recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Børn tidsbegrænsning af NET-tid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Børn tidsbegrænsning af NET-tid

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Børn tidsbegrænsning af NET-tid
    Sendt: 22-Maj-2017 kl. 08:31
Hej
Jeg søger en eller anden løsning på at kunne begrænse mine børns tidsforbrug for deres iPads og computer.
Windows 10 er ret smart, da man kan sætte f.eks. 2 timers begrænsning for hver dag. Når de 2 timer så er brugt, så låser computerenClapClapClap

Desvære har jeg umiddelbart ikke kunne finde sådan en løsning til iPad, og det bedste ville også være et det var en fælles løsning, dvs. max 2 timer for computer+iPad.

Da det meste af deres computer+iPad tid bliver brugt på YouTube og Netflix, så tænkte jeg om man måske kan få en router som kan begrænse deres tidsforbrug for de pågældende nettjenester.

De fleste router kan man sætte til at blokerer for bestemte nettjenester i nogle bestemte tidsperioder, men det jeg ønsker er en router som kan blokerer bestemte nettjenester når de er blevet benyttet over en vis tid, f.eks. 2 timer om dagen.

Nogen der har nogle gode foreslag?
Mvh Jesper
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 09:18
Jeg har en kollega der bruger kidslox : http://kidslox.com/
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:36
Er det ikke bare at sige til børnene hvornår de skal stoppe?

Løsningen virker ret godt her... og er gratis :-)
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har en kollega der bruger kidslox : http://kidslox.com/
Takker.
Umiddelbart ser det ud til at være præcis det jeg har brug for :-)
Må kigge lidt mere på det når jeg kommer hjem.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Er det ikke bare at sige til børnene hvornår de skal stoppe?

Løsningen virker ret godt her... og er gratis :-)
Jamen det er jo godt for dig
Mvh Jesper
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Er det ikke bare at sige til børnene hvornår de skal stoppe?

Løsningen virker ret godt her... og er gratis :-)

Jamen det er jo godt for dig
Henrik k har ret. Det er opdragelse der skal til her.

Til top
bingoking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bingoking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:45
Må give andre her ret i at det ikke skal styres af automatik, men at børnene da har langt bedre af at en voksen siger at nu skal de lave noget andet.

Mit argument for det er at jeg langt hellere vil skændes / diskutere med mine børn om hvorfor de ikke skal spille mere, fordi det giver samvær og kontakt, og lærer dem om ganske almindeligt samspil.




Redigeret af bingoking - 22-Maj-2017 kl. 11:50
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Er det ikke bare at sige til børnene hvornår de skal stoppe?

Løsningen virker ret godt her... og er gratis :-)

Jamen det er jo godt for dig
Henrik k har ret. Det er opdragelse der skal til her.

Ved godt jeg burde gå ned på halvtid fra mit arbejde, så jeg kunne være hjemme sammen med mine børn når de har fri for skole, og derved også sørge for at de ikke bruger for meget tid foran skærmen.

Ja jeg er sikkert en forfærdelig far til opdragelse.
Det er jo godt for jer at I er nogle superforældre der bare har styr på jeres børn.

Lige som alle andre her inde, så burde vi alle jo også tage og skrotte TV'et og alt andet teknik der hjemme, og være sammen med vores familie i stedet.


Men nu gik mit spørgsmål jo ikke på opdragelse af børn, men på en teknisk løsning på hvordan jeg kunne begrænse mine børns brug af ipad og computer.

Heldigvis findes der bruger her inde som kan komme med nogle konstruktive svar, i stedet for dumsmarte bemærkninger.
Mvh Jesper
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 13:11
Men de kan vel stadig se film på Ipad'en? Eller spille offline spil?

Det lader ikke til at den kan "låse" Ipad'en helt ned?

Jeg er nemlig også en af de slemme slemme forældre der gerne vil begrænse pr automatik - sjovt egentlig at det skal være "forbudt" i teknik forum som dette ;-)
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Er det ikke bare at sige til børnene hvornår de skal stoppe?

Løsningen virker ret godt her... og er gratis :-)

Jamen det er jo godt for dig
Henrik k har ret. Det er opdragelse der skal til her.

Ved godt jeg burde gå ned på halvtid fra mit arbejde, så jeg kunne være hjemme sammen med mine børn når de har fri for skole, og derved også sørge for at de ikke bruger for meget tid foran skærmen.

Ja jeg er sikkert en forfærdelig far til opdragelse.
Det er jo godt for jer at I er nogle superforældre der bare har styr på jeres børn.

Lige som alle andre her inde, så burde vi alle jo også tage og skrotte TV'et og alt andet teknik der hjemme, og være sammen med vores familie i stedet.


Men nu gik mit spørgsmål jo ikke på opdragelse af børn, men på en teknisk løsning på hvordan jeg kunne begrænse mine børns brug af ipad og computer.

Heldigvis findes der bruger her inde som kan komme med nogle konstruktive svar, i stedet for dumsmarte bemærkninger.

Det var nu ikke et forsøg på at være dumsmart.

Vi kan alle gøre mange ting manuelt som vi har valgt at styre elektronisk - jeg kunne nemt tænde for mine lamper manuelt, men har valgt HUE osv osv.

Lige præcis på børneområdet kan jeg bare overhovedet ikke se elektronikken styre det. Nuvel man kan da styre det sådan, men hvad er pointen? Er en time det rigtige? Er 3 timer det rigtige? Det må vi alle selv vurdere i situationen (nogle gange kan det godt være der går 3 timer med film lørdag... ikke et problem), MEN for mig at se er opdragelse og tillid et langt bedre våben på den lange bane end at styre den slags elektronisk.

Så frem for at være dumsmart, var det blot et forsøg på at sparke en alternativ tanke ind i debatten.

Jeg vidste ikke at mit svar ville være stå stort et problem at du ikke kunne scrolle forbi den ene linie og fokusere på det indlæg (hvis det kommer) der giver dig din "elektroniske løsning".
Beklager.

Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg er nemlig også en af de slemme slemme forældre der gerne vil begrænse pr automatik - sjovt egentlig at det skal være "forbudt" i teknik forum som dette ;-)

Det første som falder mig ind, det er spørgsmålet:
Hvorfor begrænse?

Inden nogen fare i blækhuset, kalder det for dumsmart oa..
Jeg har været der.. Jeg har levet i et forhold med børn, der ikke kunne forstå, at de ikke skulle sidde 24/7 foran computeren.
Jeg søgte også efter en teknisk foranstaltning til at begrænse dem, for på den måde at forsøge få dem til at aktivere sig selv med noget mere "meningsfyldt". Jeg fandt også en teknisk løsning. Installerede den - Bang!! Inden jeg havde set mig om, så var situationen gået fra slem til endnu værre. 

1. Teknisk foranstaltning kan (vil oftest) være konfliktskabende. Så fra at have store konflikter ofte, gik vi til at have endnu større konflikter, konstant. 

2. Tiden jeg skulle bruge på at korrigere denne tekniske løsning var langt mere end jeg havde forestillet mig.. Tit skulle "tiden" ændres, fordi det situationen påbød, at det ikke lige var hensigtsmæssig som den var i det pågældende tilfælde.. Man skal virkelig have en ekstremt stram daglig rythme og en voldsom disciplin og struktur i sin hverdag, der nærmest ikke må afvige overhovedet, for at den tekniske løsning skal kunne fungere optimalt.

3. Når tiden er gået, så skal børnene aktiveres. (De er oftest sjældent i stand til at aktivere dem selv, hvis de allerede er godt vanedannet i computer/Ipads osv). Den aktivering skal komme udefra. Oftest fra forældre/voksne. Og den koster tid... meget tid!

Det her pkt 3. er oftest den som er hele årsagen og dilemmaet.
Vi voksne har ikke altid den nødvendige tid til vores børn. Vi vælter os rundt i en travl og presset hverdag. Så når vi ikke har tid, så må lille Ib gerne kunne aktivere sig selv.. Men det skal være med noget VI synes "meningsfyldt". Og ikke bare de der "fordummende" computeres/Ipads. 
Problemet er bare, at fjerner vi computer/ipad osv.. Så står vi præcis, hvor vi gerne ville stå, men ikke kan, fordi vi ikke har tid. Og lille Ib kan ikke selv finde ud af det. 

Så fra at finde en teknisk løsning der kunne sætte en begrænsning, og samtidig give lidt luft i en ellers meget travl hverdag spækket med konflikter - Så gik det hele stik modsat!

Jeg vil sige, alt afhængig af årsagen og ikke mindst omstændighederne trådstarter står i, så håber jeg han har overvejet evt. konsekvenser. Jeg havde ikke. Og det kostede.

Lige så vel som man kan rådgive og anbefale tekniske løsninger der begrænser. Lige så meget synes jeg man bør informere om evt. konsekvenser, samt at det, at den løsning der umiddelbart virker nemmest, den kan i virkeligheden vise sig at være den værste.

Så er det op til trådstarter selv at vurdere hans individuelle situation. Hvis den er bare tilnærmelsesvis som min var dengang, så forstår jeg hans frustration!

Det skal lige siges, at det er en del år siden jeg var i det. Så jeg ved ikke om de tekniske foranstaltninger er blevet mere "brugervenlige". Men uanset hvorledes de har ændret sig, så kan det stadigvæk vise sig at give helt andre resultater, end man lige havde regnet med. 
Og det er pointen med mit indlæg - Belært bitterligt af erfaring. Ikke et forsøg på en dumsmart bemærkning. 

Bortset fra det, så har Google en forældre lås til Youtube:
https://support.google.com/youtubekids#topic=6130504

EDIT..
Ovenstående er mht børn med udfordringer (psykiske problemer ala adhd, asberger osv). Beklager det ikke fremgik af det oprindelige indlæg. 



Redigeret af Kandersen - 29-Maj-2017 kl. 15:01
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

3. Når tiden er gået, så skal børnene aktiveres. (De er oftest sjældent i stand til at aktivere dem selv, hvis de allerede er godt vanedannet i computer/Ipads osv). Den aktivering skal komme udefra. Oftest fra forældre/voksne. Og den koster tid... meget tid!


Den her er ret sjov.
Min erfaring er den modsatte.

Så snart ungerne får at vide at nu er det tid til at slukke for elektronikken, så ser vi at de

- render i haven
- finder lego frem
- begynder at tegne/male
- laver legeaftaler med venner og mødes på legepladsen.

Nuvel 1-2 timer senere spørger de efter iPad, fjernsyn, Wii eller hvad det må være, og nogle gange får de lov, andre gange et Nej.
Så mit indtryk er modsat mediernes formaninger - nutidens børns kreativitet fejler intet og i det vejr her tager de endda også selv initiativ til at smide elektronikken og rende ud på rulleskøjter eller hvad det nu må være de vil lave.

... at jeg så slet ikke ser tiden med iPad og andet elektronik som et problem overordnet er en helt anden sag :-)
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu