recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Børn tidsbegrænsning af NET-tid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Børn tidsbegrænsning af NET-tid

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:


Den her er ret sjov.
Min erfaring er den modsatte.


Hvis alle børn, eller voksne, var ens. Så tror jeg verden ville se meget anderledes ud.. Specielt hvis de var som mig, hvilket jeg selvfølgelig ville foretrække LOL
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 18:50
Jeg har fuldstendig samme erfaring som Henrik.
Når tiden for knægtens windows 10 er udløbet, ja så løber han ud og leger og hopper på trampolin eller finder på en eller anden leg med lillesøster eller noget helt fjerde.
Af og til kommer han pænt og spørger om mere tid, og nogen gange for han lidt mere tid, og andre gange for han et nej.
Kan tydeligt mærke når han f.eks. i en weekend med dårligt vejr, har fået lidt for meget tid foran computeren. Han flipper ud over det mindste, og er utroligt irritabel, og er stort set ikke til at være sammen.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 18:56
Så har jeg fået prøvet Kidslox lidt.
Det fungerer ganske fint.
Man kan sætte begrænsning daglig tidsbegrænsning på f.eks. 2 timer.
Derefter bliver iPad'en låst, og alle programmer skjult eller dem man ønsker bliver skjult.
Desværre så virker Kidlox kun på IOS og Android.
Kunne godt tænke mig en fælles løsning til både IOS og Windows, så når tiden er brugt i Windows, så er den også brugt i IOS.
Mvh Jesper
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 20:14
hej, jeg er fuldstændig enige med det er opdragelse der skal til....men det er jo også opdragelse at give 1 time ipad tid gennem kidslox............og lad dem selv styre den tid! Jeg tror vi skal have det på den 7årige skole ipad.........! Detvil så nok kun være 30 min.......!
 
Men det hjælper jo ikke til PC ud over at sige de selv må bekoste det dyre gfx-kort osv. Hvis de spare op til monster pc så er det jo også lærigt, og de har så vist og lært en masse ved det.
 
Så i min bog kan begræsende programmer da snildt bruges også som en opdragende anstaltning?
http://iblopper.bubble-logger.com
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 21:00
Hvordan begrænser man det i windows? Er det tid per session eller an man sætte et tidsforbrug op som de kan klatte væk af flere omgange?
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg er nemlig også en af de slemme slemme forældre der gerne vil begrænse pr automatik - sjovt egentlig at det skal være "forbudt" i teknik forum som dette ;-)

Det første som falder mig ind, det er spørgsmålet:
Hvorfor begrænse?

Inden nogen fare i blækhuset, kalder det for dumsmart oa..
Jeg har været der.. Jeg har levet i et forhold med børn, der ikke kunne forstå, at de ikke skulle sidde 24/7 foran computeren.
Jeg søgte også efter en teknisk foranstaltning til at begrænse dem, for på den måde at forsøge få dem til at aktivere sig selv med noget mere "meningsfyldt". Jeg fandt også en teknisk løsning. Installerede den - Bang!! Inden jeg havde set mig om, så var situationen gået fra slem til endnu værre. 

1. Teknisk foranstaltning kan (vil oftest) være konfliktskabende. Så fra at have store konflikter ofte, gik vi til at have endnu større konflikter, konstant. 

2. Tiden jeg skulle bruge på at korrigere denne tekniske løsning var langt mere end jeg havde forestillet mig.. Tit skulle "tiden" ændres, fordi det situationen påbød, at det ikke lige var hensigtsmæssig som den var i det pågældende tilfælde.. Man skal virkelig have en ekstremt stram daglig rythme og en voldsom disciplin og struktur i sin hverdag, der nærmest ikke må afvige overhovedet, for at den tekniske løsning skal kunne fungere optimalt.

3. Når tiden er gået, så skal børnene aktiveres. (De er oftest sjældent i stand til at aktivere dem selv, hvis de allerede er godt vanedannet i computer/Ipads osv). Den aktivering skal komme udefra. Oftest fra forældre/voksne. Og den koster tid... meget tid!

Det her pkt 3. er oftest den som er hele årsagen og dilemmaet.
Vi voksne har ikke altid den nødvendige tid til vores børn. Vi vælter os rundt i en travl og presset hverdag. Så når vi ikke har tid, så må lille Ib gerne kunne aktivere sig selv.. Men det skal være med noget VI synes "meningsfyldt". Og ikke bare de der "fordummende" computeres/Ipads. 
Problemet er bare, at fjerner vi computer/ipad osv.. Så står vi præcis, hvor vi gerne ville stå, men ikke kan, fordi vi ikke har tid. Og lille Ib kan ikke selv finde ud af det. 

Så fra at finde en teknisk løsning der kunne sætte en begrænsning, og samtidig give lidt luft i en ellers meget travl hverdag spækket med konflikter - Så gik det hele stik modsat!

Jeg vil sige, alt afhængig af årsagen og ikke mindst omstændighederne trådstarter står i, så håber jeg han har overvejet evt. konsekvenser. Jeg havde ikke. Og det kostede.

Lige så vel som man kan rådgive og anbefale tekniske løsninger der begrænser. Lige så meget synes jeg man bør informere om evt. konsekvenser, samt at det, at den løsning der umiddelbart virker nemmest, den kan i virkeligheden vise sig at være den værste.

Så er det op til trådstarter selv at vurdere hans individuelle situation. Hvis den er bare tilnærmelsesvis som min var dengang, så forstår jeg hans frustration!

Det skal lige siges, at det er en del år siden jeg var i det. Så jeg ved ikke om de tekniske foranstaltninger er blevet mere "brugervenlige". Men uanset hvorledes de har ændret sig, så kan det stadigvæk vise sig at give helt andre resultater, end man lige havde regnet med. 
Og det er pointen med mit indlæg - Belært bitterligt af erfaring. Ikke et forsøg på en dumsmart bemærkning. 

Bortset fra det, så har Google en forældre lås til Youtube:
https://support.google.com/youtubekids#topic=6130504




Pkt 3 er jo en kæmpe falliterklæring.. Hvis man oprigtigt mener, at det er acceptabelt, ja så skulle man nok have overvejet en ekstra gang, om man skulle have fået børn..

Hønen og ægget... Men lige meget hvad, så står det og falder med forældrenes manglende evne til at stoppe med at være en egoistisk egotripper..
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvordan begrænser man det i windows? Er det tid per session eller an man sætte et tidsforbrug op som de kan klatte væk af flere omgange?
Hos Microsoft kan man sætte Screen time op (under Microsoft Family).
Så kan man sætte f.eks. 2 timers begrænsning op for et bestemt familiemedlem.
De to timer administrerer de selv, dvs. de kan godt bruge 1 time først, og så lukke computeren og lave noget anden, for senere på dagen bruge den sidste time.
Begrænsningen kan også gælde Xbox.

Jeg syntes det fungere supergodt, og ungerene for selv lov at planlægge og administrerer deres 2 timer.



Redigeret af Axlon - 23-Maj-2017 kl. 07:19
Mvh Jesper
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 07:39
Det er underligt at hver gang der er et emner der inkluderer børn, er der snak om at det er et spørgsmål om opdragelse.

Børn er forskellige. Vores dreng bruger meget lidt tid med en tablet/PC. Mange dage bruger han det slet ikke. Han vil hellere lege; helst udenfor. Vi har aldrig sat nogle grænser op for brugen af it. Ej heller har vi opfordret ham til at lege udenfor.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 09:37
kaizer : tror bare det er et vigtigt dialog punkt for folk, og nogle gange bruger folk også dialogen til at spejle deres rammer op mod andre, for at sikre sig at de ikke gør skade på deres børn...

Må personligt også indrømme at jeg har en 2 år og 4 måneder gammel knægt, og han er god til at lege, med klodser, puslespil etc. 

Men jeg er tilbøjelig til selv, når jeg kommer hjem at sætte mig i sofa´en med ham og se 30-40 minutters Dora eller Paw Patrol, inden vi skal lave mad. 

og det er mere EGO tid end det er hans tid, for efter arbejde, så er tanken sgu tømt, han elsker det og vi er sammen, og jeg kan slå hjernen lidt fra. 

det er sgu nok også børnemishandling, men det er da en trend jeg nok selv har startet. 

personligt satte vi aldrig låse tid på IPAD´s han kan da godt lide at rode med dem, men han går selv tit til noget andet, det er bare ikke interessant, fordi han reelt godt må. tror derfor max han bruger 20minutter om dagen på en IPAD.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

kaizer : tror bare det er et vigtigt dialog punkt for folk, og nogle gange bruger folk også dialogen til at spejle deres rammer op mod andre, for at sikre sig at de ikke gør skade på deres børn...

Må personligt også indrømme at jeg har en 2 år og 4 måneder gammel knægt, og han er god til at lege, med klodser, puslespil etc. 

Men jeg er tilbøjelig til selv, når jeg kommer hjem at sætte mig i sofa´en med ham og se 30-40 minutters Dora eller Paw Patrol, inden vi skal lave mad. 

og det er mere EGO tid end det er hans tid, for efter arbejde, så er tanken sgu tømt, han elsker det og vi er sammen, og jeg kan slå hjernen lidt fra. 

det er sgu nok også børnemishandling, men det er da en trend jeg nok selv har startet. 

personligt satte vi aldrig låse tid på IPAD´s han kan da godt lide at rode med dem, men han går selv tit til noget andet, det er bare ikke interessant, fordi han reelt godt må. tror derfor max han bruger 20minutter om dagen på en IPAD.
 
Det kunne tages ud af mit hjem med min 2½ årig knægt..

Han ser helt sikkert for meget fjernsyn, hvis man kigger isoleret på det, men min hustru, som tilfældigvis er børnehavepædagog, er af den overbevisning, at det er okay, så længe vi er opmærksomme på det, og så længe vi anvender det "sete" til videre leg/snak over aftensmaden m.m.

Og de 30-60 minutters fjernsyn om eftermiddagen er 100 % for forældrenes skyld, selvom drengen også selv efterspørger det. Fordi hvis han fik nej, og vi i stedet gik udenfor, ja så ville han juble, og ikke være til at drive ind igen.
Til gengæld siger tablet ham ikke noget, så igen, vi lever lidt med den dårlige fjernsynsvane, som vi forældre har tillagt os.
 
Der hvor jeg stejler, det er når forældre siger: "Det er lettere end at tage kampen med vores børn.."

Opdragelse er en lang kamp, og hvis man tager den, så belønner det sig i den sidste ende.. Der er mange steder gærdet er lavere, men helt ærligt.. Det er fandme dit ansvar som forældre at tage et ansvar, også selvom det ikke altid er den letteste løsning her og nu..
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 07:46
Ja da min knægt var 2½ år, der legede han med biler og Lego.
Bare vent til de starter i skolen, så bliver I nok klogereLOL
Mvh Jesper
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

kaizer : tror bare det er et vigtigt dialog punkt for folk, og nogle gange bruger folk også dialogen til at spejle deres rammer op mod andre, for at sikre sig at de ikke gør skade på deres børn...

Må personligt også indrømme at jeg har en 2 år og 4 måneder gammel knægt, og han er god til at lege, med klodser, puslespil etc. 

Men jeg er tilbøjelig til selv, når jeg kommer hjem at sætte mig i sofa´en med ham og se 30-40 minutters Dora eller Paw Patrol, inden vi skal lave mad. 

og det er mere EGO tid end det er hans tid, for efter arbejde, så er tanken sgu tømt, han elsker det og vi er sammen, og jeg kan slå hjernen lidt fra. 

det er sgu nok også børnemishandling, men det er da en trend jeg nok selv har startet. 

personligt satte vi aldrig låse tid på IPAD´s han kan da godt lide at rode med dem, men han går selv tit til noget andet, det er bare ikke interessant, fordi han reelt godt må. tror derfor max han bruger 20minutter om dagen på en IPAD.
 
Det kunne tages ud af mit hjem med min 2½ årig knægt..

Han ser helt sikkert for meget fjernsyn, hvis man kigger isoleret på det, men min hustru, som tilfældigvis er børnehavepædagog, er af den overbevisning, at det er okay, så længe vi er opmærksomme på det, og så længe vi anvender det "sete" til videre leg/snak over aftensmaden m.m.

Og de 30-60 minutters fjernsyn om eftermiddagen er 100 % for forældrenes skyld, selvom drengen også selv efterspørger det. Fordi hvis han fik nej, og vi i stedet gik udenfor, ja så ville han juble, og ikke være til at drive ind igen.
Til gengæld siger tablet ham ikke noget, så igen, vi lever lidt med den dårlige fjernsynsvane, som vi forældre har tillagt os.
 
Der hvor jeg stejler, det er når forældre siger: "Det er lettere end at tage kampen med vores børn.."

Opdragelse er en lang kamp, og hvis man tager den, så belønner det sig i den sidste ende.. Der er mange steder gærdet er lavere, men helt ærligt.. Det er fandme dit ansvar som forældre at tage et ansvar, også selvom det ikke altid er den letteste løsning her og nu..


Thumbs Up
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu