recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 3738394041 43>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af MfedeN MfedeN skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Der er ikke bjælker på en 16:9 film...

Jeg tror I ved hvad jeg mener


Det kan være jeg har misforstået noget - men når OLED viser sort, så er det fordi pixels slukker. Dermed forstår jeg ikke hvad du er bange for ved sorte bjælker. Man slider selvfølgelig lidt mere på de pixels, der så er i brug, men jeg tror godt nok man skal se meget film før man vil kunne se den forskel.
Fordi Panasonic har skrevet til mig at i så tilfælde skal man blæse billedet op til fuld skærm. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , jeg har et spørgsmål , håber ikke det "drukner". Jeg havde tidligere et 55VT50 plasma (der desværre brændte af) og nu et 55CX725. Der må jo være flere herinde der er skiftet fra Plasma eller LCD til OLED.. Hvordan klarer OLED det når man ser via streaming (Netflix-HBO-Viaplay) i de mørke/sorte områder? Lige netop der haltede mit plasma , der var nogen gange at det sorte var opdelt i større og mindre plamager , men ved Blu-ray var det fint. På LCD oplever jeg ikke samme problem , men man kigger jo altid efter nyt :-)
MVH
Hej
Jeg spurgte om dette for ca 40 indlæg siden. Er der ikke nogen der kan svare på dette?
MVH

Jeg er gået fra plasma til OLED.
- synes at billeder fra streaming fungerer fint på LG forudsat at det;
 1/ er fra Netflix - TV2 play ser ikke godt ud når man streamer deres live-TV. Og fra deres arkiv ser billedet forfærdeligt ud.
2/ et er en nyere film at man ser - ældre film bliver let grynet at se på, og sort bliver nemt plamage-agtigt at se på. Det sidste kan måske også skyldes at film skudt i "dårlig kvalitet" nemt kommer til at se "shitty" ud på en 65" skærm

Helt overordnet kan jeg bare sige at jeg er rigtig glad for mit skifte fra Plasma til OLED. Der er faktisk kun een ting som trækker ned ved LG; når man tænder, så går der flere sekunder før at man kan skifte kanal. Og EPG tager lang tid at loade, når man starter tv'et op. Men billedet...Big smile...




Redigeret af JesA - 24-Maj-2017 kl. 17:30
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 17:35
Jeg ville bestemt heller ikke turde smide 45.000kr efter et Panasonic OLED, hvis jeg med mine forbrugsvaner skulle være bekymret for burn in -  det er sikkert.

Al den ståhej her er vel også kun ongoing, fordi der er en vis nysgerrighed på OLED (Det er da også det jeg læser der er) og at man er bekymret for kommende problemer - fair nok.

Men jeg forstår bare ikke hvorfor burn in er et reelt dealbreaker - jeg har læst ET tilfælde herinde. Jeg siger ikke der ikke er flere, men det må da være begrænset hvad det bør afskrække. 
Ift hvad der er af skrækhistorier vedr lcd undrer det mig ligeledes at tidligere plasma-folk overhovedet så har turde tage en lcd skærm ind. I den optik er det vel begrænset hvormeget lcd har ændret sig over tid ift at lcd er foretrukne teknik idag.
 - det er sket meget på billedkvalitetfronten, men ellers har lcd jo stadig de mangler og skavanker de alle dage har haft.

Som nævnt tidligere lugter hele debatten efterhånden at 2 ting, tja 3 vel. Nogen ville holde sine nuværende lcd skærme salgsvarme, andre vil ikke tage brugeroplevelser for gode vare og 3 part vil bare ikke acceptere at lcd er den rette teknik for nogle forbrugsvaner - det går bare galt når den ene spiller skal overbevise den anden om den andens - især med argumenter der er helt hen i vejret "FOR sort tsk tsk.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jo jeg er bange for burn-in, og efter min egen lille test, så vil jeg ud fra resultatet afgøre, om jeg tør tage chancen. Omvendt kan det jo ikke være rigtigt, at jeg som Panasonic mener - med deres "Lige som instruktøren havde tænkt sig", at jeg skal vise en 16:9 film med bjælker i en fuld skærm. Med andre ord, jeg er i givet fald klar til en sag.

Jo det huer mig ikke med en LG skærm - har du andre forslag?

En stress test kan jeg jo ikke byde en forhandler af flere årsager. Der er i mine øjne en stor forskel på at få et TV til en officiel test i forhold til som kunde at teste et TV hos en forhandler.  På den anden side så ligger et evet. køb nogle måneder ud i fremtiden, og her kan jeg jo så følge lidt med i hvad brugere i udlandet oplever omkring deres Pana OLED.

Det bedste ville sådan set være hvis du lod være med at købe et. På den måde ville du være dejligt fri for alle de bekymringer om burn in, for lav lysstyrke og hvad der ellers trykker. Du kan i øvrigt slet ikke få et OLED, der ikke er et LG inden i, så hvis du ikke vil have dét, er der ikke nogen vej uden om et LCD.
Jamen det kan meget vel ende med at jeg ikke køber. Jeg har beskrevet kriterierne. Omkring LG panel - det ved jeg.

Det synes jeg er en god ide. Vent! Når du alligevel ikke kan få andet end LG og de ikke vil garantere at det er burn in proof, så må du hellere lade være med at købe.
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 17:57
Panasonic og LG har altså gjordt noget for at minimere risikoen for retention/burn-in. Er der fx ingen bevægelse i billedet i et stk. tid dimmer skærmmen selv ned. Og der er en pixel-shift/orbiter funktion, som der også var på pioneers plasma tv. LG har enda yderlige meget hurtigt en screen saver der starter, sku man glemme at gå væk fra et paused spil eller står i tvets menu.

Så at de intet gør for at beskytte deres tv er altså løgn og de sorte bjælker i 2.35.1 og 1:85:1 gir altså ikke burn-in så sku jeg ihvertfald have 2 sorte bjælker efter house of cards marathon.
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 18:22
Det var også kun et råd lige præcis til Hother, så han ikke får købt noget han alligevel ikke vil være glad for. Der er ingen grund til at Hother køber OLED lige foreløbigt, for man kan ikke få noget der har de egenskaber som han har stillet som betingelser. Tror de fleste andre vil være glade for OLED.

Redigeret af Mefisto - 24-Maj-2017 kl. 18:23
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det var også kun et råd lige præcis til Hother, så han ikke får købt noget han alligevel ikke vil være glad for. Der er ingen grund til at Hother køber OLED lige foreløbigt, for man kan ikke få noget der har de egenskaber som han har stillet som betingelser. Tror de fleste andre vil være glade for OLED.
Jeg køber ikke et nyt TV med mindre at det er væsentligt bedre end mit nuværende TV. Når jeg synes at 65EZ950E er spændende skyldes det bl.a. deres billede processor, et noget lavere lysudfald ved HDR +  muligheden for VP9-2.

Og mit brugsmønster er:

70% TV kanaler fra DR, TV2 (inkl. TV2News), Discovery og National Geografic. Ser aldrig f.eks. Kanal 5, TV3 osv.
15% film
15% Youtube 4K. 


Redigeret af Hother - 24-Maj-2017 kl. 19:30
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det var også kun et råd lige præcis til Hother, så han ikke får købt noget han alligevel ikke vil være glad for. Der er ingen grund til at Hother køber OLED lige foreløbigt, for man kan ikke få noget der har de egenskaber som han har stillet som betingelser. Tror de fleste andre vil være glade for OLED.
Jeg køber ikke et nyt TV med mindre at det er væsentligt bedre end mit nuværende TV. Når jeg synes at 65EZ950E er spændende skyldes det bl.a. deres billede processor, et noget lavere lysudfald ved HDR +  muligheden for VP9-2.

Og mit brugsmønster er:

70% TV kanaler fra DR, TV2 (inkl. TV2News), Discovery og National Geografic. Ser aldrig f.eks. Kanal 5, TV3 osv.
15% film
15% Youtube 4K. 
Hother, med dette forbrugsmønster kommer du jo slet ikke til at udnytte OLED potentiale, og faktisk heller ikke dit DX900 med mindre de 15% på film er UHD 4K HDR Blu Ray. 
Billede kvaliteten på TV3, og stor set resten af Viasat's kanaler er heller ikke ligefrem af bedste den kvalitet, heller ikke selve indholdet.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det var også kun et råd lige præcis til Hother, så han ikke får købt noget han alligevel ikke vil være glad for. Der er ingen grund til at Hother køber OLED lige foreløbigt, for man kan ikke få noget der har de egenskaber som han har stillet som betingelser. Tror de fleste andre vil være glade for OLED.
Jeg køber ikke et nyt TV med mindre at det er væsentligt bedre end mit nuværende TV. Når jeg synes at 65EZ950E er spændende skyldes det bl.a. deres billede processor, et noget lavere lysudfald ved HDR +  muligheden for VP9-2.

Og mit brugsmønster er:

70% TV kanaler fra DR, TV2 (inkl. TV2News), Discovery og National Geografic. Ser aldrig f.eks. Kanal 5, TV3 osv.
15% film
15% Youtube 4K. 
Hother, med dette forbrugsmønster kommer du jo slet ikke til at udnytte OLED potentiale, og faktisk heller ikke dit DX900 med mindre de 15% på film er UHD 4K HDR Blu Ray. 
Billede kvaliteten på TV3, og stor set resten af Viasat's kanaler er heller ikke ligefrem af bedste den kvalitet, heller ikke selve indholdet.
Tak Potter, det var derfor at jeg skrev det - og har været inde på det samme flere gange i min biotråd. Og det skyldes at det som jeg har set, f.eks. hos HFK, hvor jeg er gået efter det som jeg ser, så var OLED faktisk ikke bedre.

De 15% film er langt hen ad vejen HDR. Har dog et ønske om at se flere HDR film med et OLED.

Hvad angår mit DX900 så synes jeg at det bliver "Brugt" rigtigt fint, for uanset hvad jeg ser, så er det det bedste billede ever - og jeg har godt set nogle TV igennem tiderne. 


Redigeret af Hother - 24-Maj-2017 kl. 21:05
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , jeg har et spørgsmål , håber ikke det "drukner". Jeg havde tidligere et 55VT50 plasma (der desværre brændte af) og nu et 55CX725. Der må jo være flere herinde der er skiftet fra Plasma eller LCD til OLED.. Hvordan klarer OLED det når man ser via streaming (Netflix-HBO-Viaplay) i de mørke/sorte områder? Lige netop der haltede mit plasma , der var nogen gange at det sorte var opdelt i større og mindre plamager , men ved Blu-ray var det fint. På LCD oplever jeg ikke samme problem , men man kigger jo altid efter nyt :-)
MVH
Hej
Jeg spurgte om dette for ca 40 indlæg siden. Er der ikke nogen der kan svare på dette?
MVH
Jeg har ikke svaret før, fordi jeg var lidt i tvivl om spørgsmålet. Jeg er gået fra Panasonic V10 til LG OLED B6, da jeg ventede på noget bedre end LCD. Dårlige betragtningsvinkler er no-go for mig.

Ved streaming er der af og til noget underligt på LG B6 i de mørke områder. Men jeg ved ikke hvad det er. Af og til ser det ud som nogle skygger, der står stille, mens billedet bevæger sig, og andre tider er det som på dette billede fra HBO.

Det er slutningen af 4. afsnit af Twin Peaks på HBO, fra Apple tv 4. generation.





Redigeret af Brixen - 24-Maj-2017 kl. 20:56
Venlig hilsen
KB
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 21:00
Hej , ja det er netop dette problem jeg prøvede at skrive om. Dette havde jeg også via streaming , i de mørke/sorte billeder på mit tidligere plasma. Forekommer det på alt streaming uanset nye/gamle film og serier?
Tak jesA for svaret også :-)
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 21:03
Tilføjelse til Plasma vs OLED.

Jeg har set Giro d'Italia på LG OLED B6, og der mangler ikke lys, når solen skinner. Når jeg sidder ude på altanen, og ser cykelløb på OLED tv'et inde i stuen i en vinkel på 50-60 grader, mangler der overhovedet ikke farver og lysstyrke.


Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3738394041 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu