recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Og så mit kig på Pana TX-55EZ950E (OLED)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Og så mit kig på Pana TX-55EZ950E (OLED)

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Og så mit kig på Pana TX-55EZ950E (OLED)
    Sendt: 23-Juni-2017 kl. 14:46
Så gik turen igen lige forbi Panasonic Center Rødovre. Og det gjorde jeg fordi man her har fået et 55EZ950E hængt op ved siden af et 65EZ1000E. Den var jeg lidt spændt på. Og det selvom jeg havde besluttet ikke ville kigge mere på TV. Men jeg skulle altså lige kigge en gang til.

Jeg "Testede" på samme måde som ved mit kig på 65EZ1000Z, nemlig med:

tv - kanaler
DVD
BD
HDR BD.

Ved begge modeller blev Professional 1 (ISF 1) benyttet. 

Og det fine i den sammenhæng var jo, at jeg samtidig kunne se begge TV (side by side) med samme input. Ved sammenligningen af de to tv er det en god ting at huske, at der var forskel på panel størrelsen (65 kontra 55 tommer - det har altså lidt betydning).

På billede siden var den eneste forskel som jeg kunne observere: 

Større lysudfald på 65EZ100E ved HDR. Her har jeg dog læst, at på 65 tommer udgaven af 950E er der lidt mere knald på HDR. Ikke meget, men omkring 5o nits. Jeg er jo godt klar over, at antallet af de "Fremviste" nits ikke er efter "Standarden", men for mig er HDR billedet nærmest ideelt, grundet mine øjne. Ingen brug for solbriller her. 

Der var ingen synlig forskel i billedet, herunder i farver og  billedeforløb mellem de to modeller ved de afspillede medier. Det er muligt at man kan måle sig frem til forskelle, men se forskellene havde jeg bare meget svært ved. Banding blev ikke observeret.  

Der er lidt flere refleksioner på 950E i forhold til 1000E, når TV´ et er slukket. Dog formentlig ikke værre end ved de fleste andre tv. 1000E har jo et filter i den henseende.

Lyden på 950E har som jeg husker den samme højtaler bestykning som på mit 65DX900E, og dermed er lyden til de daglige tv-udsendelser slet ikke helt så ringe - og lyden er da også umiddelbart den samme.

Omkring byggekvalitet, kunne jeg godt se en noget mere kraftig bagplade på EZ1000. Men som når jeg tidligere plejede at beklage mig over, at tv i dag sjældent har metal bagplade, var der jo flere der gjorde opmærksom på, at bagpladen har til formål at beskytte "Indmaden", og det gør bagpladerne jo alt andet lige. Jeg hørte ingen mystiske lyde fra bagpladen eller andet.

Byggekvaliteten på EZ950 er ellers mere enkel end på EZ1000, ikke i den forstand ringere - blot mere enkel. Ingen dikke darer overhovedet.

Jeg kunne ikke konstatere retention eller burn-in på nogen af panelerne. Omvendt, så står panelerne vel typisk og viser Panasonic Demo´er, og her risikoen for burn-in m.v, vel nærmest ikke eksisterende. I øvrigt er begge modeller forsynet med en pixel orbiter og en " Wash funktion" som kører når tv' er i standby fik jeg fortalt. 

Det korte og det lange, samme OLED panel, samme billede processorer m.v., og dermed kun meget få forskelle i billedet. Det er i det mindste min oplevelse. 

Ærligt talt, jeg føler ikke engang, at jeg går på kompromis med billede kvaliteten ved skifte mit planlagte TV køb fra et kommende 65EZ1000 til et 65EZ950. Modellerne er en værdig afløser til mit DX900ESmile





Redigeret af Hother - 24-Juni-2017 kl. 02:02
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 09:22
Hvor meget er der sparet ved at købe 65EZ950 frem for 65EZ1000?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvor meget er der sparet ved at købe 65EZ950 frem for 65EZ1000?
Hej Kampus. Jamen det er faktisk ikke småpenge, nemlig 10KTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:06
Historien er lidt den samme i LG lejren, hvor det kan være svært at se de helt store fordele ved at gå op i E og G serien frem for B og C. Der er noget lyd, der bliver bedre, men det bliver bare ikke rigtig godt uanset hvad, så man vil nok købe ekstern lyd alligevel.

Jeg forstår dog ikke, at du som tidligere har revset andre producenter for dårlig byggekvalitet kan vælge at ignorere den elendige plastic der er brugt på disse OLED. Ja, man skal ikke pille ved bagsiden til dagligt, men helhedsindtrykket lider altså et gevaldigt dyk, når man tager ved TVet. Jeg erindrer ikke at have haft TV med så klinke-klanke-agtig en bagside til test før.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Historien er lidt den samme i LG lejren, hvor det kan være svært at se de helt store fordele ved at gå op i E og G serien frem for B og C. Der er noget lyd, der bliver bedre, men det bliver bare ikke rigtig godt uanset hvad, så man vil nok købe ekstern lyd alligevel.

Jeg forstår dog ikke, at du som tidligere har revset andre producenter for dårlig byggekvalitet kan vælge at ignorere den elendige plastic der er brugt på disse OLED. Ja, man skal ikke pille ved bagsiden til dagligt, men helhedsindtrykket lider altså et gevaldigt dyk, når man tager ved TVet. Jeg erindrer ikke at have haft TV med så klinke-klanke-agtig en bagside til test før.

Jeg ignorere skam ikke, jeg konstatere bare. Jeg hørte som jeg selv har skrevet, ingen lyde. Nu er bagbeklædningen for mig altså ikke en deal breaker.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:14
Meget apropos, så er AVFORUMS netop kommet med deres anmeldelse af 55EZ950. Kan læses her:

https://www.avforums.com/review/panasonic-tx-55ez952b-uhd-4k-hdr-oled-tv-review.13391

Edit: Og jeg kan se at AVFORUMS er ganske enig med mig - det er jo altid rartEmbarrassed


Redigeret af Hother - 24-Juni-2017 kl. 10:38
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:18
Det var ikke lydene jeg hentydede til, men den generelle kvalitet af plastic'en. Lydene kommer jo under opvarmning, ikke når ligevægtstemperatur er opnået.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Meget apropos, så er AVFORUMS netop kommet med deres anmeldelse af 55EZ950. Kan læses her:

Linkfix
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det var ikke lydene jeg hentydede til, men den generelle kvalitet af plastic'en. Lydene kommer jo under opvarmning, ikke når ligevægtstemperatur er opnået.
Den havde jeg regnet ud - men ønskede blot at fortælle at der ingen lyde er, ved almindeligt brug. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
JEP Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2012
Sted: Horsens DK
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JEP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 11:00
Hvordan oplever du bevægelse?
Denon AVR-3312 Denon BDP-2012 Dali Zensor 5 Dali Zensor 1 SUB E-12F Samsung UE 55H7005 Soundstyle møbler WAOO! TV+net Sonos
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af JEP JEP skrev:

Hvordan oplever du bevægelse?
Med de ting som jeg så - ingen problemer. Indrømmet jeg så ikke noget sport.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2017 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det var ikke lydene jeg hentydede til, men den generelle kvalitet af plastic'en. Lydene kommer jo under opvarmning, ikke når ligevægtstemperatur er opnået.

Den havde jeg regnet ud - men ønskede blot at fortælle at der ingen lyde er, ved almindeligt brug. 

Vil det sige, at TVet var slukket og helt afkølet, da du tog det i brug?
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu