recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 43>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Man kan vel ikke tale om begrænsning, når LCD er i stand til at vise et omkransende lys.


Forkert - LCD tilføjer det omkransede lys, selvom det ikke er der på den film der vises.
OLED viser filmen som den er lavet. Er filmen med omkransede lys viser den det, er filmen uden, så er der ingen omkransede lys.


Klaus


Men det gør vel ikke noget at dette lysskær vises, når det opfattes naturligt. Måske burde TVet udsende en advarsel om, at nu kommer der noget forkert, der virker helt naturligt


Ah - hvis det vises som konsekvens af tekniksvaghed, så kan det vel næppe påskønnes? Er det optaget med lysende krans - fint. Men som konsekvens er det da dumt?
Nå jeg tænder PlayStation 4 på jobbet på deres 7005ks, så påskønner jeg da heller ikke den hvide glorie ps4 logoet omgives af.
Jeg tænker det ikke som naturligt billede eller en fin gimmick. Det er alene en konsekvens af manglende evne til at lukke af ved lcd skærm teknikken.

Jeg er nu eller langt hen ad vejen helt enig i at lcd fint kan være den rigtige løsning, men når snakken bevæger sig herhen eks hvor hvid glorie (som konsekvens af lcd teknik) vel er fint når billedet er en stjernehimmel, så blir det jo et desperat forsvar mere end noget andet.
Vi kan så diskutere om det er noget der har betydning for alle - men det ændrer ikke på at det er ikke tiltænkt at ps4 logoet skal have et fint Hvidt skær/glorie ved opstart. Det må være logisk, at når en skærmteknik tillader/evner et pixel vises med max lysstyrke og nabo pixel er kulsort at så ham man et langt større kontrast parameter at arbejde efter.
Nå et pixel ikke få indflydelse på et andet.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 11:02
Måske at vi næsten er nået til et konsensus:

De nørder herinde, der har et LCD ønsket at beholde apparatet,

mens nørder, der har et OLED ønsker at skifte, hvis ikke det havde været på grund af prisen.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Men det gør vel ikke noget at dette lysskær vises, når det opfattes naturligt.


Det er ikke naturligt og det opfattes ikke naturligt - med mindre at man trænger til briller.

Og så er vi tilbage ved om vi diskuterer naturlig billedgengivelse som noget subjektivt, eller vi taler om naturlig billedgengivelse, som korrekt fremvisning af det billede der kommer som elektriske signaler til skærmen.
I samme øjemed kan jeg igen henvise til min side om fabriksindstillinger - hvor en person subjektivt mente at det var et fantastisk billede, selvom det var skrupforkert i forhold til kilde.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Måske at vi næsten er nået til et konsensus:

De nørder herinde, der har et LCD ønsket at beholde apparatet,

mens nørder, der har et OLED ønsker at skifte, hvis ikke det havde været på grund af prisen.



Øøøøøøøøh, hvad?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 11:55
Hvor finder du nogen i debatten, som har et OLED og ønsker at skifte?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:15
Fx potter, der skrev følgende:
Jeg har set OLED 2016 VS 2017 side by side, jo det kan ses at der mere lys i 2017 men helt ærligt det er det er så lidt, faktisk ret så lidt, jeg havde enlig selv en forestilling om at der nok var lidt mere knald på, men det er faktisk kun under HDR at du oplever den ret så minimale forskel.

Ingen tvivl om at jeg vil vælge en 2017 hvis prisen ikke var gældende, men med den pris difference der i dag mellem 2016 og 2017 så valgte jeg 2016.[URL= ][/URL]
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Måske at vi næsten er nået til et konsensus:

De nørder herinde, der har et LCD ønsket at beholde apparatet,

mens nørder, der har et OLED ønsker at skifte, hvis ikke det havde været på grund af prisen.

Der må være sneget sig en tastefejl ind der. Uanset pris, vil lcd aldrig blive et ønske her.
Jeg var lykkelig for at kunne udskifte og ikke kun billedkvalitet - jeg skulle nok have fundet noget så.

Du vil nok ikke finde en endte oled ejer, der ligefrem skulle ønske sig et lcd istedet.
"V syntes jo altså netop oled er et bedre tv.

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Fx potter, der skrev følgende:
Jeg har set OLED 2016 VS 2017 side by side, jo det kan ses at der mere lys i 2017 men helt ærligt det er det er så lidt, faktisk ret så lidt, jeg havde enlig selv en forestilling om at der nok var lidt mere knald på, men det er faktisk kun under HDR at du oplever den ret så minimale forskel.

Ingen tvivl om at jeg vil vælge en 2017 hvis prisen ikke var gældende, men med den pris difference der i dag mellem 2016 og 2017 så valgte jeg 2016.[URL= ][/URL]


Det er forskellen på oled 2016 model og oled 2017 model:)

Redigeret af Bromberg5 - 19-Maj-2017 kl. 12:24
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:26
... dét der skrives er, at han har set OLED-modeller fra 2016 og 2017 side om side. Dit indlæg kunne godt tolkes i retning af, at han ønskede at skifte til et 2017-LCD, hvilket jo ikke er tilfældet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:30
Jeg prøver at uddybe.

Måske at vi næsten er nået til et konsensus:

De nørder herinde, der har et LCD ønsket at beholde apparatet,

mens nørder, der har et OLED ønsker at skifte til et nyt OLED, hvis ikke det havde været på grund af prisen.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg prøver at uddybe.

Måske at vi næsten er nået til et konsensus:

De nørder herinde, der har et LCD ønsket at beholde apparatet,

mens nørder, der har et OLED ønsker at skifte til et nyt OLED, hvis ikke det havde været på grund af prisen.
 
Ah ok på den måde - men det tror jeg nu egentlig heller ikke er rigtigt. Forskellen på i hvert fald b6 og b7 er så lille at folk tager besparelsen på b6 i stedet.
Oled B7 er jeg ret sikker på bliver for folk der måske har 2014/15 oled´s (uden 4k og HDR) eller folk der køber deres første OLED.
 
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 13:31
Potter skriver jo at forskellen er så minimal så det kun var hvis pris ikke var et issue. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu