recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Og så mit kig på Pana TX-55EZ950E (OLED)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Og så mit kig på Pana TX-55EZ950E (OLED)

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 19:11
Jeg har ikke selv set z950, men jeg var en af dem der nok har rystet på hovedet omkring kommentaren om "urealistisk sort" i sin tid.
Hvordan ser det ud med z950?
Har du sammenlignet med samme scener/kilder - begge skærme må formodes at stå som ikke kalibrerede og tænker at z950 her står mere korrekt end det oled du konkludere på da?

Dolby vision er fortsat heller ej på din radar?

Redigeret af Bromberg5 - 24-Juni-2017 kl. 19:12
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 19:23
Du er nu med til at bringe underholdnings værdien op på denne side Hother.
Først en lang sej kamp omkring hvorfor dit valg af nuværende tv, for derefter selv vælge OLED.
Fred være med det, men dog ked af du ligesom modsiger dig selv, omkring pludseligt at selv henvise til link hvorpå at der findes en anmeldelse hvor de er enige med dig. Hver evigt eneste gang andre påpeger testresultater. Ja så har dit svar været at diverse test kunne du ikke tage seriøst, man skulle selv se med egne øjne.
Bortset fra alt det, ja så når dit kommende tv jo nok heller ikke lang alder i din stue uanset hvad.
Der kommer jo nye OLED paneler næste år, hvor 2017 nok mere svare til når en bil får facelift.
Altid sjovt at følge med i disse tråde, man får altid både oplysninger samt et godt grin ind imellem.
Troede dog du denne gang ville vælge at vente til 2018 modellerne, men som altid har du ikke så meget tålmodighed omkring tv køb. Pøj med det, mit råd økonomisk må være, drop topmodellen, da du skifter så ofte som du gør, og undgå for stort tab.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg har ikke selv set z950, men jeg var en af dem der nok har rystet på hovedet omkring kommentaren om "urealistisk sort" i sin tid.
Hvordan ser det ud med z950?
Har du sammenlignet med samme scener/kilder - begge skærme må formodes at stå som ikke kalibrerede og tænker at z950 her står mere korrekt end det oled du konkludere på da?

Dolby vision er fortsat heller ej på din radar?
Urealistisk sort, jeg er sådan set ret lige glad med hvad de forskellige mener. Man er nået frem til - vist nok, at det jeg har set er "Black Crunch". At i andre i ikke har kunnet set det ryster jeg så på hovedet af. Fortæller mig en del.

Det nævnte fænomen udgik med 2017 modellerne.

Netop EZ1000 og EZ950 står nærmest som kalibrerede, da deres indstillinger er ganske korrekte.

Du fortsætter bare med at ryste på hovedet.Wink

DV er jeg faktisk ikke interesseret i, da det er et system der ændre på original billedet.


Redigeret af Hother - 24-Juni-2017 kl. 20:17
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Du er nu med til at bringe underholdnings værdien op på denne side Hother.
Først en lang sej kamp omkring hvorfor dit valg af nuværende tv, for derefter selv vælge OLED.
Fred være med det, men dog ked af du ligesom modsiger dig selv, omkring pludseligt at selv henvise til link hvorpå at der findes en anmeldelse hvor de er enige med dig. Hver evigt eneste gang andre påpeger testresultater. Ja så har dit svar været at diverse test kunne du ikke tage seriøst, man skulle selv se med egne øjne.
Bortset fra alt det, ja så når dit kommende tv jo nok heller ikke lang alder i din stue uanset hvad.
Der kommer jo nye OLED paneler næste år, hvor 2017 nok mere svare til når en bil får facelift.
Altid sjovt at følge med i disse tråde, man får altid både oplysninger samt et godt grin ind imellem.
Troede dog du denne gang ville vælge at vente til 2018 modellerne, men som altid har du ikke så meget tålmodighed omkring tv køb. Pøj med det, mit råd økonomisk må være, drop topmodellen, da du skifter så ofte som du gør, og undgå for stort tab.
Underholdningsværdien må tilskrives de andres indlæg, da jeg forsøger at svarer seriøst og korrekt. Ofte på noget som har til formål at provokere, eller på noget som de selv kender svaret på. Lidt træt af det.

Og der er mange tests som jeg ikke tager seriøst, jeg vil hellere selv. Jeg har aldrig været et flokdyr, der falder på r.... over testereWink  

Jeg er mere bekymret for alle dem, som med en test i baglommen går ud og køber tv efter at have set på demoerWink


Redigeret af Hother - 24-Juni-2017 kl. 19:40
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 20:22
siger bestemt ikke man skal falde på r.... over noget andre mener, dog kan test vel netop være fornuftigt guide Line i visse tilfælde. Klart bedst selv at vurdere.
Dog kan man vel godt fristes til at tro st du falde lidt på r.... over OLED når der står Panasonic på produktet.
Intet galt i at være mærke loyal iøvrigt.
Dog bare pudsigt nu i dit tilfælde, da du ellers giver udtryk for at være meget omhyggelig og give dig god tid med produkterne. Hvad har du imod Sony f.eks? Og har du undersøgt deres OLED i bund lige så omhyggeligt?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

siger bestemt ikke man skal falde på r.... over noget andre mener, dog kan test vel netop være fornuftigt guide Line i visse tilfælde. Klart bedst selv at vurdere.
Dog kan man vel godt fristes til at tro st du falde lidt på r.... over OLED når der står Panasonic på produktet.
Intet galt i at være mærke loyal iøvrigt.
Dog bare pudsigt nu i dit tilfælde, da du ellers giver udtryk for at være meget omhyggelig og give dig god tid med produkterne. Hvad har du imod Sony f.eks? Og har du undersøgt deres OLED i bund lige så omhyggeligt?
Jeg er meget seriøs ved valg af tv, og tester hvor det er muligt, og det har jeg også gjort omkring Sony. Jeg har nøje beskrevet i trådens første indlæg hvorledes jeg tester, og hvad jeg lægger til grund for mit valg, nemlig at EZ950 er lige så godt som EZ1000, og som jeg fandt meget overbevisende i sit billede. Jeg ser åbenbart mere SD TV end de fleste andre, i det mindste værdsætter jeg et fremragende SD billede, og det giver Panasonic mig. Med andre ord, jeg kan bedre lide Panasonic´s billede fremfor Sony´s - omend det også er et lækkert tv.

Skal vi ikke blive enige om, at jeg selv er den bedste til at vælge det tv jeg gerne vil have, og ikke behøver at stå til regnskab over mine valg? 


Redigeret af Hother - 25-Juni-2017 kl. 00:21
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 21:00
Det var nu ikke for at være hånlig, men blot nysgerrig på hvad DU ser ift urealistisk sort på denne her. Det giver da lidt nuancer til "urealistisk sort" kommentaren med blackchrush men syntes nu alligevel ikke helt det var sådan oplevelsen blev forklaret i sin tid, så ingen grund til at pege tilbage på os andre;)

Men det er da herligt at du ikke ser det på oled anno 2017.

DV undrer mig blot, nu du er en "billedmand", men jeg tror bare jeg dropper ud her, da det øjensynligt er et ømt punkt - hele vejen rundt på forummet.

Uanset må ez950 være en betragtelig opgradering fra cx900, det var vel lidt kriteriet for dig? På hvilke materialer/kilder er det du mest oplever det?
Jeg var iøvrigt spændt på hvad du ville sige ift hdr på oled, som vel især var der (mange mener) lcd falder helt igennem?


Redigeret af Bromberg5 - 24-Juni-2017 kl. 21:04
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det var nu ikke for at være hånlig, men blot nysgerrig på hvad DU ser ift urealistisk sort på denne her. Det giver da lidt nuancer til "urealistisk sort" kommentaren med blackchrush men syntes nu alligevel ikke helt det var sådan oplevelsen blev forklaret i sin tid, så ingen grund til at pege tilbage på os andre;)

Men det er da herligt at du ikke ser det på oled anno 2017.

DV undrer mig blot, nu du er en "billedmand", men jeg tror bare jeg dropper ud her, da det øjensynligt er et ømt punkt - hele vejen rundt på forummet.

Uanset må ez950 være en betragtelig opgradering fra cx900, det var vel lidt kriteriet for dig? På hvilke materialer/kilder er det du mest oplever det?
Jeg var iøvrigt spændt på hvad du ville sige ift hdr på oled, som vel især var der (mange mener) lcd falder helt igennem?
Jeg er nok bare træt af at svare på en masse indlæg - beklager.

Jeg har med det materiale jeg har set - ikke observeret det som jeg betragter som urealistisk sort.Det gjorde jeg i øvrigt heller ikke på Sony´s OLED. Jeg benyttede samme billede materiale.

DV er ikke interessant for mig af årsager som jeg skrev, omend det ville være rart at have, blot for sammenligninger. Men det manglende DV er bestemt ikke vigtigt for mig.

OLED er ikke en meget stor opgradering ift. DX900. Mere billededybde og kontrast, og naturligvis et højere sot niveau. Det er ikke nat og dag, jeg nyder stadig at se på DX900.

Jeg tror en del vil mene, at HDR langt hen ad vejen præsenteres lige så godt på et DX900 som på et OLED. Selv fortrækker jeg OLED pga. det mindre lysudfald (min lysfølsomme øjne).


Redigeret af Hother - 25-Juni-2017 kl. 00:27
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2017 kl. 01:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Så gik turen igen lige forbi Panasonic Center Rødovre. Og det gjorde jeg fordi man her har fået et 55EZ950E hængt op ved siden af et 65EZ1000E. Den var jeg lidt spændt på. Og det selvom jeg havde besluttet ikke ville kigge mere på TV. Men jeg skulle altså lige kigge en gang til.

Jeg "Testede" på samme måde som ved mit kig på 65EZ1000Z, nemlig med:

tv - kanaler
DVD
BD
HDR BD.

Ved begge modeller blev Professional 1 (ISF 1) benyttet. 

Og det fine i den sammenhæng var jo, at jeg samtidig kunne se begge TV (side by side) med samme input. Ved sammenligningen af de to tv er det en god ting at huske, at der var forskel på panel størrelsen (65 kontra 55 tommer - det har altså lidt betydning).

På billede siden var den eneste forskel som jeg kunne observere: 

Større lysudfald på 65EZ100E ved HDR. Her har jeg dog læst, at på 65 tommer udgaven af 950E er der lidt mere knald på HDR. Ikke meget, men omkring 5o nits. Jeg er jo godt klar over, at antallet af de "Fremviste" nits ikke er efter "Standarden", men for mig er HDR billedet nærmest ideelt, grundet mine øjne. Ingen brug for solbriller her. 

Der var ingen synlig forskel i billedet, herunder i farver og  billedeforløb mellem de to modeller ved de afspillede medier. Det er muligt at man kan måle sig frem til forskelle, men se forskellene havde jeg bare meget svært ved. Banding blev ikke observeret.  

Der er lidt flere refleksioner på 950E i forhold til 1000E, når TV´ et er slukket. Dog formentlig ikke værre end ved de fleste andre tv. 1000E har jo et filter i den henseende.

Lyden på 950E har som jeg husker den samme højtaler bestykning som på mit 65DX900E, og dermed er lyden til de daglige tv-udsendelser slet ikke helt så ringe - og lyden er da også umiddelbart den samme.

Omkring byggekvalitet, kunne jeg godt se en noget mere kraftig bagplade på EZ1000. Men som når jeg tidligere plejede at beklage mig over, at tv i dag sjældent har metal bagplade, var der jo flere der gjorde opmærksom på, at bagpladen har til formål at beskytte "Indmaden", og det gør bagpladerne jo alt andet lige. Jeg hørte ingen mystiske lyde fra bagpladen eller andet.

Byggekvaliteten på EZ950 er ellers mere enkel end på EZ1000, ikke i den forstand ringere - blot mere enkel. Ingen dikke darer overhovedet.

Jeg kunne ikke konstatere retention eller burn-in på nogen af panelerne. Omvendt, så står panelerne vel typisk og viser Panasonic Demo´er, og her risikoen for burn-in m.v, vel nærmest ikke eksisterende. I øvrigt er begge modeller forsynet med en pixel orbiter og en " Wash funktion" som kører når tv' er i standby fik jeg fortalt. 

Det korte og det lange, samme OLED panel, samme billede processorer m.v., og dermed kun meget få forskelle i billedet. Det er i det mindste min oplevelse. 

Ærligt talt, jeg føler ikke engang, at jeg går på kompromis med billede kvaliteten ved skifte mit planlagte TV køb fra et kommende 65EZ1000 til et 65EZ950. Modellerne er en værdig afløser til mit DX900ESmile


Tråden bør omhandle det ovenfor beskrevne. Jeg har ikke skrevet noget som er forkert, faktisk er alt blevet "Bekræftet" af en dags ny test fra AVFORUMS.

Jeg må nok erkende, at jeg har svaret på en masse indlæg som omhandler min person, og min gøren og laden. Og mon ikke de fleste har fået svar på deres spørgsmål. Den type af spørgsmål vil jeg ikke længere besvare, jeg synes simpelthen ikke at det er rimeligt. 


Når det så er sagt, så har jeg været meget i tvivl om mit skifte til OLED. Nu prøver jeg, for det giver et "Pift" til billede kvaliteten. Jeg vil bare ikke skydes i skoene at jeg nu prøver med et OLED Wink


Redigeret af Hother - 25-Juni-2017 kl. 02:10
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2017 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Skal vi ikke blive enige om, at jeg selv er den bedste til at vælge det tv jeg gerne vil have, og ikke behøver at stå til regnskab over mine valg?


Vi er jo tvangsindlagt til at høre om dem, så du må forvente kommentarer om alt muligt. Specielt når du i bestemte vendinger skriver én ting, for så kort tid senere skrive det modsatte.

De seneste måneder har du oprettet 10 tråde omkring OLED. Hummelmose oprettede endda én tråd til alt dit OLED-snak, men den tråd hoppede du ud af.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2017 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

DV er jeg faktisk ikke interesseret i, da det er et system der ændre på original billedet.


Omvendt. Faktisk stiller Dolby ekstremt skrappe krav til kildekorrekthed. Derfor formatet også bruges i biografer og en af årsagerne til at samtlige store Hollywood-studier støtter op om Dolby Vision.

Dolby går endda så langt som til at kræve, at f.eks. tv-producenter ikke bruger visse billedkredløb, når de viser indhold i Dolby Vision.

Hvor har du fået den modsatte opfattelse fra? Dolby Vision er vel reelt første gang, at en tredjepart lægger sig ind som kile imellem studie og fremvisning og forsøger at diktere billedkorrekthed. Hidtil har der været standarder, men aktørerne har sjældent interesseret sig for at overholde dem.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2017 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Urealistisk sort, jeg er sådan set ret lige glad med hvad de forskellige mener. Man er nået frem til - vist nok, at det jeg har set er "Black Crunch". At i andre i ikke har kunnet set det ryster jeg så på hovedet af. Fortæller mig en del.

Det nævnte fænomen udgik med 2017 modellerne.

Netop EZ1000 og EZ950 står nærmest som kalibrerede, da deres indstillinger er ganske korrekte.

Du fortsætter bare med at ryste på hovedet.Wink

DV er jeg faktisk ikke interesseret i, da det er et system der ændre på original billedet.


EZ950 er ikke bedre kalibreret i Professional profilen end de øvrige OLED på markedet. Du slipper ikke for at få den justeret hvis målet er korrekt billedgengivelse.

Det hedder i øvrigt ikke "crunch", med mindre du prøver at beskrive sorte snacks

Hvad er det for et "lysudfald" du snakker om? Findes det ord? Mener du lysstyrke?

Redigeret af Torben Rasmussen - 25-Juni-2017 kl. 10:56
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu