du har HELLER IKKE forstået problematikken omkring gengivelse af "sort", på et LCD. Ja, dit LCD kan sagtens lave sort, så længe der ikke vises andet. Problemet er, at så snart der er lys i billedet (i princippet alt andet end sort), så vil displayet være tændt = det laver lys, hvor en smule slipper igennem, og gør sort til "grå". Det betyder ikke så meget, så længe du ser Sri Lanka film med dagsoptagelser, eller lys i stuen, for lægger du ikke mærke til det. Sidder du derimod om aftenen, med lyset slukket og ser mørke optagelser, ja så kan man ret tydelig se problemet. Viser TV'et der kun få elementer, vil resten af skærmens "sorte flader" ikke være kulsorte, men derimod "grå".

Svar.
Jeg er jo ikke uenig dette. Men jeg mener også, at det kan være en fordel omkring det naturlige, at high end LCD er i stand til at vise det. Ligesom i virkeligheden er intet sort-hvidt.
Hvis du husker min tråd om testen, der visuelt viste, at LCD have et bedre billede end OLED,så tror jeg, at det viser hvad folk generelt ønsker, og som på baggrund af denne kvalitet kombineret med en billigere pris, medfører forklaringen på det enormt store salg af LCD. Når OLED bliver bedre og billigere flytter salget sig til fordel for OLED.

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Jeg kigger altid på TVapparater i forretninger. Nyder også LG OLEDs smukke tynde, skærm, indtil mit gode syn, når ned omkring halvdelen på apparatets bagside. Så dukker der en firkantet grim madkasse frem. Er det kun LG, det ikke kan gøre det kønnere?


Sådan gør de stort set allesammen - også ved de tynde LCD - elektronikken skal jo være et sted. Ellers så køb LG's nye bøjelige OLED skærm. Det er lige knap 3 mm over det hele. Til gengæld følger der så en tudegrim boks med ved siden af...

Svar.
Jeg synes personligt at min boks, der står i tvreolen nedenunder er pæn.Den fylder fx betydeligt mindre end en Panasonicafspiller.
Og så er den ret praktisk, når man kobler noget til fx kamera

M.v.h.[/QUOTE]

Redigeret af bentpetersson - 19-Maj-2017 kl. 10:19
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Man kan vel ikke tale om begrænsning, når LCD er i stand til at vise et omkransende lys.


Forkert - LCD tilføjer det omkransede lys, selvom det ikke er der på den film der vises.
OLED viser filmen som den er lavet. Er filmen med omkransede lys viser den det, er filmen uden, så er der ingen omkransede lys.


Klaus


Men det gør vel ikke noget at dette lysskær vises, når det opfattes naturligt. Måske burde TVet udsende en advarsel om, at nu kommer der noget forkert, der virker helt naturligt
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1617181920 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu