recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <12345 43>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Bare rolig ;)
Mennvil ihvertfald informere om at du ikke skal være bange for og købe oled pga. Burn in.
Folk der snakker om en teoretisk mulighed for burn in, kommer tit fra folk der ikke selv ejer et osv.
Der os forskel på teoretisk og praktisk .
Et fly kan os styrte ned i teorien, men gør det heldigvis sjældent i praksis :)
Ejer selv et oled, det er lcd overlegen på alle punkter :) så køb et, du bliver ikke skuffet :)

Skal vi ikke nøjes med, at på nogle punkter lcd overlegent.
Helt som, at lcd på nogle punkter er oled overlegent.


Sådan en debat syntes jeg er interessant.:). På hvilket parameter er lcd oled overlegent?. Spurgt på absolut mest objektive måde vil jeg gerne understrege.

Lysstyrke både ved sdr og hdr, hvem gider se vintersport på oled, når sneen ikke kan gengives i korrekt hvid farve.

Så går jeg ud fra du har set vintersport på et oled så ihvertfald:). Med det sagt, så er hdr debat imellem lcd og oled vel ret beset ligemeget? - Hvis et high end lcd har 512 zoner at styre lys på, gætter jeg på de "nabo"pixels der skal outputte max nits, tager ret meget lys heraf?
 - måske det lige nøjagtigt ved vintersport er ligemeget.

Mit tidligere cx700 kan jeg læse mig til kunne outputte 570 nits ca, altså marginalt mindre end oled B6. Alligevel fremstår B6 langt mere lysstærkt og selvfølgelig mere ved hdr, som CX700 retfærdigvis ej heller kunne gengive.
Det er burde også være alm kendt at Oled netop opererer med en lavere angivelse netop pga sort niveau som ikke hæves når nits´skal bankes på maks.
Jeg har ikke set et high end lcd spytte hdr ud, så jeg kan ikke udtale mig konkret. Jeg kan dog berette at vise scener i eks The revenant og måske det var Life of pi har elementer der reelt skærer i øjnene. Jeg savner simpelthen ikke mere lys. - men der er også nemt at sige når ikke jeg har set et tv med 1000 nits. 
Men altså kravene for lcd og oled er forskellige ift nits og her er der ingen oled med HDR og Dolby Vision der falder igennem. - Der er der i bunkevis af lcd.

Mht den ikke korrekte hvide farve er jeg uforstående. Jeg ser dog ikke vintersport, men har da alligevel set "vintermateriale".
Igen skal jeg ikke sige at oled viser "korrekt" hvid. Men jeg kan godt genkende styrken hos lcd her i gamle dage, hvor jeg syntes mit gamle VT30 havde sine skavanker. Det blev hurtigt gulligt, det syntes jeg dog ikke er tilfældet idag.


Redigeret af Bromberg5 - 14-Maj-2017 kl. 22:17
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:35
JeTex_ Det kan godt være,at nits/lysintensitet på de bedste LCD på papiret er OLED overlegent, men overall er det åbenbart ikke udslagsgivende . Flatpanels konkluderer i hvert fald i nyeste OLED test af Sony følgende : " . . HDR er og bliver bedst på OLED. Punktum. . . " Og Flatpanels har altså et seriøst sammenligningsgrundlag . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

JeTex_ Det kan godt være,at nits/lysintensitet på de bedste LCD på papiret er OLED overlegent, men overall er det åbenbart ikke udslagsgivende . Flatpanels konkluderer i hvert fald i nyeste OLED test af Sony følgende : " . . HDR er og bliver bedst på OLED. Punktum. . . " Og Flatpanels har altså et seriøst sammenligningsgrundlag . .

Hjælper jo ikke på, at oled har problemer, når der skal vises store områder med hvidt. Og her tænker jeg ikke kun hdr, men overall. Er trist, at store lyse områder på oled, ikke altid gengives korrekt.

Redigeret af JeTex - 14-Maj-2017 kl. 22:45
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Stillerdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juni-2015
Sted: Tylstrup
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stillerdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:48
Je_tex
På papiret er det bedst. Men det os det eneste eksempelvis Samsung reklamere med mod oled, for de har ikke rigtig andre våben længere. Men at det ikke kan gengive korekt hvid tror jeg nu ikke på. Desuden skal du huske på at dit tv eksempelvis laver lad os sige 750 nits. Men det gør den så på 800 pixels eksempelvis fordi den ikke kan styre det på nabo pixel niveau som oled. Så du går glip af mange detaljer osv der bliver udvasket, fordi den ikke kan gengive på pixel nøjagtighed .
Mads stiller
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Bare rolig ;)
Mennvil ihvertfald informere om at du ikke skal være bange for og købe oled pga. Burn in.
Folk der snakker om en teoretisk mulighed for burn in, kommer tit fra folk der ikke selv ejer et osv.
Der os forskel på teoretisk og praktisk .
Et fly kan os styrte ned i teorien, men gør det heldigvis sjældent i praksis :)
Ejer selv et oled, det er lcd overlegen på alle punkter :) så køb et, du bliver ikke skuffet :)

Skal vi ikke nøjes med, at på nogle punkter lcd overlegent.
Helt som, at lcd på nogle punkter er oled overlegent.


Sådan en debat syntes jeg er interessant.:). På hvilket parameter er lcd oled overlegent?. Spurgt på absolut mest objektive måde vil jeg gerne understrege.

Lysstyrke både ved sdr og hdr, hvem gider se vintersport på oled, når sneen ikke kan gengives i korrekt hvid farve.


Så du har ikke kunnet se vintersport i årevis? Du skal ikke mange år tilbage før lysstyrken på LCD var lavere end hvad OLED kan præstere.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Je_tex
På papiret er det bedst. Men det os det eneste eksempelvis Samsung reklamere med mod oled, for de har ikke rigtig andre våben længere. Men at det ikke kan gengive korekt hvid tror jeg nu ikke på. Desuden skal du huske på at dit tv eksempelvis laver lad os sige 750 nits. Men det gør den så på 800 pixels eksempelvis fordi den ikke kan styre det på nabo pixel niveau som oled. Så du går glip af mange detaljer osv der bliver udvasket, fordi den ikke kan gengive på pixel nøjagtighed .


Lidt min tanke/pointe - hvis eks 1 pixel isoleret set kan lyse mere på en lcd skærm, "misviser" et lcd så til gengæld også 30 omkring liggende pixels eller hvor mange pixels det så end vil blive.

I mine øjne (i den forbindelse her forbliver det teoretisk), er det simpelthen ikke en diskussion om 512 zoner kan præstere det samme som 8.3 mio "zoner".

Ved godt teori og praksis er 2 forskellige ting, men alligevel
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Bare rolig ;)
Mennvil ihvertfald informere om at du ikke skal være bange for og købe oled pga. Burn in.
Folk der snakker om en teoretisk mulighed for burn in, kommer tit fra folk der ikke selv ejer et osv.
Der os forskel på teoretisk og praktisk .
Et fly kan os styrte ned i teorien, men gør det heldigvis sjældent i praksis :)
Ejer selv et oled, det er lcd overlegen på alle punkter :) så køb et, du bliver ikke skuffet :)

Skal vi ikke nøjes med, at på nogle punkter lcd overlegent.
Helt som, at lcd på nogle punkter er oled overlegent.


Sådan en debat syntes jeg er interessant.:). På hvilket parameter er lcd oled overlegent?. Spurgt på absolut mest objektive måde vil jeg gerne understrege.

Lysstyrke både ved sdr og hdr, hvem gider se vintersport på oled, når sneen ikke kan gengives i korrekt hvid farve.


Så du har ikke kunnet se vintersport i årevis? Du skal ikke mange år tilbage før lysstyrken på LCD var lavere end hvad OLED kan præstere.


Og i den forbindelse (husker stadig mine 2 lcd igennem tiden, som dog kun var i mid end segmentet) husker jeg tydeligt kolosale uniformitteter, dse mv med netop "sne/vinter" gengivelser.

Redigeret af Bromberg5 - 14-Maj-2017 kl. 22:58
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Je_tex
På papiret er det bedst. Men det os det eneste eksempelvis Samsung reklamere med mod oled, for de har ikke rigtig andre våben længere. Men at det ikke kan gengive korekt hvid tror jeg nu ikke på. Desuden skal du huske på at dit tv eksempelvis laver lad os sige 750 nits. Men det gør den så på 800 pixels eksempelvis fordi den ikke kan styre det på nabo pixel niveau som oled. Så du går glip af mange detaljer osv der bliver udvasket, fordi den ikke kan gengive på pixel nøjagtighed .
Jeg må jo erkende, at jeg ikke er en teknisk ekspert, som flere andre her - desværre, for tal er altid et godt argument. Jeg er heller ikke så god til at henvise til forskellige tests sides. Jeg har kun mine øjne - det er dem der er vigtigst for mig hver eneste dag.

Nu er jeg jo lidt speciel hvad angår mit brugsomfang af et TV. Jeg er mest til naturudsendelser og TV-kanaler, og en eller anden film  i ny og næh.

Jeg ved også at folk er forskellige, og man kan sige meget om den ene og den anden teknologi. Men der er intet TV, som jeg i det mindste har set indtil nu, som gør det bedre end det TV som jeg allerede ejer - på mit brugerniveau. Jeg er helt enig med JeTex, hvad angår hvid - altså den hvide der er omkring sne, så kan mit TV vise det korrekt, som jeg så på i to år i Grønland.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er helt enig med JeTex, hvad angår hvid - altså den hvide der er omkring sne, så kan mit TV vise det korrekt, som jeg så på i to år i Grønland.


Bare en skam at det ikke kan vise en kulsort bjørneskindshue sammen med sneen....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er helt enig med JeTex, hvad angår hvid - altså den hvide der er omkring sne, så kan mit TV vise det korrekt, som jeg så på i to år i Grønland.


Bare en skam at det ikke kan vise en kulsort bjørneskindshue sammen med sneen....

Klaus
Jeg vil mene, at mit TV kan vise kulsort  - ellers kom selv og se efter. Vi havde desværre ikke Livgarden i Grønland.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg vil mene, at mit TV kan vise kulsort  - ellers kom selv og se efter. Vi havde desværre ikke Livgarden i Grønland.


Dit tv kan vise kulsort - bare ikke sammen med den kridhvide sne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 00:02
jeg har ikke haft mulighed for at teste den konstellation som du nævner. Umiddelbart tror jeg ikke at det er noget problem. Som tidligere nævnt du er velkommen til at komme forbi, så tester vi noget der ligner - hvad det så end kan være.

Alternativt dukker jeg er gerne op hvor du stiller med et kalibreret 65dx900e, så kigger vi samme på noget Katie Swarts 4k, LG OLED demo.

Redigeret af Hother - 15-Maj-2017 kl. 00:15
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu