recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nybyg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nybyg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mortdk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Juni-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mortdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk i nybyg
    Sendt: 19-Juni-2017 kl. 21:24
Vi er igang med nybyg og har aftalt med elektrikeren, at vi selv sætter netværk, trækker kabler mv da hans priser er noget ublu format sige det rent ud. Vi har fået sat tomrør i alle rum, alle mulige og umuæige steder så den del er klaret.

Nu kommer vi så til den sjove del. Vores internetforbindelse/tv bliver fibernet så jeg havde egentligt forestillet mig at vi kunne nøjedes med at trække netværkskabler og således undgå coax træk helt... Vores fiberselskab er EWII.

Er det ikke rigtigt forstået at vi ikke behøver at trække coax, selv hvis vi laber antenneudgang til fjernsynssignal? Håber virkelig på at kunne undgå dem og signal forstærkere

Herudover er der nogen der har nogle anbefalinger til gode "amatør" AP som vi kan installere et par steder på loftet?

Sidst men ikke mindst. Hvilke cat6/cat7 kabler anbefales?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2017 kl. 08:26
Jeg går ud fra du får en fiber til coax konverter box fra EWII?
Den coax udgang skal du jo så fordele rundt i huset på ganske normal vis, så nej du undgår ikke coax kabler, med mindre du vælger at konvertere coax til ethernet Guide: Kabel-TV via netværkskabler
Det kræver så en coax til ethernet i den ene ende, og så en ethernet til coax i den anden ende, men jeg vil nu anbefale dig at benytte coaxkabler. Min brors tv over ethernet kører ikke altid fantastisk.

Mvh Jesper
Til top
Mortdk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Juni-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mortdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2017 kl. 22:16
Takker for svaret. Har tjekket med EWII idag og der er rigtigt nok en f-udgang til coax til tv signalet.

Tænker at vi trækker både coax og data til alle rum så. Men så har jeg lige et hurtigt spørgsmål mere. Er der nogen der ved om man kan få en LK Fuga 1.5 kombineret data/tv udtag?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 06:26
Nej du kan kun få fuga antenne+dataudtag i 2 modulsystem størrelse

Nu hvor LK lige har opdateres deres Fuga serie, undres jeg over at de ikke har lavet et F-connector + dataudtag i 1,5 modul størrelse

Redigeret af Axlon - 21-Juni-2017 kl. 06:41
Mvh Jesper
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 11:33
Kommer du til at få brug for COAX ude i børneværelser m.m.??

Altså forstå mig ret, når der er gjort klar til det, så kan det selvfølgelig give mening, at trække kablerne, hvis udgiften er lav..

Men da jeg ombyggede vores "nye" hus for et år siden, der droppede jeg COAX overalt undtaget inde ved stuealteret. Jeg tror simpelthen ikke på at min snart 3 årig søn, eller hans lillesøster som er på vej, kommer til at have brug for COAX, når de om en del år skal have "alter" på deres værelse.
Jeg besluttede i hvert fald, at det ikke blev tilfældet, fordi allerede nu med chromecast/ATV, så vil man jo kunne se vores Boxer kanal over hele huset. Og mulighederne bliver nok ikke mindre.
 
Men så igen, vi har kun DR-kanaler og Tv2 via. Boxer her i huset, fordi min kone og jeg for mange (7) år siden fandt ud af, at vi brugt alt for meget tid på fordummende fjernsyn, sport, tilfældige enkelte serieafsnit af serier vi ikke fulgte, og derfor kappede vi praktisk talt signalet, og fokuserer nu vores tv-kigning gennem streamingtjenester til serier og sport, og så generelt ser en del på de fremragende DR-kanaler, når de ikke lige sender X-Factor eller Kender Du Typen.
 
Bare lige mit input, men det kommer selvfølgelig an på jeres nuværende forbrugsmønstre i familien, om det er pengene værd, at trække andet end Ethernetkabel. 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 11:58
Tror du har ret NikolajDS.
Fremtiden er ipTV.
Jeg har selv trukket coax+ethernet ud til alle værelser da vi byggede om for tre år siden, men det er kun coax tilslutningen til stuen vi benytter.
Hvis jeg i dag skulle bygge om, så havde jeg nøjes med coax til stuen, men jeg havde til gengæld trukket to ethernet kabler ud til hvert værelse i stedet.
Mvh Jesper
Til top
rktdi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Horsens, DK
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rktdi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 12:08
hej

jeg hopper lige med her - entreprenøren begynder at grave ud til vores hus i næste uge :)

@Axlon - hvorfor 2 ethernet kabler til hvert værelse?

- jeg har planlagt coax til stue + køkken - måske også til soveværelse. Og ethernet kabler til stue, værelser og alrum. 
Sony KD-65XE8505/Sony STR-DN1060/Panasonic PMB-BD60/Nvidia Shield
M&K K7+K5 / Velodyne SPL800i
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af rktdi rktdi skrev:

hej

jeg hopper lige med her - entreprenøren begynder at grave ud til vores hus i næste uge :)

@Axlon - hvorfor 2 ethernet kabler til hvert værelse?

- jeg har planlagt coax til stue + køkken - måske også til soveværelse. Og ethernet kabler til stue, værelser og alrum. 
2 stk. ethernet for at undgå at have en switch stående mange steder i huset.
I stuen har jeg f.eks. et ATV4 og en yousee box, begge kræver ethernet og derfor må jeg have en switch stående her.
På mit kontor har jeg en computer og NAS stående, igen 2 stk. ethernet, derfor endnu en switch.

Og at få trukket et eller to ethernet kabler, koster nok ikke den store forskel.

Og så har du jo backup muligheden med coax-ethernet, vis det skulle vise sig at du for brug for TV-signal ude i værelsereneWink


Redigeret af Axlon - 21-Juni-2017 kl. 12:30
Mvh Jesper
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 12:37
Hejsa. I mit hus gør jeg kun brug af ethernet. Jeg har et såkaldt IHC-netværk.
TV-signal leveres af Yousee (Coax), hvortil der er koblet et IHC-antenne modul.
Jeg gør brug af Cat-5 kabler i hele huset og det fungerer fint med fjernsyn i stue og børneværelser.

Her kan udstyret ses og købes:
https://billigihc.dk/lk/lk-ihc-net

iPhone 13, OS 15.3
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 19:18
Hvis man investerer i enten et IHC net/antenne modul eller en Macab Catline http://www.av-connection.dk/?PGr=7597 som kan det samme kan man undgå at trække coax, kablet mellem rj45 stikket i væggen og antenneindgangen på tv'et koster dog lidt mere.
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2017 kl. 21:20
Jeg vil anbefale kategori 6 kabler S-FTP. Jeg har selv ofret det, relativ lille beløb, det koster ekstra, at der bedst muligt skærmet. mod indstråling og andre forstyrrelser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu