recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optomas billige 4K-projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optomas billige 4K-projektor?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Tak for review! Jeg synes personligt at 4K DLP'erne kan et eller andet specielt (desværre også meget de ikke kan Smile). Selvom det er "fake" 4K synes jeg stadig skarpheden er mindst ligeså god som Sony's ægte 4K.

Efter at have set JVC, Sony og en Acer V9800 er jeg næsten overbevist om, at jeg går DLP vejen i form af en Optoma UHZ65 som er en laser-variant af deres UHD65. Dvs. mere lys, bedre kontrast og bedre farver. Koster 37k. 

Den nye Sony synes jeg også gør det rigtigt godt hvorimod jeg ikke helt fik wow-fornemmelsen af JVCs e-shift modeller.


Ja UHZ er en 1080P chip der viser billedet 4 gange for at lave 4K og alle test siger den er super skarb. Desværre er det deres lille 0.66 tommer chip de benytter og den har jeg tidligere ikke været imponeret over. Det var derfor i gamle dage jeg valgte 1080P Samsung SP-A800 projektoren med Texas DMD highend 0.95 tommer chip er der bare bedre skarphed i forhold dengang til 0.66 chippen. Måske dette er ændret i dag da min UHD65 også benytter en lille 0,66 tommer chip.

Hvor kan man se UHZ?

Hilsen Jonas Bojer

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 12:53
UHZ og UHD benytter samme chip - alle 4K DLP'er i dag benytter denne chip (udover dem til >300.000kr). Udover skarphed er en af fordelene ved 0,95" chips også væsentligt bedre kontrast. Det er her den nye XPR-chip falder igennem desværre.

Jeg ved ikke hvor man kan se UHZ - jeg satser og køber den hjem når den udkommer.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 21:42
Lidt video om UHD65 vs UHZ65: http://https://www.youtube.com/watch?v=q4GG9RdxYrA
Selvfølgelig giver det ikke mening at bedømme projektorer ud fra hvad man ser på computerskærmen, men synes, at dét videoen viser, bekræfter fordelene ved laser.

EDIT: Jeg har lige købt Acer VL7860 som er en "klon" af Optoma UHZ65 - største forskel for mig er, at Acer kunne leveres først LOL Glæder mig meget til at få den testet - den står i kassen og venter på lærredet bliver sat op.


Redigeret af Jonas_h - 27-November-2017 kl. 21:44
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 22:25
hvad med denne sag som kommer på markedet i januar
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Nogle uger nu har jeg haft Optomas UHD 65 og til prisen er jeg slet ikke skuffet.

Hver gang jeg ser en 4K film på Netflix eller Googleplay bliver jeg helt glad for opløsning og skarphed. Kontrast er meget bedre end min gamle Samsung SPA-800A og Optomas UHD 65 er meget lysstærk.

Når jeg ser 1080P film er jeg heller ikke skuffet men det tager lige nogle minutter at tilpasse mig den dårligere opløsning.

Den støjer også mindre i virkeligheden også mindre end det på papiret. På papiret skulle den støje det samme som min gamle Projektor men det lyder i mine øre af meget mindre.

Den er lidt svær at indstille da linsen er lidt følsom når man drejer på den for at indstille størrelse og skarphed som skal gøres manuelt. Hendigvis skal det kun gøres en gang ;O)

Eneste udlempe er på nogle film ses dithering meget og på andre film slet ikke. Hvad dette skyldes ved jeg ikke. Strukturen på min dyre JKP lærred ses også nu tydligere måske fordi Optomas UHD 65 er skarbere. Glæder mig til den bliver kalibreret af Otto håber jeg kan få billedet endnu bedre og så kan vi få diskuteret det med diterhing og strukturen på lærredet.

Men til de 19.000kr jeg fik Optomas UHD 65 på bud til vil jeg aldrig overveje en f.eks. fra Sony til 50.000kr eller en anden full 4k DLP de koster jo 300.000kr, så denne her Optomas UHD 65 bliver først byttet ud når enten OLED kommer i større størrelser eller en full 4k DLP kommer ned i pris.

Hilsen Jonas bojer

Hvordan oplever du sort niveau i en rumfilm f.eks.?

Efter at have fået Oled TV må jeg erkende at være blevet afhængig af godt sort niveau.
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Nogle uger nu har jeg haft Optomas UHD 65 og til prisen er jeg slet ikke skuffet.

Hver gang jeg ser en 4K film på Netflix eller Googleplay bliver jeg helt glad for opløsning og skarphed. Kontrast er meget bedre end min gamle Samsung SPA-800A og Optomas UHD 65 er meget lysstærk.

Når jeg ser 1080P film er jeg heller ikke skuffet men det tager lige nogle minutter at tilpasse mig den dårligere opløsning.

Den støjer også mindre i virkeligheden også mindre end det på papiret. På papiret skulle den støje det samme som min gamle Projektor men det lyder i mine øre af meget mindre.

Den er lidt svær at indstille da linsen er lidt følsom når man drejer på den for at indstille størrelse og skarphed som skal gøres manuelt. Hendigvis skal det kun gøres en gang ;O)

Eneste udlempe er på nogle film ses dithering meget og på andre film slet ikke. Hvad dette skyldes ved jeg ikke. Strukturen på min dyre JKP lærred ses også nu tydligere måske fordi Optomas UHD 65 er skarbere. Glæder mig til den bliver kalibreret af Otto håber jeg kan få billedet endnu bedre og så kan vi få diskuteret det med diterhing og strukturen på lærredet.

Men til de 19.000kr jeg fik Optomas UHD 65 på bud til vil jeg aldrig overveje en f.eks. fra Sony til 50.000kr eller en anden full 4k DLP de koster jo 300.000kr, så denne her Optomas UHD 65 bliver først byttet ud når enten OLED kommer i større størrelser eller en full 4k DLP kommer ned i pris.

Hilsen Jonas bojer


Hvordan oplever du sort niveau i en rumfilm f.eks.?

Efter at have fået Oled TV må jeg erkende at være blevet afhængig af godt sort niveau.


Hejsa

Jeg går ikke selv så meget op i sort niveau men både JVC og SONY laver bedre sort niveau så gå efter dem hvis det er det der betyder mest. Men husk JVC er ikke 4k endnu og SONY koster det dobbelte af disse billige 4k projektors.

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Lidt video om UHD65 vs UHZ65: http://https://www.youtube.com/watch?v=q4GG9RdxYrA
Selvfølgelig giver det ikke mening at bedømme projektorer ud fra hvad man ser på computerskærmen, men synes, at dét videoen viser, bekræfter fordelene ved laser.

EDIT: Jeg har lige købt Acer VL7860 som er en "klon" af Optoma UHZ65 - største forskel for mig er, at Acer kunne leveres først LOL Glæder mig meget til at få den testet - den står i kassen og venter på lærredet bliver sat op.



Går det godt med Acer VL7860 ?

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 09:37
Projektoren er stadig i kassen - mangler lige de sidste ting i biografen :)


Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér soren_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af MBKEN MBKEN skrev:

Hej
jeg har nu her i dag haft Optomas UHD 65 projektor i en lille uges tid.

Det har været en super fed oplevelse ind til nu.
kan stærkt anbefale den.
jeg valgte UHD 65 og ikke UHD 60 da jeg gerne ville have RGBRGB farvelhjul mm. jeg har afprøvet begge projektorer inden jeg valgte 65 og for mig var der ingen tvivl om af 65 hvis man bruger den i mørkt rum leverer et langt bedre billede.   

Dog har jeg problemer med at indstille min nvidia shield ( med SPMC) til 4k hdr her giver det problemer med black leves og clipping hvid og sort, tilmed virker det som om problemet udspringer i valget af Shield's color space settings:

YCbCr 4:2:2 12-bit Rec.2020

+ YCbCr 4:2:0 10-bit Rec.2020

YCbCr 4:2:2 12-bit Rec.709
YCbCr 4:2:0 10-bit Rec.709
YCbCr 4:4:4 8-bit Rec.709
YCbCr 4:2:0 8-bit Rec.709

som ikke falder på plads når jeg afspiller film i UHD HDR og farverne bliver for voldsomme.

Der bliver igen problemer når jeg afspiller 1080p film og her oplever jeg clipping af hvid og sort.

Men jeg har ikke nået at afprøver super meget i nu og jeg håber jeg finder en løsning med indstillinger der fungerer

jeg har dog brugt dette link til hjælp

https://github.com/koying/SPMC/wiki/Recommended-video-settings-for-SPMC,-NVIDIA-Shield-TV-and-UHD-(4K)-TVs-with-4K-GUI

men kan ikke få det til at se ordenligt ud men afspiller ellers 4k uden problemer.

jeg dele lige lidt mine tanker her med jer.

Hilsen herfra




Hej 

jeg har lige købt mig en Optoma UHD60 og har udfordringer med at få HDR til at blive aktiv. Når jeg afspiller via PLEX så detekter projektoren ikke HDR. jeg har læst at det kan være en firmware fejl på Optoma projektoren men jeg vil starte med at gennemsøge mit setup før jeg sender den ind.
Jeg har firmaware version 08 på projektoren.

kan du evt. hjælpe med din HDMI konfiguration på din Shield? Så vil jeg blive rigtig glad da det vil hjælpe mig i fejlsøgningen. Hvilken version af firmware har du på din projektor?
Jeg har også prøvet med mit 4K netflix abb. Der detekter den heller ikke HDR ved HDR film

Jeg håber at du vil hjælpe mig

På forhånd 1000 tak for hjælpenClap

\Søren
Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér soren_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:56
Hej igen

Jeg tænkte lige at jeg vil prøve om det virkede i SPMC. Mystik nok så detekter den HDR der.
Den vil dog stadig ikke detekter HDR I Netflix og plex hvilket er meget mystisk. Det er samme film jeg starter i plex og SPMC

Jeg håber at I har en idé

Pft

Søren
Til top
michael1977 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael1977 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 19:57
Hej Søren
 
Tillykke med maskinen.
 
Det er ikke svaret på dit spg jeg kommer med desværre, men vil høre om du har bemærket flg.
 
Der er i forskellig fora flere der har oplevet at der over og under billedet er en svag lys-bare ca 5 cm høj, osse ved test grid.
 
Det ses ikke på et lærrede med ramme, men uden på væg eller lærrede uden ramme ses det svagt.
 
Har du bemærket det?
Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér soren_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 20:19
Hej 

Mange tak😊 Fed projektor men HDR fejlen driver mig til vanvid

Jeg har heldigvis ikke set fejlen du beskriver

\Søren


Redigeret af soren_b - 18-Januar-2018 kl. 20:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu