recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Børn tidsbegrænsning af NET-tid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Børn tidsbegrænsning af NET-tid

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Ja da min knægt var 2½ år, der legede han med biler og Lego.
Bare vent til de starter i skolen, så bliver I nok klogereLOL
 
Du har ret.. Når børn kommer i skole, så ved forældre stadig godt, hvad der egentlig er rigtigt og forkert indenfor opdragelse og afvekslende hverdag med, men de udvikler en rygrad som en regnorm, og lader børnene fuldstændig selv styre hverdagen... Eller så husker forældre stadig at de rent faktisk er forældre, og det faktisk er deres ansvar, og ikke børnene, at tilsikre en god opdragelse, som danner fundamentet for børnenes fremtidige liv..
 
 
Men hey, når min søn går i skole, og jeg stadigvæk tilsikrer, at han får en ligelige fordeling af elektronik, kreativ leg, udeleg, motion m.m., så kommer du selvfølgelig bare med den næste "trumf": Jaja, vent til han bliver teenager, så bliver du meget klogere...
 
(Det lærer du først når I får børn.. Det lærer du når dit barn kommer i børnehave.. Det lærer du først når de går i skole... Så bliver du meeeeget klogere.. Suk.. Ansvarsfraskrivelse, fordi man egentlig godt ved, hvad der er rigtigt og forkert, men man forsøger at retfærdigøre overfor sig selv, at det forkerte, rent faktisk er rigtigt i ens situation.)
 
Min opdragelse er langt langt fra perfekt, men jeg gør mig umage for at vide, hvornår jeg gør det der er "rigtigt", og hvornår jeg springer over det lave gærde, fordi selvfølgelig gør man det hver uge, men så længe man ikke bilder sig selv ind, at det er "det rigtige", så tænker jeg, at man nok skal få rettet op på det.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 13:44
den mest effektive metode som ikke kan omgåes er direkte styring fra routeren, vi har en linksys/cisco router wrt1200ac den har tids styring indbygget styret på mac numrene på de enkelte enheder så sætter man tidsplaner op derfra, ligeledes internet sider kan udelukkes herfra.

ligeledes kan man sætte den til og slukke og tænde for wifi på bestemte tidspunkter og dage
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 16:30
Vi er så af en anden overbevisning, dvs vi begrænser ikke som sådan hvor længe de må sidde ved. Tv, mobil, pc osv så længe vi kan se at de også stadig af egen fri vilje kan finde ud af at lave andre ting også.

Det er hvert fald sjældent vi siger at nu skal de lave noget andet.

Til gengæld har de ikke ladere på deres værelser, så når det er sovetid har de ikke et forstyrrende element på værelset.

De er henholdsvis næsten 12, 9 og 8 år.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2017 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

den mest effektive metode som ikke kan omgåes er direkte styring fra routeren, vi har en linksys/cisco router wrt1200ac den har tids styring indbygget styret på mac numrene på de enkelte enheder så sætter man tidsplaner op derfra, ligeledes internet sider kan udelukkes herfra.

ligeledes kan man sætte den til og slukke og tænde for wifi på bestemte tidspunkter og dage
Jeg ville også fortrække en løsning på en router, men jeg har ikke kunne finde nogen hvor man kan sætte en f.eks. 2 timers  i døgnet begrænsning op.
Mvh Jesper
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2017 kl. 08:52
Vi har i perioder brugt https://itunes.apple.com/dk/app/timelock-time-limit-for-parents/id440218332?l=da&mt=8

Man sætter en tid og så nulstilles tiden automatisk hver dag.
Hvis de skal have mere eller mindre tid er det bare at åbne appen og ændre tiden, det tager 10sek.

Det smarte er at barnet kan få af vide at de har feks. 2timer om lørdagen. Om barnet så bruger 2timer fra morgenstunden eller kun bruger 30min for at gemme lidt til senere må de selv om. De lære altså at styre tiden/forbruget lidt selv.

Timeren skal barnet selv starte og stoppe. Dvs. Ipaden virker ikke hvis timeren ikke startes og tiden kører videre hvis de ikke stopper den og så er det jo bare sur røv hvis tiden er brug imens ipaden er slukket :)

Jeg tænker dog at en timer må være lidt stressende for barnet. Vi ved alle hvor irriterende det er hvis vi er midt i et spil og bliver nødt til at slukke, eller der er 10min tilbage af en film flyet lander.

Vi må også erkende at ipad og pc er en stor del af børnenes verden.
Min største søn går i 1kl. og hele klassen fik deres egen bærbar da de startede i 0kl.

Den mindste på 2½ kan bla. tælle til 10 på både dansk og engelsk og det er ikke noget vi har lært ham. Han klikker bare rundt på youtube og ser børne tv.
Børne tv er jo ikke som da vi var børn, med en kat der jagter en mus, en andefamilie eller en bamse der taler værre end Kong Henrik. De lære jo noget af det.
Til top
bingoking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bingoking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2017 kl. 15:13
Denne ser ud til at kunne det meste af hvad I alle snakker om ift. at kunne begrænse brugertid på nettet, samt f.eks. slukke når der skal spises osv. Lidt for meget macro management for mig, men den kan det der er nødvendigt for at kunne styre hver enkelt enhed individuelt.

http://lifehacker.com/circle-is-the-parental-control-for-the-internet-ive-alw-1747520805

https://meetcircle.com

https://www.amazon.co.uk/Circle-CIRC001-with-Disney-x/dp/B019RC1EI8/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1495804334&sr=8-2&keywords=circle+parental+control

Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2017 kl. 15:47
Hvad er der nu galt med at kommunikere med børnene? altså gå i dialog.
Vores datter ser også tv, og vi har ikke haft behov for en masse krumspring.


JEG føler, at sætte en lås på er lidt som at smide ansvaret" jamen du har en timer du kan bruge"
jeg tænker også at det virker voldsomt at gøre.
Hvis jeg f.eks vil have min datter i seng eller lign, så aftaler vi at det hun ser er sidste afsnift/film.

man kan jo altid spole frem, så de føler de får lov at få afslutningen.
Nogle gange spørger jeg også min datter om vi ikke skal lege med lego, eller noget andet som evt kan have større interesse for hende.

Børn vil altid elske/ønske opmærksomhed fra de voksne.. teenagere er nok undladt i en vis periode.

Men børn kan man i min verden sagtens snakke fra at de hænger foran et tv hele dagen eller en ipad. Det drejer sig om indsatsen. Det er blevet for nemt og smide ansvaret og give 3 parts objekter årsagen til at de hænger der.

Som forældre mener jeg nemt man ku lave noget med sine børn så vi er mere fysisk sammen og meget mere kommunikative.

jeg tror de fleste som "døjer" med problemet, ville blive overrasket over hvor medgørlige andre mennesker er hvis de også føler en gensidig interesse.

Hver evig eneste gang jeg støder på eksemplet både på forums og IRL, så ser jeg nogle forældre der ikke er meget anderledes end børnene selv. De sætter sig selv i sofaen og glor i telefonen og på facebook, snapchat og hvad der ellers er. Hvordan kan man så forvente at børnene selv er anderledes?
Man ku starte med at kigge ind af, og smide telefonen.
jeg tvivler på mange herinde faktisk har prøvet en dag hvor telefonen har været hele slukket. De mennesker vil opleve at 24 timer faktisk er MEGET lang tid på en dag, nu vi har så travlt og ikke føler der er tid nok i døgnet :)
Til top
bingoking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bingoking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2017 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hvad er der nu galt med at kommunikere med børnene? altså gå i dialog.
Vores datter ser også tv, og vi har ikke haft behov for en masse krumspring.


JEG føler, at sætte en lås på er lidt som at smide ansvaret" jamen du har en timer du kan bruge"
jeg tænker også at det virker voldsomt at gøre.
Hvis jeg f.eks vil have min datter i seng eller lign, så aftaler vi at det hun ser er sidste afsnift/film.

man kan jo altid spole frem, så de føler de får lov at få afslutningen.
Nogle gange spørger jeg også min datter om vi ikke skal lege med lego, eller noget andet som evt kan have større interesse for hende.

Børn vil altid elske/ønske opmærksomhed fra de voksne.. teenagere er nok undladt i en vis periode.

Men børn kan man i min verden sagtens snakke fra at de hænger foran et tv hele dagen eller en ipad. Det drejer sig om indsatsen. Det er blevet for nemt og smide ansvaret og give 3 parts objekter årsagen til at de hænger der.

Som forældre mener jeg nemt man ku lave noget med sine børn så vi er mere fysisk sammen og meget mere kommunikative.

jeg tror de fleste som "døjer" med problemet, ville blive overrasket over hvor medgørlige andre mennesker er hvis de også føler en gensidig interesse.

Hver evig eneste gang jeg støder på eksemplet både på forums og IRL, så ser jeg nogle forældre der ikke er meget anderledes end børnene selv. De sætter sig selv i sofaen og glor i telefonen og på facebook, snapchat og hvad der ellers er. Hvordan kan man så forvente at børnene selv er anderledes?
Man ku starte med at kigge ind af, og smide telefonen.
jeg tvivler på mange herinde faktisk har prøvet en dag hvor telefonen har været hele slukket. De mennesker vil opleve at 24 timer faktisk er MEGET lang tid på en dag, nu vi har så travlt og ikke føler der er tid nok i døgnet :)


Jeg kan kun give dig ret, men det var ikke det trådstarter efterspurgte. Diskussionen der har været i denne tråd er interessant og vidner om at vi alle er forskellige, og har forskellige måder at håndtere det på. Din er ikke nødvendigvis den rigtige for andre eftersom du ikke kan vide om han allerede har forsøgt alt andet.


Redigeret af bingoking - 26-Maj-2017 kl. 17:16
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2017 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:


Pkt 3 er jo en kæmpe falliterklæring.. Hvis man oprigtigt mener, at det er acceptabelt, ja så skulle man nok have overvejet en ekstra gang, om man skulle have fået børn..


Den del er ikke til at ændre, når man først har fået dem. 
Pudsigt nok vælger man heller ikke helt selv, hvorledes børnene skal udvikle sig. Ovenstående er, som skrevet, børn med udfordringer, (dvs. psykiske handicap i form af adhd, asberger osv). At kalde det en falliterklæring var også min egen oplevelse, indtil jeg oplevede det på nært hold. 

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hønen og ægget... Men lige meget hvad, så står det og falder med forældrenes manglende evne til at stoppe med at være en egoistisk egotripper..


Husk, bare det at vælge at få børn, det kommer af ren og skær egoisme? Wink
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2017 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:


Pkt 3 er jo en kæmpe falliterklæring.. Hvis man oprigtigt mener, at det er acceptabelt, ja så skulle man nok have overvejet en ekstra gang, om man skulle have fået børn..


Den del er ikke til at ændre, når man først har fået dem. 
Pudsigt nok vælger man heller ikke helt selv, hvorledes børnene skal udvikle sig. Ovenstående er, som skrevet, børn med udfordringer, (dvs. psykiske handicap i form af adhd, asberger osv). At kalde det en falliterklæring var også min egen oplevelse, indtil jeg oplevede det på nært hold. 

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hønen og ægget... Men lige meget hvad, så står det og falder med forældrenes manglende evne til at stoppe med at være en egoistisk egotripper..


Husk, bare det at vælge at få børn, det kommer af ren og skær egoisme? Wink
 
"Ovenstående er, som skrevet, børn med udfordringer, (dvs. psykiske handicap i form af adhd, asberger osv). "
 
Skrevet hvor? Fordi hvis det er skrevet, så må jeg skulle have mine skolepenge igen (hvilket ikke er utænkeligt..)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2017 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Men børn kan man i min verden sagtens snakke fra at de hænger foran et tv hele dagen eller en ipad. Det drejer sig om indsatsen. Det er blevet for nemt og smide ansvaret og give 3 parts objekter årsagen til at de hænger der.


Jeg formoder, at din verden, (og din datter), er helt normal. Husk at være åben for, at der findes andre børn uden for din verden, hvor den simple løsning med kommunikation ikke bare umiddelbart fungere. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Som forældre mener jeg nemt man ku lave noget med sine børn så vi er mere fysisk sammen og meget mere kommunikative.


Sagtens. Det kan lade sig gøre med en, to, måske tre helt almindelige børn. Prøv med 4 samtidig, som alle har hver deres former for udfordringer, og i øvrigt forskellige aldre. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

jeg tror de fleste som "døjer" med problemet, ville blive overrasket over hvor medgørlige andre mennesker er hvis de også føler en gensidig interesse.


Jeg tror, de fleste som døjer med denne slags problemer af den virkelig seriøse slags, skyldes langt hen ad vejen andre årsager. Enten at det er en for stor opgave for forældrene, fordi børnene kræver mere af en eller flere bestemte årsager, eller forældrene har for travlt med dem selv. Sidstnævnt burde selvfølgelig ikke have haft børn. Men den del er ikke til at stoppe.
Der skal andre ting til for at kunne sige om det er det ene eller det andet, end blot udtalelser på et forum som dette. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hver evig eneste gang jeg støder på eksemplet både på forums og IRL, så ser jeg nogle forældre der ikke er meget anderledes end børnene selv. De sætter sig selv i sofaen og glor i telefonen og på facebook, snapchat og hvad der ellers er. Hvordan kan man så forvente at børnene selv er anderledes?
Man ku starte med at kigge ind af, og smide telefonen.


Mange forældre der har børn med visse psykiske udfordringer, de har tit også selv udfordringer. Adhd er fx ekstremt arveligt, uden at man helt ved hvorfor. At bede dem tænke som du beskriver herover, vil ganske enkelt være umuligt. 
Det betyder ikke, at alle forældre som gør som ovenstående, at de har problemer. Det betyder blot, at der også for disse forældre, kan vise sig at være nogle problemer. 

Jeg forsøger ikke at undskylde alle forældre her. Jeg har, ved siden af mit tidligere omtalte forhold, selv to helt normalt fungerende børn, som jeg ingen problemer har haft med, hvad dette angår, og derfor heller ikke behov for at sætte lås på elektroniske ting. Men når man har oplevet andet, så er man pludselig mere åben for, (og på vagt for) at der kan ligge helt andre årsager bag, end dem som vi med "almindelige" børn kan forestille os. 

Derfor jeg startede ud med at stille trådstarteren spørgsmålet - Hvorfor behov for begrænsning?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2017 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

 
"Ovenstående er, som skrevet, børn med udfordringer, (dvs. psykiske handicap i form af adhd, asberger osv). "
 
Skrevet hvor? Fordi hvis det er skrevet, så må jeg skulle have mine skolepenge igen (hvilket ikke er utænkeligt..)

Øhh.. Ja det er sgu et godt spørgsmål Confused Jeg er ret sikker på jeg fik skrevet det.. Men nu har jeg lige læst mit første indlæg.. Og det står der ikke.. Så dine øjne fejler intet, og du får dermed heller ikke dine skolepenge igen Wink Jeg skal derimod lige præcisere en ekstra gang.. 

Mit først indlæg var selvfølgelig med henblik på børn med udfordringer (psykiske problemer ala adhd, asberger osv). Beklager det ikke fremgik af indlægget. Det skulle have stået der. Og giver selvfølgelig ingen mening uden. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu