recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er 4K BD uden HDR på projektor det værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er 4K BD uden HDR på projektor det værd?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er 4K BD uden HDR på projektor det værd?
    Sendt: 14-Maj-2017 kl. 12:31
Nu kan man leje 4K BD på biblioteket, så er det lidt sjovere at måske opgradere til en 4K-kompatibel projektor
Det bliver i så fald med HDR slået fra, da det vil få projektoren til at støje for meget
Men har jo læst, at HDR er det bedste ved 4K
Jeg er godt tilfreds med min JVC, så er der overhovedet grund til at opgradere?

Bonusinfo: Mit lærred er 280 cm bredt


Redigeret af jake51 - 14-Maj-2017 kl. 12:33
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 13:02
Med den størrelse billede man får med en projektor, så er det jo netop at den højere opløsning på UHD Blu-ray kan komme til sin ret.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 13:47
Enig med Naiera
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 16:56
Ingen tvivl om, at jo større billed, jo mere relevant bliver 4K, men jeg tror, det er ret svært at svare på, da projektorer med native 4K-opløsning som regel er i en anden prisklasse end en projektor i full HD klassen, så derfor vil den generelle kvalitet formodentlig være bedre over hele linjen.

Problemet med ægte 4K projektorer i dag, er jo, at de stadig er betragteligt dyrere end en med 1080p.

Man kan få rigtigt meget projektor i 1080p, for de samme penge, som de billigste projektorer koster med 4K!

Jeg tror ikke, forskellen ville være ret stor, hvis man eksempelvis prøvede at købe 2 stk. projektorer i samme prisklasse (F.eks 50.000 kr.), men med forskellig native opløsning (Én i 4k og én i 1080p).

Som sagt, er hjemmebio-projektorer ikke lysstærke nok til, at det kan anbefales at køre med HDR, så det vil kun være opløsningen, udvidet farverum mm., der er anderledes, og så tror jeg ikke forskellen vil være særlig stor, men ingen tvivl om, at en god projektor med 4K, ser fantastisk ud, men så er vi jo også hurtigt oppe, at snakke om en investering på 50.000 kr., og til den pris, kan du også få en projektor i 1080p, der sparker røv.

Personligt, mener jeg, det er 2-3 år, for tidligt, at opgradere til en native 4K projektor, med mindre, penge ikke er noget problem. Til den tid, har de måske fundet nogle andre lyskilder, så lysstyrken kan øges, så HDR kan blive en del af oplevelsen?

Det kunne være spændende, at høre fra folk, der har taget springet?  :)



Redigeret af Supergris - 14-Maj-2017 kl. 17:09
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 17:19
Det er jo ikke lysstyrken som sådan, men projektorens manglende evne til at skabe den vilde kontrast der er nødvendig for HDR, som er problemet.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 18:57
HDR kræver ekstra lysstyrke.

Der bliver jo nødt til, at være noget overskud i forhold til referencen, hvis HDR er i funktion, så lysstyrken ved scener uden HDR, skal ligge nogle niveauer under max. lysstyrken, så der er noget at give af, når der er behov for det.

Hvis du sætter HDR til, som jo findes på nogle projektorer, vil billedet fremstå meget mørkere og med mangel på kontrast, derfor bliver det kraftigt anbefalet, at slå funktionen fra, netop fordi, max. lysstyrken ikke er høj nok...

Her er et lille indlæg fra LydogBilled, som nok forklarer det bedre, end jeg lige var i stand til at formulere:

"Hvad med HDR?
Alle projektorerne undtagen BenQ skilter med understøttelse af HDR, altså højere dynamisk omfang. I virkeligheden betyder det, at de kan vise information i højlys, der er hvidere end hvid, på film og andet med HDR-kodning. Der er bare lige den hage, at det ikke rigtig er en fordel på en projektor.

For at gøre det må lampestyrken nemlig reduceres, således at hvid bliver grå, så projektoren har overskud i lampen til at gengive HDR-indhold. F.eks. forlygterne på en bil, skinnet fra fuldmånen eller andre elementer i billedet, der skal have ekstra lys. Det betyder, at man 90 procent af tiden sidder og ser på et alt for mørkt billede bare for at have overskud til de scener, hvor HDR-indhold skal vises.

Hvis du har koblet din Ultra HD Blu-ray-afspiller til og synes, at filmen ser for mørk ud, er det næsten garanteret, fordi HDR er aktiveret på afspilleren. På nogle UHD Blu-ray-afspillere kan man slå denne funktion fra, mens andre vil tvinge HDR igennem, hvis de “opdager”, at projektoren understøtter det. Så må du i stedet lave en farveindstilling på projektoren, hvor kontrasten er skruet op til maksimum, så hvid bliver hvid, mens HDR-indhold klippes og brænder ud.

Alternativt kan det ske, at du har en afspiller, hvor man kan justere den generelle lysstyrke på de dele af billedet, der ikke er defineret som HDR, og så er det muligt at opnå et kompromis, hvor man får noget af den seje HDR-effekt og samtidig bibeholder høj nok lysstyrke i resten af billedet.

Pointen er, at du ikke skal lade dig afskrække, hvis du ser, at projektoren ikke understøtter HDR. Det er ikke nødvendigt."






Redigeret af Supergris - 14-Maj-2017 kl. 19:04
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 17:26
Lyd og billede glemmer at nævne, at HDR også giver mange flere detaljer i de "sorte" områder af billedet. Jeg mener sagtens, at HDR kan udnyttes fornuftigt på en projektor, MEN det kræver en batcave. Har man lyse vægge, gulv og møbler eller plakater med blanke overflader eller i ramme og glas er det meget svært at få noget ud af HDR.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:03
Jeg *har* en batcave 
Men pæren skal køre på low 
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:36
Hvad med en hushbox?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 13:50
JVC's 4K HDR projektor har ikke pærer men laser og dobbelt så stor lysstyrke som de tidligere versioner med pærer. Det burde være nok til at drage nytte af HDR og til at kunne blænde både Bruce Wayne og Alfred Thaddeus Crane Pennyworth i en batcave ved HDR fremvisningen af en batformet projektørlampe.

Men prisen er !€%$&Kr#£¤ syg (250.000 kr), så det tager nok en generation eller 2 før der er trickle-down til modeller der realistisk er tilgængelige for menigmand.


Redigeret af TBC1 - 16-Maj-2017 kl. 13:51
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 19:58
Jeg vil personlig gå efter Full HD 1080P. Det har jeg selv. Der er ikke meget 4k materiale endnu og filmene, er pænt dyre.

Ellers skulle, du tage, et kig den JVC projektor, lyd og billede, gav rosende ord med på vejen.Måske andre kan huske hvilken model det var. Det er dog ikke rigtig 4k, mindes den har to chip, der laver et halvt billede hver, den omsætter til et helt billede. Jeg synes dog, det er mange penge, omkring de 30k for noget, der ikke er native.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2017 kl. 19:50
Jeg har leget lidt med HDR UHD BD til et ikke HDR kompatibelt display.

For at følge SMPTE 2084 gamma ud af sort med en SDR gamma kalibreret til 2.2 krævede det ca 60fl.

Det er måske muligt at finde en projektor der kan skyde 30-40fl på et rimeligt stort lærred, og hvis man har fuld kontrol over gamma kurven er det ikke umuligt at lave noget der kan bruges.

Det største problem er at filmene er mastret så forskelligt at det sikkert kræver flere forskellige gamma kurver alt efter hvordan filmen er mastret.. 1000/4000/10000nit. 300-3000fl.

Men de fleste forbrugere har ikke den fjerneste anelse om hvor meget rod der er i UHD formatet, og hvornår standarden kan forventes at være rimelig stabil, pt er der så meget flux i formatet at man nok ikke skal regne med at det hotteste gear idag er med om 6 måneder.

For at få fuld udnytte af UHD er det vigtigt at man har en ret god forståelse for formatet og hvordan du kalibrere div formater bedst muligt. 

Personligt bryder jeg mig ikke om at justere HDR konverteren i afspilleren, da den virker fuldstændig som en kontrast justering og introducere klipning i hvid, hvilket indtil for nyligt har været helt fy fy indenfor kalibrering, men i disse nye tider er alt snart godt nok, bare vi kan klaske et 4K HDR WCG klistermærke på, så er det lidt ligegyldigt hvor usselt det ser ud.






Redigeret af stridsvognen - 19-Maj-2017 kl. 20:04
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu