recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Potentiometer tilslutning i højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Potentiometer tilslutning i højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Potentiometer tilslutning i højttalere
    Sendt: 16-Maj-2017 kl. 16:28
Hallo

Ny bruger - gammel profil. Er ved at renovere et sæt gamle Sony SS G5 Højttalere, hvor jeg nu har skiftet både diskant og delefilter til nyt.

Men har et spørgsmål vedr. tilslutning af dreje-potentiometer fra delefilter til højttaler enhed. Til at justere lydstyrke på henholdsvis mellemtone og diskant.

På sådan et potentiometer er der jo 3 ben og jeg forstå ikke lige meningen med det. I hvert fald så har jeg lige loddet 'plus ind' på ben-1 og så 'plus ud' på ben-3, for slet ikke at gøre brug af ben-2, mens minus signalet så bare kører udenom direkte til enheden. Det lader til at virke efter hensigten, men overser jeg noget? Laver jeg fejl?

Originalt var det jo tilsluttet anderledes, hvor ben-1 og ben-3 gik fra delefilter og tilbage igen, mens ben-2 gik direkte til højttalerenheden, hvor modsatte pol så igen kom fra delefilteret (altså 3 ben på det gamle delefilter til hver enhed). - Men er det ikke ligegyldigt? Det giver vel samme resultat?



PS edit: Det nye delefilter har ikke 3 ben til hver enhed. Jeg forestiller mig at forskellen vel ligge i at det gamle filter via potentiometeret regulerede signalet ved/(eller før) kondensatoren(?), hvor jeg nu regulere efter delefilterets komponenter. Men igen, det er vel ikke et problem? 


Redigeret af Brian P - 16-Maj-2017 kl. 16:42
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 18:19
Hvis jeg husker rigtigt, så er det + på Ben 1 fra forstærker "tilgang" og + på midter ben2 til højtalerenheden -  Ben 3 er så minus fra forstærkeren " altså tilgang" og højtalerenheden.

Mener at jeg husker rigtigEmbarrassed 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 19:47
Potter: Ja, du har ret. Jeg forstår bare ikke det med den minus. Hvorfor den skal være der i stedet for bare at kører uden om?
Fik kigget lidt på denne side: http://www.homemade-circuits.com/2015/09/potentiometers-pots-explained.html
(scroll ned under midten).
Jeg dropper minus og kører den helt udenom, som i de sidste/nederste eksempler (2-pin, 1-way).

Det lader jo egentlig til at være ret simpelt, og jeg tror ikke det har nogen indflydelse på delefilterkomponenterne, så spørgsmålet er vist hermed besvaret.


Redigeret af Brian P - 16-Maj-2017 kl. 19:52
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 20:23
Så faldt 10 øren! Minus skal være på 3'eren for at få modstand nok (eller noget). I hvert fald virker justerings-niveauet bedre sådan.

- Jeg bliver aldrig klog på strøm... Forstår simpelthen ikke, hvorfor det ikke giver en kortslutning? Er der ikke en eller anden herinde, der kan oplyse mig?


Redigeret af Brian P - 16-Maj-2017 kl. 20:36
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:



Men har et spørgsmål vedr. tilslutning af dreje-potentiometer fra delefilter til højttaler enhed. Til at justere lydstyrke på henholdsvis mellemtone og diskant.

Hvis du vil undgå at ændre delfrekvensen skal du bruge en L-PAD (attenuator) og ikke et potentionmeter. Bruger du et potentiometer vil den modstand delefilteret ser ind i ændre sig og dermed delfrekvensen.

Billedresultat for l pad


[&amp;#8203;IMG]

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 21:48
Flarsen: Ok tak for den info.

Det er de originale potentiometer(?), der hører til højttalerne, jeg sidder og roder med. Sony SS G5 fra 1977 :-)
Så lige nu her fortsætter jeg med dem (de kører som smurte). Så kan jeg udskifte dem til L-Pad som det næste sammen med resten.

Spørgsmålet er så om Sony mon har designet det originale delefilter, så der var taget højde for netop dette?

PS: Har i mellemtiden fået klarhed over, hvordan det
potentiometer virker og hvorfor det ikke giver kortslutning. Man må lære... :-P
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 22:06
Når du nu renoverer så gamle højttalere, har du så fundet delefilter og nye diskanter der er præcist som de gamle?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 22:28
KlausDM: Nej, for jeg blev enig med mig selv om at det hele skulle skiftes alligevel, så det bliver på må og få indtil jeg er tilfreds med lyden. Diskant fandt jeg dog en der var modsvarende fra SEAS (27tbc/g H1147), men har pt smidt nogle andre i, som jeg havde liggenden sprit nye. Delefilterne er ubrugte (som nye) fra audioscan ALS-3 som deler ved 700 og 4000 Hz. (hvilket giver mindre mellemtone end orginalerne, som deler ved 600 og 5500 Hz.)

Jeg har gang i et sæt 2-vejs også, og måske kommer der et par projekter mere, så jeg skal nok få brugt enhederne hen af vejen.

Jeg ved selvfølgelig godt nogen vil synes det nærmest er blasfemi, men jeg hygger mig bare med det og ser så, hvordan det bliver. Så der er mere tale om upcycling end egentlig renovering.

Sådan som højttalerne stod orginalt lød de ikke godt længere. Og diskanterne var totalt brændt af. Så der er ingen tvivl om at det hele skal skiftes. 12" bassen lyder heller ikke særligt fedt længere. Den er alt for flad og papkasse agtig.

Har tidligere renoveret Avance højttalere med "originale" dele, så jeg ved godt, hvordan jeg vil have det til at lyde :-)
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 22:31
Forresten så er alle de originale enheder i 7 ohm...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu