recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reparation af HT-stander. Fugemasse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reparation af HT-stander. Fugemasse?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Reparation af HT-stander. Fugemasse?
    Sendt: 14-Maj-2017 kl. 17:35
Hej. Jeg har nogle gamle højttalerstandere, ligesom disse her. Og skruerne har mørnet træet der hvor skruerne er skruet ind, og den svajer så meget, og sidder slet ikke fast. Hvad kan man putte ned i hullerne for at skruerne sidder helt fast på pladerne? Gevindet inde i(eller hulrummet), er blevet for stort og skruerne kan slet ikke sidde fast. Den aflange træ-del som de står på er af 100% træ i øvrigt. Ikke metal, det er kun pladerne og skruerne der er af metal. 
Jeg tænker silikone fugemasse https://www.silvan.dk/bostik-silikone-byg-og-sanitet-klar-03-ltr?id=2840-5708504 , Men helt præcis hvad er det der skal til for at tætne hullet og skruerne sidder helt fast, vil i mene?  Silikonemasse af en art, eller lim måske? 
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 17:49
Større/længere (træ)skruer?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 17:50
De har noget Superstærk lim i Silvan, som jeg brugte til at lime stålgreb på mine stoflåger ovenpå stoffet. Se link i bunden hvor du kommer ind på min Bioside
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 18:15
Hvis det er hullerne i træet der er i stykker skal du bore det op og lime en dyvel i. Denne kan du så skrue skruen fast  i igen,


Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af sl1000 sl1000 skrev:

Hvis det er hullerne i træet der er i stykker skal du bore det op og lime en dyvel i. Denne kan du så skrue skruen fast  i igen,




Alternativt kan man bruge tændstikker i stedet for dybler, hvis man ikke lige har sådanne på lager.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 19:58
Og i øvrigt hjælper silikone ikke en fis, da det stadig er elastisk, når det er hærdet op...

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 20:36
Tag nogle billeder af skaden og vis dem, så er det lettere at hjælpe!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:38
Det er simpelt nok. Det er bare skruehullerne der er blevet for store så at sige. Så skruerne der holder pladerne fast med træ-standerne kan ikke sidde fast. Jeg kan godt tage nogle billeder men burde være simpelt nok. Jeg skal bare have fastgjort skruerne, eller gjort sådan så de sidder helt fast . Lim er det bedre end noget silikonemasse?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 22:56
Jo, men er søjlen massiv træ, så er det megt bedre bare at bruge længere skruer, der når op i "frisk træ".

Alternativet er at bore hullerne ud og lime en trædyvel i. for herefter at sætte skruen i dyvlen.

For øvrigt: Skruer mørner ikke træet, men en skrue der sidder lidt løs, der gør, så den kan bevæge sig, vil slide træet i stykker. Du kan også risikere at træet er for tørt og smuldrer helt, uanset hvad du gør.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 17:07
Måske kunne du bruge plastisk træ. Det bliver sten hårdt, og så kan du bore et par nye skruehuller i det - altså mindre borhul end skruerne, så skruerne stadig selv skære sig fast. Det havde jeg prøvet, hvis jeg var dig.

Det er muligt du lige skal bore lidt ud først inden du spartler plastisk træ i hullerne, så du er sikker på at få en ordentlig massiv fæstning i træet. Om muligt kan du evt. tilte boremaskinen så du laver en omvendt konisk udboring (udhulning). Derved vil den størknede masse automatisk sidde lidt i spænd.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu