recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller + mobilstøj - kan det fjernes?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller + mobilstøj - kan det fjernes?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pladespiller + mobilstøj - kan det fjernes?
    Sendt: 09-Juni-2017 kl. 02:17
Min pladepusher var så venlig at låne mig en Pro-Ject Phonobox DS og nu lader problemet til at være løst Smile

Mange tak for indput til at hjælpe mig med at løse problemet.


Redigeret af ASKF - 09-Juni-2017 kl. 02:52
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2017 kl. 13:34
Mobilstøj skyldes at indhyldningskurven af mobil signalet bliver demoduleret i en diodeovergang (fx en transistor) på samme måde som i en AM-radio. Som en tidligere har forslået er ferritter ofte vejen frem til at afhjælpe det, evt i kombination med bedre skæmning og det ramte system. 

Og ja, jordforbindelse, som i fysisk jord, har intet med støj/skæmning eller mangel på samme, at gøre. 
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2017 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det kan også sagtens være strømforsyningen til RIAA der er problemet.

Uanset: hvis der er støj når RIAA er tilsluttet med kortsluttede indgange, så nytter det ikke at fortsætte med at lede efter fejlen i pladespilleren.

Klaus


Der er brum, ikke mobilstøj!

Sølvpapir omkring RIAA har dog løst problemet, så det var den.




Redigeret af ASKF - 07-Juni-2017 kl. 14:22
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2017 kl. 19:46
Det kan også sagtens være strømforsyningen til RIAA der er problemet.

Uanset: hvis der er støj når RIAA er tilsluttet med kortsluttede indgange, så nytter det ikke at fortsætte med at lede efter fejlen i pladespilleren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2017 kl. 19:39
Prøve at pakke din RIAA og /eller dit kabel fra pladespilleren, ind i et par lag staniol. Pas på ikke at kortslutte nogen af stikkene.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2017 kl. 19:38
Kan du ikke låne en RIAA af en eller anden?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2017 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Så til trådstarter: Prøv lige at kobl grammofonen HELT fra - også stikkene bagi forstærkeren, og hør, om lydene stadig er der...

Forstærkeren er en Harman Kardon AVR 265 og den har ikke en phono indgang, hvorfor jeg netop bruger en RIAA/Step-Up. Jeg har forsøgt med afkoblet pladespiller, og får kun mobilstøj når jeg har pladespilleren tilsluttet.

På en gammel Denon AVR 1530 havde jeg også problemet blot den var sat på phono, men problemet forsvandt næsten da jeg købte min Project RIAA/Step-Up og sluttede den til en almindelig AUX indgang.

Jeg ved dog at min Project RIAA er følsom, da den skal på passende afstand af center højtaleren, for at undgå brum.

Angående den mobile enhed som jeg mistænker for at være støjkilden, siger de i pizzariaet at de ikke kan slukke deres håndholdte teleterminal og ellers er der ingen enheder som er tændt dønet rundt. Hvilket også passer med at jeg sjældent oplevede støj, da pladespilleren stod i modsatte ende af stuen, på længere afstand af enheden.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2017 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Så slutter du RIAA til, kortslutter indgangen på RIAA (hvor kablet til pladespiller sidder til) og sætter strøm til RIAA.
Ingen støj = RIAA er ikke problemet.
- Giver brum. både med og uden stel.


Hvis du har støj med kortsluttede indgange på RIAA, så er det din RIAA der er problemet......

Klaus


Brum eller mobilstøj - der er fan's til forskel...

M.v.h.

Ja! Gu' er der så! Jeg havde en gang i starten af 80'erne en Akai-forstærker. Husker desværre ikke mere modelnummeret på den. Men det var den med det flotte, blå lys i Powerknappen. Når jeg ville høre grammofonplader, så kunne jeg mellem numrene høre russisk snak, hvis der var skruet højt op. Fandt ud af, at det ikke var pladespilleren - en Akai APQ41, som indtog lyde fra æteren, men forstærkeren, når den stod til Phono!

Så til trådstarter: Prøv lige at kobl grammofonen HELT fra - også stikkene bagi forstærkeren, og hør, om lydene stadig er der...

Det var jo fra den tid, hvor man overspillede LP'er til kassettebånd, og der var underligt nok INGEN baggrundssnak i det overspillede, når der var stille i pauserne mellem numrene!

Det kom heller ikke fra radioen, som var en AKAI ATS 61, som jeg OGSÅ koblede helt fra, for at udelukke den!


Redigeret af mnielsen - 05-Juni-2017 kl. 17:31
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2017 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Så slutter du RIAA til, kortslutter indgangen på RIAA (hvor kablet til pladespiller sidder til) og sætter strøm til RIAA.
Ingen støj = RIAA er ikke problemet.
- Giver brum. både med og uden stel.


Hvis du har støj med kortsluttede indgange på RIAA, så er det din RIAA der er problemet......

Klaus


Brum eller mobilstøj - der er fan's til forskel...

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2017 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Så slutter du RIAA til, kortslutter indgangen på RIAA (hvor kablet til pladespiller sidder til) og sætter strøm til RIAA.
Ingen støj = RIAA er ikke problemet.
- Giver brum. både med og uden stel.


Hvis du har støj med kortsluttede indgange på RIAA, så er det din RIAA der er problemet......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2017 kl. 15:20
Så slutter du RIAA til, kortslutter indgangen på RIAA (hvor kablet til pladespiller sidder til) og sætter strøm til RIAA.
Ingen støj = RIAA er ikke problemet.
- Giver brum. både med og uden stel.

Så kablet til pladespiller i og kortslut det i modsatte ende.
Ingen støj = det kabel er også ok.
- Kablet er fastmonteret så jeg venter med dette punkt. Det er dog i ret god kvalitet.

Slut kabel til pladespiller og kortslut ledningerne i armen.
Ingen støj = kabling i pladespiller er OK.
- får støj her

Prøvede så med sølvpapir omkring armen, uden effekt.
Hvordan fejlfinder jeg så her: http://i155.photobucket.com/albums/s301/hugocass/KD-990/IMG-20150412-00160_zpsjipstxfu.jpg

Jeg kan klare at skifte ledninger, men ud over det er mine elektronik kundskaber gået i glemmebogen. Så hvis der skal tilføjes støjspoler må jeg sikkert have prof. hjælp eller step-by-step vejledning.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2017 kl. 14:24
Jordforbindelse har intet med afskærmning af gøre.

Du skal nu til at i gang med aktiv fejlsøgning, for at finde fejlen.
Tag det hele fra hinanden.

Start med at kortslutte indgangen på forstærkeren og lyt efter mobilstøj.
Ingen støj = forstærker ok.
Nu sætter du kablet i som fører over til RIAA og kortslutter det.
Ingen støj = kablet er ok.
Så slutter du RIAA til, kortslutter indgangen på RIAA (hvor kablet til pladespiller sidder til) og sætter strøm til RIAA.
Ingen støj = RIAA er ikke problemet.
Så kablet til pladespiller i og kortslut det i modsatte ende.
Ingen støj = det kabel er også ok.
Slut kabel til pladespiller og kortslut ledningerne i armen.
Ingen støj = kabling i pladespiller er OK.
Monter pickup.
Støj = det er pickup'en der samler støj ind - det er svært at gøre noget ved.

Væ sikker på at du har et stelkabbel mellem pladespiller og RIAA.
Vær sikker på at armen er forbundet til stel.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu