recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 23456 43>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 00:21
Jetex_ Du svarede i et tidligere indlæg,at LCD er overlegent på 2 punkter , nemlig lysstyrke ved både SDR og HDR . Og Flatpanels skyder så godt og grundigt det ene punkt ned . . . Det med sneen lyder interessant, håber at OLED brugere kommenterer på det. Jeg har retfærdigvis kun ca 3 timers erfaring med et kallibreret 65" OLED LG E6 i et privat hjem .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 01:01
Jeg har det lidt sådan, at hvis ikke tingene ser naturligt ud, uanset hvad der vises, så er det for mig ligegyldigt. Så kan diverse testsides sige noget andet. Jeg har brugt 12 dage hos en fransk leverandør af radarscreens til at lære hvad et naturligt billede er. For mig er resten ikke noget jeg kan bruge til noget - måske det vi i gamle dage kaldte for populær mekanik. Jeg er nok lidt handikappet her.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 06:13
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

jeg har ikke haft mulighed for at teste den konstellation som du nævner. Umiddelbart tror jeg ikke at det er noget problem.


Tror.......
Det er fuldstændigt det samme som her, blot med modsatte fortegn

http://www.flatpanels.dk/billeder/panasonicdx900_large10.jpg

Det behøves jeg ikke tage til Kastrup for at se.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Stillerdk Stillerdk skrev:

Je_tex
På papiret er det bedst. Men det os det eneste eksempelvis Samsung reklamere med mod oled, for de har ikke rigtig andre våben længere. Men at det ikke kan gengive korekt hvid tror jeg nu ikke på. Desuden skal du huske på at dit tv eksempelvis laver lad os sige 750 nits. Men det gør den så på 800 pixels eksempelvis fordi den ikke kan styre det på nabo pixel niveau som oled. Så du går glip af mange detaljer osv der bliver udvasket, fordi den ikke kan gengive på pixel nøjagtighed .

Jeg må jo erkende, at jeg ikke er en teknisk ekspert, som flere andre her - desværre, for tal er altid et godt argument. Jeg er heller ikke så god til at henvise til forskellige tests sides. Jeg har kun mine øjne - det er dem der er vigtigst for mig hver eneste dag.

Nu er jeg jo lidt speciel hvad angår mit brugsomfang af et TV. Jeg er mest til naturudsendelser og TV-kanaler, og en eller anden film  i ny og næh.

Jeg ved også at folk er forskellige, og man kan sige meget om den ene og den anden teknologi. Men der er intet TV, som jeg i det mindste har set indtil nu, som gør det bedre end det TV som jeg allerede ejer - på mit brugerniveau. Jeg er helt enig med JeTex, hvad angår hvid - altså den hvide der er omkring sne, så kan mit TV vise det korrekt, som jeg så på i to år i Grønland.


Hvor mange år, du har været på Grønland, er ligegyldigt, for du kan på dit tv blive vist to snescener inden for få minutter, hvor du begge gange vil kalde sneen for naturlig, men hvor farven på skærmen er meget forskellig.

Øjet er nemt at snyde, og din opfattelse af en farve ændres ud fra omgivelserne.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 07:13
Hvis du ser sne med en blå himmel, så har det en farve, på en grå himmel noget andet, og folk med OLED (og plasma), ser nu ikke farven på sne som et problem (obs: taler for mig selv). Til gengæld så ser vi Star Wars og andre rum-film, med uendeligt sort, hvor man med LED uanset hvor godt et TV man har, stadig ser uendeligt gråt, så snart der er lidt stjerner eller lyse planeter på skærmen.

Et billede er ALTID smag og behag, og personlig preference. Der er ikke rigtigt og forkert. For nogle så er et 999 kr. ding-dong TV fra Føtex fantastisk, og for andre skal man op i et 50.000 kr. panel for det samme.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 07:26
Hummelmose_ nu er der jo ligesom en facitliste for korrekt billedgengivelse . Og kan TV' et overholde disse krav, så kan det sgu nok også indstilles til det individuelle - forkerte billede - som den enkelte bruger har .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

jeg har ikke haft mulighed for at teste den konstellation som du nævner. Umiddelbart tror jeg ikke at det er noget problem. Som tidligere nævnt du er velkommen til at komme forbi, så tester vi noget der ligner - hvad det så end kan være.

Alternativt dukker jeg er gerne op hvor du stiller med et kalibreret 65dx900e, så kigger vi samme på noget Katie Swarts 4k, LG OLED demo.
Jeg har set en DX900 og en CZ950 oppe i mod en LG OLED E6V altså side by side.

Jeg har set billeder med sort på hvidt og hvidt på sort og mange andre interessante test materiale, trust me DX900 falder helt jorden men det er faktisk specielt under HDR gengivelse at det går helt galt. 
Og det var faktisk pga. det at jeg fravalgte LCD. 

Jeg mener dog stadig at Panasonic er det bedste LCD tv i mine øjne.

Og jeg ved godt hvordan farver og lys - kontraster skal tage sig ud på et tvWink
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

jeg har ikke haft mulighed for at teste den konstellation som du nævner. Umiddelbart tror jeg ikke at det er noget problem. Som tidligere nævnt du er velkommen til at komme forbi, så tester vi noget der ligner - hvad det så end kan være.

Alternativt dukker jeg er gerne op hvor du stiller med et kalibreret 65dx900e, så kigger vi samme på noget Katie Swarts 4k, LG OLED demo.
Jeg har set en DX900 og en CZ950 oppe i mod en LG OLED E6V altså side by side.

Jeg har set billeder med sort på hvidt og hvidt på sort og mange andre interessante test materiale, trust me DX900 falder helt jorden men det er faktisk specielt under HDR gengivelse at det går helt galt. 
Og det var faktisk pga. det at jeg fravalgte LCD. 

Jeg mener dog stadig at Panasonic er det bedste LCD tv i mine øjne.

Og jeg ved godt hvordan farver og lys - kontraster skal tage sig ud på et tvWink
Ja den opsætning ville jeg gerne have set. Jeg har aldrig betvivlet OLED´s evne til at vise dybsort. Men mit TV viser altså stadig sort. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 08:25
det virker godt nok også som en brutal provokation at oprette denne tråd.
 
jeg var personligt også på LCD siden hele "plasma krigen" men det er jo igen hvad der betyder noget for os som kunder.. (jeg kunne sagtens se fordelene ved Plasma)
 
Jeg kunne f.eks. godt "acceptere" uniformitet og clouding, men jeg blev TOSSET i hovedet af "whine" aktive blæsere (min V10 og ISÆR min Pioneer plasma, min BV4 var ok).
 
og jeg var direkte irriteret af Retention, selvom jeg ikke rigtigt har oplevet noget sætte sig til Burnin, selv på mine forældres meget gamle PK950 der er der næsten intet der er brændt fast selvom min mor har sovet foran det tv, hvor den har kørt, News en helt nat. men efterslæbet var irriterende..
 
jeg har en Samsung KS8005 en X850C og en LG 6E i huset i dag, LG´en for mig er et RIGTIGT show tv (blærer tv), det ser bare KNALD godt ud ved første øjekast, X850C synes jeg er bedst til generel tv kiggeri, synes billedet ved alm tv skalering er rigtigt pænt, Sony kan noget som falder mig i god jord, plus tv´et er ikke super glossy, men hele Software delen ødelægger ALT..
 
og mit sidste køb min Ks8005 til Kontoret, er klart det tv jeg er mest glad for. det giver den pakke jeg personligt selv bedst kan lide..
 
LG´en har heldigvis fået rettet Input lag issues, den var RIGTIG slem i 4K i lang tid.. (3840x2160 skal man være HELT præcis, 4K kræver jo 4000 linier som minimum).
 
Det sjove er jo også at der ikke er 100% enighed i tests når man kigger på tværs af ALLE parametre om OLED egentligt vinder, der har været problemer med bevægelser, med detaljer i sort..
 
og igen, som plasma så kommer det også an på hvornår du ser på billedet..
 
jeg fik direkte af vide herinde, at man næsten kun kan se TV i et 100% mørkt rum. men det sjove er det gør jeg jo aldrig. så at mine LCD´er har 0.03 eller hvad det nu er, i de sorte områder af lys, det for mig er 100% sort. jeg kan dog ikke acceptere IPS paneler, da de er for lyse for min smag. og at min KS8005 lysmæssigt er homogent, er noget jeg er enormt glad for.
 
det er vel igen, hvad man skal bruge sit tv til.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 08:40
Mht. at gengive hvid og sort (lys/lysstyrke) på hhv. LCD og OLED, så er det nyttigt at betragte i henhold til APL (Average Picture Level). Det fortæller os mere end at betragte skærmene på øjemål.

  • 100% APL = 100% hvid skærm ved højeste lysstyrke
  • 0% APL = 100% sort skærm ved laveste lysstyrke (sort)
  • 50% APL = fifty-fifty af ovenstående

Det kan man lave en kurve over, men 100% APL giver stadig udfordring på OLED (og alle andre selv-emitterende skærmteknologier, inkl. plasma og ægte QLED). Så selvom OLED i 2017 angiveligt skulle kunne nå 1000 nits i 2% APL, så når de nok "kun" ca. 150 nits i 100% APL. Der er ikke noget indhold, som vises i 100% APL, men f.eks. skisport har ret høj gennemsnitlig APL i løbet af udsendelsen. En typisk film svinger imellem 15-30% APL, ifølge undersøgelser.

Jeg fik på CES præsenteret LG.Displays APL-kurve for 2017 OLED-panelet (som sidder i OLED-tv fra samtlige producenter i 2017). LG.Display var ikke glad for, at LG fremviste dem til fremmødte journalister, men ikke desto mindre, så er den her. Den viser også hvad nogle af de første ejere af 2017 OLED rapporterer; altså at de virker overordnet en tand mere lysstærke selv udenfor HDR.



LCD har den modsatte udfordring. I niveauerne omkring 0-5% APL kan de ikke nå laveste lysstyrker uden zone-styring og i de tilfælde opstår udtværing af mørke detaljer. Omvendt opstår glorier/halo, når lyset hæves kraftigt i et mindre segment af billedet, alternativt ved 60-80% APL ses glorier ikke, men så udtværes lyse detaljer.

Jeg kaldte under og efter CES 2017 dette fænomen for "reverse APL" på LCD-skærme (beskrevet i mine "første indtryk" artikler fra CES). Det er noget, som branchen ikke har talt om hidtil. Samsung forsøgte at bruge APL-princippet til at narre fremmødte journalister på CES i side-by-side "QLED" vs. OLED fremvisninger. Jeg så selv relativt anerkendte journalister blive snydt af demonstrationen. Samsung tog desværre Dolbys "color volume" princip og udvandede det. Color volume er det princip, hvor man forsøger at beskrive farver og lysstyrke i kombination ved at opstille det som en 3-dimensionel farvevolume.



Jeg ved fra andre journalister, der deltog ved en Dolby-rundtur på San Francisco tidligere på året, at Dolby har taget mit "reverse APL" begreb til sig. Bl.a. Vincent Teoh fra HDTVTest, som jeg sparede med efter CES, debattere det med dem i San Francisco. Han fortæller mig os, at Dolby er ret trætte af, at Samsung lige nu udvander "color volume" princippet. Samsung og Dolby samarbejder som bekendt ikke om Dolby Vision.

Det er Dolbys Pat Griffis, der hævder at have introduceret konceptet color volume. Jeg talte med ham på CES, hvor han bl.a. sagde, at "the nits race is on". Han har været dybt involveret i udviklingen af det såkaldte PQ (Perceptual Quantizer), som danner grundlaget for både HDR10 og Dolby Vision HDR-standarderne. Dolby har patent på mange af teknologierne vedrørende HDR, men valgte at sætte PQ fri, så det kunne bruges i HDR10-formatet. Dolby er som bekendt fortalere for, at tv-skærme skal kunne nå helt op til 10.000 nits i peak-lysstyrke i fremtiden. Jeg spurgte Pat Griffis om hvilken skærm på CES, han mente, der var den bedste til HDR og han pegede resolut på LG W7 (wallpaper-modellen). Han stod ved siden af Sony ZD9, der som bekendt har 2x lysstyrke ift. selv 2017 OLED. Budskabet var, at der er ingen tvivl om, at LCD-tv pt. når højere lysstyrke, men OLEDs styring af lys på pixel-niveau trumfer det, hvad angår HDR.

Så hvad er det jeg prøver at fremstamme?
- Lysstyrke; it's complicated
- Farver er lys - lys er farver
- APL er en god model til at tænke på lysstyrke
- OLED sænker pt. lystyrke ved høj APL, hvilket kan komme til udtryk i f.eks. skisport
- LCD-tv har pt. højere lysstyrke, men har udfordringer i andre APL-niveauer, kan komme til udtryk som f.eks. glorier eller mistede detaljer i hhv. mørke/lyse dele af billedet
- Vejen til at nå endemålene for HDR (10.000 nits, Rec.2020) kræver højere lysstyrke
- Men at blindt jagte højere lysstyrke er ikke nødvendigvis vejen frem (som at have en bil, der kun kan køre ligeud)
- Det bedste fundament for HDR er styring af lys på pixel-niveau (selv-emitterende skærme)

Det var bare lidt blandede tekniske betragtninger ift. primært HDR-gengivelse på hhv. LCD og OLED.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 08:42
@Rasmusdc - meget enig. Det er af samme årsag at jeg flere gange har fortalt hvad jeg bruger mit TV primært til, og her er mit nuværende overordentligt tilfredsstillende.

Redigeret af Hother - 15-Maj-2017 kl. 08:45
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Sony kan noget som falder mig i god jord

Sådan har jeg det også Smile
Jeg kan godt lide Sony's farver, de virker naturlige, synes jeg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu