recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal jeg se Alien: Covenant?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal jeg se Alien: Covenant?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2017 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

På filmens hjemmeside skriver de følgende vedr. IMAX:

The IMAX release of Alien: Covenant will be digitally re-mastered into the image and sound quality of The IMAX 2D Experience with proprietary IMAX DMR® (Digital Re-mastering) technology. The crystal-clear images, coupled with IMAX's customized theatre geometry and powerful digital audio, create a unique environment that will make audiences feel as if they are in the movie.

Ja, og det er IMAX DMR. Men er hvordan skalerer det til den normale Digital-Cinema version?

Er den normale digital Cinema kopi f.eks. kun 2K eller har den filmens ca 3K native opløsning eller er det en 4K opskalering (i de to sidste tilfælde vil den jo således potentielt kunne være fuldt ud lige så god som IMAX DMR versionen, bare man finder en biograf med en god 4K projektor, som f.eks. Imperial, der kan prale af at være verdens største Dolby Atmos biograf og hvis lærred jo passer bedre til filmens originale format end Imax lærredernes gør det.

Og vil IMAX DMR versionen så være cropped i siderne for bedre at passe til IMAX lærrederne, eller betyder det omvendt at man ser mere i top og bund end instruktøren egentligt har filmet efter mht. filmens originale opgjorte 2.35:1 format? 

Jeg syntes det er svært at blive klog på om man vinder noget i et tilfælde som dette eller bare taber lidt ekstra penge på det?



Redigeret af TBC1 - 22-Maj-2017 kl. 02:40
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 06:03
Nå, jeg har selv siddet og googlet lidt og fundet at kritikere ligefrem har fundet på at kalde det lieMax, når der er tale om 2K og 1,89:1 Aspect Ratio og ikke brug af de helt store 1570 og 4:3 aspect ratioet.
 
Fra hvad jeg kan finde, så benytter "IMAX digital" 2 stk. digitale 2K projektorer der projicerer billedet oven på hinanden mhp at give højere lysstyrke og pixeldensitet, men det bliver det ikke til et 4K billede af. Lærred og projektorer skulle have 1.89:1 aspect ratio og 2500:1 contrast ratio. 

Med andre ord lyder det til at hvis man kan finde en biograf med en god lysstærk 4K projektor og der er tale om mere end en 2K Digital Cinema kopi (f.eks filmens native resolution eller en opskallering til 4K), så burde der være chance for den største opløsning sammen med et korrekt aspect ratio i en ordentlig D-Cinema biograf med 4K projektorer (mange D-Cinema sale har dog kun 2K projektorer). Altså under de rette omstændigheder måske fordele at hente fra en bedre Digital-Cinema biograf end en IMAX, sålænge der ikke er tale om en ægte IMAX film og tale om en 1570 eller IMAX 4K med laser udstyret sal, hvilket man ikke har i Skandinavien, men skal til Tyskland for at finde.

...WFT?!? Det var ikke lige det svar jeg havde regnet med at finde
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 07:14
Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.


Men altså udover det... synes du så den var ok?
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:


Men altså udover det... synes du så den var ok?

Det er en flot film - Men det er ikke en spændende film. Den flytter dig ikke som publikum.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Male80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Maj-2014
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Male80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 12:16
Jeg var inde og se den i weekenden og var ikke overbevist.  
Ville faktisk ønske at jeg ikke havde set den.  
  
Filmen tror at man som tilskuer har noget som helt følsesnæssig involveret på steder hvor man absolut intet har og er totalt ligeglad med om de lever eller dør.  


Redigeret af Male80 - 22-Maj-2017 kl. 12:22
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 12:45
Det er godt nok trist læsning, det her!!!! Unhappy

Alien er vel en af de film jeg har set flest gange, og formodentlig også den film jeg har købt flest gange, senest som del af The Anthology blu-ray boxen. Jeg bliver aldrig træt af den og opdager stadig detaljer, jeg aldrig har lagt mærke til tidligere. Det er et fucking mesterværk! Jeg har lært at holde af Cameron's actionbrag, men de skulle have stoppet mens legen var god. Jeg HADER 3'eren og 4'eren! Så da det kom frem, at Blomkamp's 5'er ville være en opfølger til de to første tænkte jeg, at det i det mindste ikke kunne blive værre. Men sådan skulle de jo så ikke være ... Unhappy

Men det værste er dog, at Scott havde alle muligheder for at bevise, at ingen andre end han kunne fortælle Alien-historien, men i stedet er han godt i gang med komplet at destruere sin egen franchise. Jeg var rimelig skuffet over Prometheus, og jeg bliver jo åbenbart endnu mere skuffet over Covenant. Det er fandme til at tude over!! Lav dog for helvede en film om dét, som vi gerne vil se en film om!!

Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.

Det ville være mit personlige valg - næsten altid, bortset fra at jeg gerne venter til filmen er kommet under 50 kr. før jeg køber - Men nu har jeg jo lovet nogle venner at tage med.

Men jeg kommer nok til at insistere på at sidde tæt på lærredet i enten Imperial til 85 kr eller Cinemaxx non IMAX version til 95 kr. i stedet for IMAX DMR versionen projiceret i 2K til 120 kr, i hvert fald ind til vi får 4K IMAX med laser i Danmark. ...Så er jeg da i det mindste sikker på at se filmen i dens originale aspect ratio og kan samtidig krydse fingre for måske at kunne være så heldig at vinde noget i opløsning også, hvis der er tale om en D-Cinema kopi i enten filmens ca. 3K native opløsning eller en 4K opskalering, hvis jeg ser den i en sal der rent faktisk har en 4K projektor. ...Jeg kan sku godt selv finde ud af at rykke nærmere på et lærred for at få det til at fylde mere i mit synsfelt, det behøver jeg ikke at betale for at kunne finde ud af! Jeg er i nærheden af at føle at man forsøger at røvrende mig lidt, må jeg indrømme!

Og hold da kæft hvor er det irriterende at der ikke er nørd-links til tekniske specifikationer for både sale og film, så man ud over hurtigt at kunne se hvilke projektorer de enkelte sale har også kunne se specifikationer om filmkopierne der er tale om Ouch 

http://www.lfexaminer.com/theaIntl.htm

https://www.quora.com/Whats-the-difference-between-IMAX-and-4K-digital-movie-theatres
_ _ _ 
Fundet online, HVIS(!) det passer må IMAX versionen (eller omvendt originalversionen) jo være cropped i forhold til hvad der rent faktisk har været filmet !?!
Alien: Covenant (2017)
Technical Specifications
Showing all 8 technical specifications
Sound Mix Datasat | Dolby Atmos | Dolby Surround 7.1
Color Color
Aspect Ratio 1.90:1 (70mm IMAX 3D version)
2.35 : 1
Camera Arri Alexa XT
Laboratory Company 3 (digital intermediate)
Fluent Image, London, UK
Negative Format ARRIRAW
Cinematographic Process ARRIRAW
Digital Intermediate (master format)
Printed Film Format 70 mm (horizontal) (IMAX DMR blow-up) (dual-strip 3-D) (Kodak Vision 2383)
D-Cinema (also 3-D version)
http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?22637-Alien-Covenant-New-Trailer



Redigeret af TBC1 - 22-Maj-2017 kl. 16:48
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:


Men altså udover det... synes du så den var ok?


Det er en flot film - Men det er ikke en spændende film. Den flytter dig ikke som publikum.


Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

 
Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt

Jeg hader den ikke - Men den skuffer så meget, at den ikke fortjener et publikum.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

 
Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt


Jeg hader den ikke - Men den skuffer så meget, at den ikke fortjener et publikum.


Ja det lyder jo lidt træls. Jeg var dog svært glad for Prometheus... måske mere stemningen og og det visuelle, end historien, men stadig gjorde det, det til en god film for mig.... så jeg håber jeg også vil kunne lide Covenant i morgen i biffen. Jeg er heller ikke så svær at begejstre. Jeg elsker alt fra Boyhood og Captain Fantastic, til Fast & Furious og Transformers serien
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 21:14
Enig i at den skuffer. Prometheus syntes jeg havde en langt mere spændende og havde en ren handling + bedre skuespil. Bevares, der var nogle fede alien effekter, men handlingen var rodet, mudret og kedelig.
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu