recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål omkr. stikdåser/strømskinner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål omkr. stikdåser/strømskinner

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål omkr. stikdåser/strømskinner
    Sendt: 27-Maj-2017 kl. 17:25
Er der en elektriker eller lignende tilstede?

Jeg har gennem længere tid haft et problem, som jeg endeligt skal have løst. Helt konkret går det på, at jeg har brug for ca. 10-12 stikdåser/strømudtag til mit grej (tv, receiver, BD player, BD recorder, pc, monitor etc.), men jeg har ikke brug for samtlige udtag på samme sted.

Helt konkret har jeg brug for noget i stil med dette:

Vægudtag ---------------------- 1 2 3 4 5 6 -------- 7 8 9 10 11 12

Sådan en "to-delt" stikdåse (eller strømskinne, som jeg foretrækker at kalde det) findes dog vist ikke. Det hele gøres heller ikke nemmere af, at jeg netop kun har adgang til ét udtag i væggen (det er et fhv. lille rum).

Der er noget med, at man ikke må sætte en strømskinne til en anden strømskinne fordi belastningen så bliver skæv.

Er det i stedet muligt at sætte en stikdåse med 2 udtag til vægudtaget, og så sætte to stikdåser/strømskinner med hver 6 udtag til denne? Eller belaster det stadig skævt? (Det er her elektrikeren kommer ind i billedet. Smile)

Jeg har i al fald tænkt mig at investere i nogle højkvalitets strømskinner med overspændingsbeskyttelse mv. Tænker Brennenstuhl eller lignende.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 17:41

Belastning er nemt udregnet 220V/10A = 2200Watt total belastning, kan der belastes med 16 A, så er det = 3520 Watt total belastning, det kan ikke anbefales at trække det i et udtag.

Redigeret af Radiomanden - 27-Maj-2017 kl. 17:43
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 17:50
Køb en fordeler og sæt den i stikket i væggen. Køb så to kraftige stikdåser og noget ordentligt kabel.

Overspændingsbeskyttelse i en stikdåse er intet værd, glem det.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 18:08
Helt enig.

Men tjek lige hvor mange watt du trækker på en enkelt kontakt.

I princippet er denne her fin.

https://www.wattoo.dk/premium-stikdaase-12r-m-j-hvid-4-stk-6228100776?gclid=CKfFuYm7kNQCFRpJGQodDBUIqA

Redigeret af Mufti - 27-Maj-2017 kl. 18:11
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 18:15

Det er ikke hvad der kan trækkes på hvert udtag, det er hvad der kan trækkes på hver gruppe med en bestemt sikringsstørrelse, og det der den beregning der er opstillet tidligere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Belastning er nemt udregnet 220V/10A = 2200Watt total belastning, kan der belastes med 16 A, så er det = 3520 Watt total belastning, det kan ikke anbefales at trække det i et udtag.


For det første er middelspændingen i Danmark 230 og ikke 220 volt.
For det andet er en stikkontakt aldrig forsikret med 16A.
For det tredje er 13A sikringsgrupper baseret på er kabeltværsnit på 1,5 mm2, hvilket der ofte er i nye boliger, hvor der også er krav til antal stikkontakter i rum. Når der kun er et stik i rummet, er der meget stor sandsynlighed for at der kun er forsikret med 10A
For det fjerde er en stikkontakt til 13A dimensioneret til, en mærkestrøm på 16A.
For det femte, så trækker de nævnte enheder næppe 2,3kW til sammen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 19:42
Jeg vil lige sige tak til jer alle.

Jeg tror ikke, at mit grej trækker 2,3kW. Alting vil heller ikke altid være tændt. F.eks. er min pc og min receiver meget sjældent tændt på samme tid. Jeg har heller ikke hidtil haft problemer med strømmen, men som tingene er sat op lige nu er det mindre end ideelt.

Mufti, den strømskinne har jeg også haft kig på, men den diskvalificerer sig på 2 punkter. 1) Den har jord og 2) skinnen er ikke delt i to. Det som min ubehjælpsomme skitse ovenfor skulle antyde var et kabel (på ca. 80 cm) mellem de to sektioner.

KlausDM, det virker lidt som om du mener min ide kan fungere, nemlig splitte vægudtaget i to og så sætte to (identiske) strømskinner på den.

Jeg kan i øvrigt nævne, at vi har de der ældgamle stikdåser med to ben. Det er mildest talt ikke ideelt på nogen måde, men det er hvad vi har.

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 19:48
Hvis dit udstyr på nummer to strømskinne ikke er voldsomt strømkrævende kan du sagtens koble den i nummer et, så de sidder i serie.

Dit udtag har helt sikkert kun 10A forsikring.
Selvom du ikke har jord i stikkontakten, kan det godt svare sig at have en stikdåse med jord. Så er du sikret at udstyret er jordet sammen gennem stikdåsen.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 19:54
Jeg tænkte på to af disse Brennenstuhl stikdåser (Harald Nyborg er forbløffende billige mht. Brennenstuhl). Findes også med jord. Ved begge typer er jeg dog usikker på selve stikproppen. Særligt, hvis det er jordmodellen. Jeg vil meget nødigt klippe stikket af og sætte et på selv. Ikke fordi jeg ikke kan, men fordi det aldrig bliver så godt som de originale påstøbte stik.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 20:00
Hvis du sætter et godt stik på selv, er det lige så godt som det påstøbte.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2017 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du sætter et godt stik på selv, er det lige så godt som det påstøbte.

Klaus

Kan du anbefale et?

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2017 kl. 08:27
Er der jord i stikkontakten?

Hvis ikke. Så er det ligegyldigt med jord ikke skinnen. Det har ingen virkning. Dog har visse apparater et jordben. Eksempelvis bærbare computere. Derfor er det handy med et hul til det ekstra ben.

Køb to skinner.

En med syv eller otte udtag. Sæt derefter en med seks udtag i den første.

Redigeret af Mufti - 28-Maj-2017 kl. 08:27
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu