recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

internet

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
risby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér risby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: internet
    Sendt: 14-Juni-2017 kl. 13:33
Hej.
Jeg deler en forbindelse med en nabo. 100/100. Han har 80/80 når han måler.
Hos mig har jeg 76 - 90 download ; men kun 8- 12 upload. Ledningen imellem os er 130 meter (cat5e) hvorfor den store forskel?. Er strømstyrken mindre på ledningen ved upl.
Der er 4 parsnoede ledninger. Er det de samme farver der bruges til upl og dwl.?
Vi har brugt ledningstester stik og ledninger ok. Kan der være forskellig modstand om det kører i forskellig retning.
Håber i kan hjælpe!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 13:39
130 meter er så også 30 meter over cat5e normen.

Har i brugt de rigtige par til de forskellige forbindelser?
I skal have 4 par og de skal være forbundet rigtigt.

[URL=https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable[/URL]

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
risby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér risby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 13:53
ja der er brugt den rigtige farvekode. Jeg ved godt det er over den anbefalet 100m, men dowload
virker uden problemer?. Man skulle tro det er det samme begge veje?
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 10:30
efter 100meter kan man begynde og måle pakketab.

130 meter så tænker jeg godt man kan "forvente" ballade.
især hvis det samtidig ikke er et kabel der er skærmet.
men hvis det er din "Nabo" hvorfor så 130 meter. det virker da ret voldsomt..

Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 10:49
Når det er så langt, så får du større impedans i kablet end det er designet til (± 5%).

Mit gæt hvorfor du får så lav upload hastighed, er at pga. den øgede impedans (reaktiv/kapacitiv  - http://www.epanorama.net/documents/wiring/cable_impedance.html) bliver upload frekvensområdet reduceret.

Hvis du ønsker at gøre noget ved et skal du enten skifte kablet ud med et Cat7 (https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801#Category_7) eller et af fiber kabel.

Jeg ville personligt vælge fiber af OS1 eller 2 duplex single mode.


Redigeret af TBK - 15-Juni-2017 kl. 10:50
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 13:46
Jeg ville ikke trække et kobberkabel på den måde, medmindre i sidder på samme el-tavle.

Noget i el-nettet laver en en spændingsforskel, så bliver jeres udstyr stegt.

Smid pengene det koster og gør som TBK foreslår at købe fiber.
Man kan også købe galvaniske adskillere til ethernet, de koster omkring 150 kr. Men det løser ikke problemet med over 100 meter på Ethernet standarden.

I kan alternativt vælge trådløs forbindelser imellem jer.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
risby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér risby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 13:52
Tak. jeg bor på landet, stor afstand mellem naboer
Til top
risby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér risby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 14:03
Tak. Jeg prøver at dykke ned i din henvisning; men undre mig stadig over der kan være den forskel på up og dw. Tænker at udgangsefekten på min router er for svag; men kan ikke finde noget sted om der er forskel på styrken på udgangen er forskellige ved div. router. det er trods alt samme ledning.
Der er 8 farver i kablet men hvilken farver bruges til up og dw. eller er det de samme til begge?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Når det er så langt, så får du større impedans i kablet end det er designet til (± 5%).

Mit gæt hvorfor du får så lav upload hastighed, er at pga. den øgede impedans (reaktiv/kapacitiv  - http://www.epanorama.net/documents/wiring/cable_impedance.html) bliver upload frekvensområdet reduceret.

Hvis du ønsker at gøre noget ved et skal du enten skifte kablet ud med et Cat7 (https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801#Category_7) eller et af fiber kabel.

Jeg ville personligt vælge fiber af OS1 eller 2 duplex single mode.
Impedansen ændre sig ikke med længden og det vil du sikkert også kunne læse i dit link.
Man får selvfølgelig støre tab med længden, men impedansen vil forblive det samme.
Mvh Jesper
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 14:40
Jeg ville tage dit udstyr og sætte direkte i hos Naboen og så teste. 

Er hastigheden bedre, så er dit kabel defekt, ikke godt nok.
Er hastigheden den samme, så er fejlen i noget af dit udstyr.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af risby risby skrev:

 
Vi har brugt ledningstester stik og ledninger ok. Kan der være forskellig modstand om det kører i forskellig retning.
Håber i kan hjælpe!
Er det en rigtig LAN-kabel tester som også tester hastighed eller bare en der tester om ledningerne er forbundet korrekt I har benyttet til at teste kablet?
Der kan være enorm kvalitets forskel på LAN-kabler og især når det er lange kabler.

Hvorfor der er forskel på upload og download skal jeg ikke gøre mig klog på.
Måske din computer/switch ikke sender særligt kraftigt/godt eller din nabo's switch modtager dårligt.
Mvh Jesper
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2017 kl. 15:00
130m bør ikek være noget problem. Standarden siger 100m men du kan sagtens køre 150m uden de store problemer.

Prøv lige at tilslut dit udstyr til i naboens ende, eller naboens udstyr i din ende.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu