recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål omkring  4K 4:2:2 10-bit all-i
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål omkring 4K 4:2:2 10-bit all-i

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål omkring 4K 4:2:2 10-bit all-i
    Sendt: 12-Juni-2017 kl. 09:16
Hej.

Jeg kigger efter et nyt kamera til video og kigger bl.a. på Panasonic Lumix DMC-GH5.
Men er stødt ind i et spørgsmål omkring  4K 4:2:2 10-bit all-i internal recording som er lovet i den næste opgradering til sommer.

Mit spørgsmål er, om der findes nogle TV eller skærme der kan vise det. Eller hvis det skal via en PC. Er det noget der vil tage lang tid at transcode?
og så til hvilket format?

Her er et link der beskriver den nye Panasonic GH5 Firmware v1.1 upgrade:


En af grundene til at jeg spørger jer er, at i dette andet link skriver Panasonic øverst på den højre side, 
'Notes on 4:2:2/10 bitmotion Pictures' at det er beregnet for video editing på en computer og at det ikke er supportet af TV og andet fremstillet af Panasonic.


Jeg ved at 400Mbps vil kræve et af de nye V60 memory kort. Men forstår ikke helt hvorfor det nu eller i fremtiden ikke kan vises?

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 12-Juni-2017 kl. 09:18
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2017 kl. 14:10
Det afgøres af HDMI-versionen på tv'et. Du kan se, hvilke kombinationer af opløsning, bit-dybde og farve-komprimering, der understøttes i HDMI 2.0 her:

HDMI 2.1 får væsentlig højere båndbredde.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2017 kl. 15:49

Hej.

Tak for dit svar Rasmus. I følge starten af dit link virker HDMI 2.0 ved op til 18 Gbps, mens HDMI 1.4b virker ved op til 1.4b 10.2 Gbps. Jeg tror at det er clock frekvenser. Men så det burde vel kunne klare en datarate på 400Mbps?

Jeg har prøvet at finde ud af hvilken HDMI port panasonic GH5 kameraet har. Det er ikke lykkes. Men i specifikationerne for HDMI er 4K/50p nævnt to gange. Så mon ikke det har HDMI 2.0?
 

Ellers burde man vel kunne forbinde via lokal netværket eller ved at flytte microSDXC V60 kortet med optagelserne fra kameraet og over til TV'et.

Men problemet kan selvfølgelig ligge i de elektroniske kredsløb. Har du nogen ide om hvad den øvre grænse for MP4 decodning i et Panasonic 4K TV er?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 12-Juni-2017 kl. 15:50
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2017 kl. 07:37
Husk at HDMI altid sender videosignaler i udpakket form, så de 400Mb/s datarate fra dit kamera er ikke direkte sammenligneligt. Du skal i stedet kigge i tabellen over hvilket kombinationer af opløsning, bit-dybde og chroma-subsampling, som HDMI-standarden kan håndtere.

Her vil du se, at du kan få helt op til 4:4:4 (fuld RGB) i 4K og 10-bit, men dog med en øvre grænse for billedfrekvens på 30fps. Optager du i 50 eller 60fps, så kan du stadig sende 10-bit, men chroma skal komprimeres til 4:2:0.

Hvilken HDMI-standard kameraet understøtter ved jeg desværre ikke.

Jeg har fået 100Mb/s videoklip igennem via USB-porten på 2016 Panasonic 4K-tv, men hvor grænsen går, er jeg ikke klar over. Det må kunne opklares ved at finde ud af, hvilken MPEG4 H.264 profil, som din skærm understøtter dekodning af. Det er profilerne som afgører, hvilke maksværdier på opløsning, billedfrekvens osv. dekoderchippen kan arbejde med. Du kan se de forskellige H.264 profiler på følgende link. Det ser ud som om, at du skal helt op og ramme profil 5.1 eller 5.2, afhængigt af billedfrekvensen på optagelsen (MPEG4 er jo ikke skabt med henblik på 4K, så det er ikke det bedste format at komprimere 4K i).
Link til H.264 profiler (rul ned til den store tabel): http://https://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 11:17

Hej.

Tak for dit link med information om H.264 Profiler. Jeg har læst det flere gange i et forsøg på at forstå det meste af det.

Der nævnes at 'AVC-Intra is an intraframe-only compression format, developed by Panasonic.'. Jeg overvejede et kort øjeblik om det er noget af det de bruger , men det tror jeg aligevel ikke.

Jeg fandt et andet link, der i sidste halvdel forklarer om 'All-I Compression'


Som der står 'All-I would be ideal for short clips that need tight editing.'
Jeg har et andet sted læst at fordelen ved All-I er, at det ikke kræver ret meget for at kunne decode det.

Men for at vende tilbage til dit link. Under Profiles, Levels står der at:
'A decoder that conforms to a given level must be able to decode all bitstreams encoded for that level and all lower levels.'

Og jeg skal helt ned i Level 5.2 for at finde 4K ved 60 fps. Men jeg syntes ikke at jeg kan få tallene Max tallene til at passe med de oplyste 400Mbps all-i.

Men det er nok de nye V60 Memory Cards der sætter begrænsningen. Her er er link information om dem og den nye 'Video Speed Class':


I bedes bemærke, at når der står 60 MB/sec er 'B'et stort, det betyder Byte. Det er det samme som 480 Mb/sec hvor 'b'et er lille og betyder bit.

Hilsen Carsten. 

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 13:07
Nej, du få nok ikke de 400 Mb/s bitrate igennem via hverken USB eller memory-kort på tv'et. Her kommer begrænsningerne på lagringsmediernes output også i spil.

Så der er nok ingen vej uden om at indholdet skal forbi en PC og komprimeres yderligere.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu