recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 45678 43>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Med fare for at bringe letantændeligt brænde til bålet: Disciplene (ingen nævnt, ingen glemt) har formået at male sig op i en krog.

Man har i årevis prædiket for egne LED-topprodukters fortræffeligheder, og brugt enhver given chance for at trashtalke konkurrerende produkter. Jeg har sagt det før - og jeg siger det gerne igen. De evindelige diskussioner har intet med teknologien OLED vs LED at gøre. Det er alene et spørgsmål om hysterisk mærkeloyalitet - primært over for Panasonic, kombineret med helt igennem utrolig antipati overfor LG. Og just for the record: Det er helt fair med mærkeloyalitet – det har jeg intet imod.

Nu hvor Panasonic så har nedgraderet topmodellen DX900 til at være tredjebedste på rangstigen (efter OLED-modellerne EZ1000 og EZ950), så begynder lokummet at brænde. Ubehageligt meget. For hvor man i årevis har sagt ’jeg vil til enhver tid have topmodellen’ kombineret med 'OLED er noget værre skidt', så har man i virkeligheden ment 'Jeg elsker Panasonic og jeg skal ved Odins skæg aldrig have et produkt af mærket LG indenfor hjemmets fire vægge’.

Disciplenes dilemma er som følger: Det er ikke længere muligt at erhverve sig en topmodel fra Panasonic, uden at man samtidig vælger OLED. Det må være næsten ligesom at vælte forover på cyklen. Med andre ord, et utroligt grimt styrt.

Igennem de seneste par måneder har man så forsøgt sig med at italesætte det 'naturlige billede' fremfor det altid tidligere anvendte begreb 'det korrekte billede'. Mit bud er, at det alene har til formål at retfærdiggøre et kommende køb af et Panasonic OLED. Hvordan skulle man ellers kunne forklare et så radikalt holdningsskifte, når nu man har prædiket mod teknologien igennem så lang tid?

For de fleste billednørder her på siden er begrebet ’det naturlige billede’ naturligvis det rene nonsens. Og endnu mere nonsens bliver det, når stort set alle disciplene alligevel får kalibreret deres tv efter et køb. Hvorfor gør de det? For at opnå det korrekte billede, naturligvis. Al den snak om det naturlige billede er kun røgslør, så man ikke fremstår fuldstændig afklædt i manegen, den dag hvor der alligevel står et OLED på tv-bænken.

Og lur mig, det kommer til at ske – før eller siden. Nok nærmere før.

Interessant perspektivWink
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men altså kravene for lcd og oled er forskellige ift nits


og så kan man jo undre sig om det skyldes af OLED teknologien endnu ikke er klar til af leve op til de krav der stilles til LED ...



Det kan man . Men når så OLED ubetinget viser det bedste billede med færre nits, - så bliver det straks mere kompliceret . . .

Redigeret af Lennon - 15-Maj-2017 kl. 18:06
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men altså kravene for lcd og oled er forskellige ift nits


og så kan man jo undre sig om det skyldes af OLED teknologien endnu ikke er klar til af leve op til de krav der stilles til LED ...



Det kan man . Men når så OLED ubetinget viser det bedste billede med færre nits, - så bliver det straks mere kompliceret . . .


Det er på ingen måde kompliceret, hvis man har lavet en standart så enten overholdet et display den eller det ikke overholder den
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

 

Det er på ingen måde kompliceret, hvis man har lavet en standart så enten overholdet et display den eller det ikke overholder den

Nu var OLED med fra starten på den standard, og der var to forskellige tal, fordi OLED har en anden teknologi. 

Så hold nu igen. HDR havde to tal fra start af. En for LED og en for OLED.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

<p ="Msonormal" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana, sans-serif; -: initial; -: initial; -size: initial; -repeat: initial; -attachment: initial; -origin: initial; -clip: initial;">Med fare for at bringe
letantændeligt brænde til bålet: Disciplene (ingen nævnt, ingen glemt) har
formået at male sig op i en krog.</span><span style="font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-:DA"><o:p></o:p></span>



<p ="Msonormal" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal"><span style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;">Man har i årevis prædiket for egne
LED-topprodukters fortræffeligheder, og brugt enhver given chance for at
trashtalke konkurrerende produkter. Jeg har sagt det før - og jeg siger det
gerne igen. De evindelige diskussioner har </span><i style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;">intet<span style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;"> med
teknologien OLED vs LED at gøre. Det er alene et spørgsmål om hysterisk mærkeloyalitet
- primært over for Panasonic, kombineret med helt igennem utrolig antipati
overfor LG. Og just for the record: Det er helt fair med mærkeloyalitet – det har jeg intet imod.</span>




Helt enig mærkeloyalitet er en fin ting, så længe mærket er bedre eller lige så godt

Men hvis man er lidt nørde snoppet, og nævner man har et LG, så ryger tankerne hen på billigste tv fra Bilka, lidt lige som hvis man siger man kører i en skoda

og hvis man skal lige har smidt en formue efter det nyeste LG OLED, og det eneste familien siger er hvorfor er dit tv så mørkt med så mærkeligt farver så er det jo dejligt af have argumenter som det er bare fordi de ikke er vant til "Naturlige Farver "TM
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men altså kravene for lcd og oled er forskellige ift nits


og så kan man jo undre sig om det skyldes af OLED teknologien endnu ikke er klar til af leve op til de krav der stilles til LED ...



Det kan man . Men når så OLED ubetinget viser det bedste billede med færre nits, - så bliver det straks mere kompliceret . . .

Tjah, men Pioneer plasma TV 9.gen viser også ubetinget det bedste billede med endnu færre nits. Og da "The Nits Race Is On", er der endnu ikke en teknologi der kan trække sig ud som sikker vinder
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

<p ="Msonormal" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana, sans-serif; -: initial; -: initial; -size: initial; -repeat: initial; -attachment: initial; -origin: initial; -clip: initial;">Med fare for at bringe
letantændeligt brænde til bålet: Disciplene (ingen nævnt, ingen glemt) har
formået at male sig op i en krog.</span><span style="font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-:DA"><o:p></o:p></span>



<p ="Msonormal" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal"><span style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;">Man har i årevis prædiket for egne
LED-topprodukters fortræffeligheder, og brugt enhver given chance for at
trashtalke konkurrerende produkter. Jeg har sagt det før - og jeg siger det
gerne igen. De evindelige diskussioner har </span><i style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;">intet<span style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 9pt;"> med
teknologien OLED vs LED at gøre. Det er alene et spørgsmål om hysterisk mærkeloyalitet
- primært over for Panasonic, kombineret med helt igennem utrolig antipati
overfor LG. Og just for the record: Det er helt fair med mærkeloyalitet – det har jeg intet imod.</span>




Helt enig mærkeloyalitet er en fin ting, så længe mærket er bedre eller lige så godt

Men hvis man er lidt nørde snoppet, og nævner man har et LG, så ryger tankerne hen på billigste tv fra Bilka, lidt lige som hvis man siger man kører i en skoda

og hvis man skal lige har smidt en formue efter det nyeste LG OLED, og det eneste familien siger er hvorfor er dit tv så mørkt med så mærkeligt farver så er det jo dejligt af have argumenter som det er bare fordi de ikke er vant til "Naturlige Farver "TM


Det har jeg så også endnu tilgode at høre nogen sige;). Standarden ift nits har intet med oled ikke kan leve op til en lcd standard.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 19:48
Furry_ har du overhovedet læst Rasmus Larsens indlæg ? OLED tørrer gulv med LCD i HDR sammenhæng - på trods af færre nits - fordi det styres på pixel basis og ikke i zoner .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dette er en googleoversættelse fra https://www.oled-info.com/oleds-direct-sunlight

Jeg beskærer lige dit quote og henviser til en af vore artikler om OLED:
OLED vs LCD teknologien

Der burde være svar på flere af dine spørgsmål.

Redigeret af Torben Rasmussen - 15-Maj-2017 kl. 19:49
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Med fare for at bringe letantændeligt brænde til bålet: Disciplene (ingen nævnt, ingen glemt) har formået at male sig op i en krog.

Man har i årevis prædiket for egne LED-topprodukters fortræffeligheder, og brugt enhver given chance for at trashtalke konkurrerende produkter. Jeg har sagt det før - og jeg siger det gerne igen. De evindelige diskussioner har intet med teknologien OLED vs LED at gøre. Det er alene et spørgsmål om hysterisk mærkeloyalitet - primært over for Panasonic, kombineret med helt igennem utrolig antipati overfor LG. Og just for the record: Det er helt fair med mærkeloyalitet – det har jeg intet imod.

Nu hvor Panasonic så har nedgraderet topmodellen DX900 til at være tredjebedste på rangstigen (efter OLED-modellerne EZ1000 og EZ950), så begynder lokummet at brænde. Ubehageligt meget. For hvor man i årevis har sagt ’jeg vil til enhver tid have topmodellen’ kombineret med 'OLED er noget værre skidt', så har man i virkeligheden ment 'Jeg elsker Panasonic og jeg skal ved Odins skæg aldrig have et produkt af mærket LG indenfor hjemmets fire vægge’.

Disciplenes dilemma er som følger: Det er ikke længere muligt at erhverve sig en topmodel fra Panasonic, uden at man samtidig vælger OLED. Det må være næsten ligesom at vælte forover på cyklen. Med andre ord, et utroligt grimt styrt.

Igennem de seneste par måneder har man så forsøgt sig med at italesætte det 'naturlige billede' fremfor det altid tidligere anvendte begreb 'det korrekte billede'. Mit bud er, at det alene har til formål at retfærdiggøre et kommende køb af et Panasonic OLED. Hvordan skulle man ellers kunne forklare et så radikalt holdningsskifte, når nu man har prædiket mod teknologien igennem så lang tid?

For de fleste billednørder her på siden er begrebet ’det naturlige billede’ naturligvis det rene nonsens. Og endnu mere nonsens bliver det, når stort set alle disciplene alligevel får kalibreret deres tv efter et køb. Hvorfor gør de det? For at opnå det korrekte billede, naturligvis. Al den snak om det naturlige billede er kun røgslør, så man ikke fremstår fuldstændig afklædt i manegen, den dag hvor der alligevel står et OLED på tv-bænken.

Og lur mig, det kommer til at ske – før eller siden. Nok nærmere før.



Lol. Efter at have læst alt for mange af de her LCG vs OLED tråde, så slog det også mig, hvordan visse personer - ingen nævnt ingen glemt -, som ellers helt tilbage fra fællesindkøbenes tid prædikede "korrekt billede" fremfor "naturligt billede" men nu åbenbart har ændret holdning, så det nu er omvendt.

Fair nok. Vi ændrer os alle sammen med alderen ;).
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dette er en googleoversættelse fra https://www.oled-info.com/oleds-direct-sunlight

Jeg beskærer lige dit quote og henviser til en af vore artikler om OLED:
OLED vs LCD teknologien

Der burde være svar på flere af dine spørgsmål.


Tak.Torben. Jeg vil læse artiklen med interesse og se, om jeg kan finde svarene. Gad især vide om solskin på en OLEDskærm adskiller sig væsentligt i forhold til LCD.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men altså kravene for lcd og oled er forskellige ift nits


og så kan man jo undre sig om det skyldes af OLED teknologien endnu ikke er klar til af leve op til de krav der stilles til LED ...


Kravene i UHD Premium er en faktor 54 mere krævende for OLED. Det er LCD, der har slækkede krav. Kontrast er et forhold.

A combination of peak brightness and black level either:
- More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level
OR
- More than 540 nits peak brightness and less than 0.0005 nits black level

Altså:
1000 / 0,05 = 20.000:1 kontrastforhold
540 / 0,0005 = 1.080.000:1 kontrastforhold
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu