recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 2425262728 43>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2017 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Gaaaab
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2017 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

HDTVtest har en del af forklaring på hvorfor plasma døde http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-plasma-201311133417.htm

Som jeg skrev et par sider tidligere... men så er der da to, der siger det samme. Det er nok ikke korrekt blot at ekstrapolere effektforbruget ud fra antallet af pixels, men da mindre plasmaceller kræver mere strøm for at skabe samme lysoutput så er det nok svært at komme med et præcist tal for hvor højt et strømtræk et 4K plasmapanel i 60" ville have krævet. Især hvis der skulle HDR i også.

Jeg kan dog ikke se, at nogen af plasma-teknologiens problemer skulle være et dødsstød for OLED. Det vil nok nærmere blot være next-gen af OLED, som erstatter teknologien, hvis man får videreudviklet på det. Den "ægte" variant af QLED eksempelvis, som essentielt blot er OLED med lidt andre grundstoffer.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

HDTVtest har en del af forklaring på hvorfor plasma døde http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-plasma-201311133417.htm

Som jeg skrev et par sider tidligere... men så er der da to, der siger det samme. Det er nok ikke korrekt blot at ekstrapolere effektforbruget ud fra antallet af pixels, men da mindre plasmaceller kræver mere strøm for at skabe samme lysoutput så er det nok svært at komme med et præcist tal for hvor højt et strømtræk et 4K plasmapanel i 60" ville have krævet. Især hvis der skulle HDR i også.

Jeg kan dog ikke se, at nogen af plasma-teknologiens problemer skulle være et dødsstød for OLED. Det vil nok nærmere blot være next-gen af OLED, som erstatter teknologien, hvis man får videreudviklet på det. Den "ægte" variant af QLED eksempelvis, som essentielt blot er OLED med lidt andre grundstoffer.

Det er da en sær debat? OLED og plasma er to helt forskellige teknologier og det er allerede bevist, at man kan lave store 4k OLED skærme der holder et realistisk forbrug, mens Plasma, af mange forskellige årsager, er dødt og borte. Når OLED om få år ruller ud til masserne vil ingen savne plasma og alt LCD-baseret får kam til sit hår.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:40
... det er jo også det jeg forsøger at sige?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:57
Prisen og størrelsen af skærm blir en dæmper på udbredelsen af Oled. Mange vil stadigvæk have små skærme og til højest 2500kr.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:23
De laver dem da bare mindre og billigere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Prisen og størrelsen af skærm blir en dæmper på udbredelsen af Oled. Mange vil stadigvæk have små skærme og til højest 2500kr.


De får bare deres lavpris LCD som de er vant til.
Den del af markedet dør aldrig.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Prisen og størrelsen af skærm blir en dæmper på udbredelsen af Oled. Mange vil stadigvæk have små skærme og til højest 2500kr.


De får bare deres lavpris LCD som de er vant til.
Den del af markedet dør aldrig.


Klaus

Forkert! Nogle mennesker ønsker kvalitet (læs: OLED) uden til gengæld at have behov for at tømme stuen for at finde plads. Som jeg har skrevet andetsteds, så ville f.eks. jeg gladeligt aftage et 40" OLED tv, hvis et sådan fandtes. Desværre lever vi i en "størst er altid bedst" verden, så jeg tør ikke håbe, at mit ønske opfyldes.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:06
Vi lever nok mere i en verden, hvor dit behov ikke passer med majoritetens og derfor ikke er rentabelt at opfylde.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:18
Jeg gætter på de koncentrerer sig om de store modeller, fordi der er flest penge at tjene. De mindre størrelser kommer nok når produktionen giver plads
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:22
Produktionspanelerne, som man skærer TV-skærmene ud af, er optimerede til 55" lige nu, så det er dér man får mest areal for pengene.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:40
Vi lever ikke i en "størst er bedst" beder, men i en verden drevet af økonomi. Markedet for High-End 40" tv er fosvindende lille, derfor udvikles der ikke voldsomt på den slags. For øvrigt behøves man ikke at tømme stuen for at få plads til hverken 50 eller 55". Jeg gik for nyligt fra 42" til 50" uden at flytte så andet end vægbeslag fra det ene tv til det andet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2425262728 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu