recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er HTPC en død fisk efterhånden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er HTPC en død fisk efterhånden?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Ja, jeg bruger Apple TV og apps på den. Hvorfor optage noget ?

For kvalitetens skyld, naturligvis!
- Hvis der da efterhånden ellers findes mennesker tilbage derude der går op i den slags?!?
Alle lader dog efterhånden til at have at orienteret sig imod convenience nu om stunder.  

Jeg har både Netflix og HBO, men nye serier som f.eks. Twin Peaks - The Return, Game of Thrones mv. optager jeg som reglen på min satellit-reciever fra Sky, når sådanne går der, da både lyd og billede gerne er bedre den vej. Det betyder at jeg som oftest skal vente nogle timer, da nye afsnit som reglen først transmitteres og sendes i prime-time om aftenen i UK efter US premiere nogle timer tidligere (Typisk nat/tidlig morgen Dansk og UK tid, hvor de som reglen også stillet til rådighed på streaming tjenesterne). Men det venter jeg gerne på, for at få den højere kvalitet.

Det samme gælder naturligvis DRTV, hvis der er noget jeg virkelig følger. Flow-TV kvaliteten slår jo også DRTV kvaliteten stort.




Redigeret af TBC1 - 05-Juli-2017 kl. 18:21
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Jeg var indtil for 1 år siden stor tilhænger af HTPC fordi den rummede alle muligheder - man kan jo installere hvad som helst på den.

Men nu er HTPC hos mig afløst af en Nvidia Shield TV (+ HDHomerun Net TV-tuner + en Synology server der jo også kørte med HTPC'en)

På Synology'en kører bl.a. en TVHeadend server, der håndterer HD Homerun TV-signalet og optagelser.

På Shield TV kører så Kodi op mod TVHeadend med live TV og optagefunktion. Derudover ser jeg så billeder og Videoer, der ligger på Synology. TV optagelserne opbevares jo også på Synology - så enhver enhed i hjemmet med Kodi kan udnytte alle mulighederne - superfleksibelt.

DR's app på Apple TV er så lækker, at jeg også har købt et Apple TV 4 - primært til DR.

Med både TV og Apple TV har man det bedste fra 2 verdener - til billige penge - i stedet for krampagtigt at prøve at presse alt ind i en enhed - dér har jeg været :-)

Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man ønsker tips til min løsning.




Det lyder som et spændende setup jeg godt kunne tænke mig at undersøge nærmere.

Er det muligt du kan forklare mere eller eventuelt henvise til link/tråd?

Hvor kommer EPG data fra og hvor langt frem i tiden er der EPG data til?


Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 06:13
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Jeg var indtil for 1 år siden stor tilhænger af HTPC fordi den rummede alle muligheder - man kan jo installere hvad som helst på den.

Men nu er HTPC hos mig afløst af en Nvidia Shield TV (+ HDHomerun Net TV-tuner + en Synology server der jo også kørte med HTPC'en)

På Synology'en kører bl.a. en TVHeadend server, der håndterer HD Homerun TV-signalet og optagelser.

På Shield TV kører så Kodi op mod TVHeadend med live TV og optagefunktion. Derudover ser jeg så billeder og Videoer, der ligger på Synology. TV optagelserne opbevares jo også på Synology - så enhver enhed i hjemmet med Kodi kan udnytte alle mulighederne - superfleksibelt.

DR's app på Apple TV er så lækker, at jeg også har købt et Apple TV 4 - primært til DR.

Med både TV og Apple TV har man det bedste fra 2 verdener - til billige penge - i stedet for krampagtigt at prøve at presse alt ind i en enhed - dér har jeg været :-)

Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man ønsker tips til min løsning.




Det lyder som et spændende setup jeg godt kunne tænke mig at undersøge nærmere.

Er det muligt du kan forklare mere eller eventuelt henvise til link/tråd?

Hvor kommer EPG data fra og hvor langt frem i tiden er der EPG data til?


Det mest tricky var at konfigurere TVHeadend på Synology'en - jeg fandt en udmærket video: https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94">https://www.youtube.com/watch?v=2Y-E4sQSb94 (linket er sat ind med URL koderne - men ser alligevel underligt dobbelt ud???)

Det er derudover vigtigt, at du bruger TVHeadend version 4.0.8-1 på Synology'en - det er ikke alle versioner, der understøtter HDHomerun. Der skal ikke installeres HDHomerun klient på Kodi - hele ideen er, at HDhomerun kører via NAS'en - i dette tilfælde Synology.

EPG kommer simpelthen fra DVB-T TV-signalet i HDHomerun og der er EPG 14 dage frem, hvilket er fint til mig.

Når TVHeadend og HDHomerun er oppe at køre på Synology, skal der i Kodi tilføjes TVHeadend PVR Add on - og vupti har du TV i Kodi med:
  • Live TV
  • EPG
  • Optagefunktion med serieoptagelser m.m.
 



Redigeret af ClausBP - 06-Juli-2017 kl. 06:20
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 07:25
Alternativ kan du også køre en server med emby og en hdhomerun.

Så kan du også se live tv on the go eller i sommerhuset og emby har en god transcoding funktion. Du kan også sætte flere kontorer op til resten af familien mm.

Udover det har du så også resten af emby's funktioner.

Har lavet en lille guide der viser hvordan det sættes op
http://www.skumlern.dk/S2forum/Guide%20emby.pdf

Redigeret af Jonas_R - 06-Juli-2017 kl. 07:25
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 07:26
OK takker. Hvordan er det med Kodi implementeringen på NVidia shield'en vil den også supportere f.eks. DVBLink, eller er det netop samspillet mellem Kodi og TVheadend der får det til at spille?

Jeg har brugt DVBLink i mange år efterhånden og ville egentlig foretrække at bruge det. Såvidt jeg kan se supporterer Synology'en DVBLink.

Er det rigtigt forstået at Shield'en ikke supporterer Amazon streaming?
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

OK takker. Hvordan er det med Kodi implementeringen på NVidia shield'en vil den også supportere f.eks. DVBLink, eller er det netop samspillet mellem Kodi og TVheadend der får det til at spille?

Jeg har brugt DVBLink i mange år efterhånden og ville egentlig foretrække at bruge det. Såvidt jeg kan se supporterer Synology'en DVBLink.

Er det rigtigt forstået at Shield'en ikke supporterer Amazon streaming?
Jeg kørte DVBLink på Synology'en tidligere men havde en del ustabilitet - så prøvede jeg TVHeadend, der tilmed er gratis - og den har kørt klippestabilt i over et år nu.

Hvis DVBLink fungerer for dig kan du jo bare bruge den - funktionaliteten er i Kodi den samme som TVHeadend.

Det giver ingen mening at køre begge løsninger samtidigt i Kodi - hvis det overhovedet er muligt.... 

Amazon streaming på Shield har jeg ingen erfaring med.

Til top
Steffe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Januar-2012
Sted: Nej
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 08:04
Har selv en nuc som bruges som htpc og server. Den virker bare. Chromecast bruges til at caste online tjenesterne.
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 08:34
Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?

Med andre ord, kan jeg starte en optagelse f.eks. kl. 20 af et program der varer til kl. 21. Og herefter starte afspilning kl. 20:15 ?

Jeg spørger fordi jeg pt bruger www.nextpvr.com som kan klare ovenstående scenarie. Jeg har også forsøgt med www.nextpvr.com som backend til Kodi, dvs nextpvr står for optagelse, mens Kodi står for afspilning. I det tilfælde, så er jeg nødt til at vente på optagelsen er færdig før Kodi kan afspille den. Det forhindrer mig i at bruge Kodi som frontend, hvilket jeg egentligt gerne ville. Min nuværende Kodi er en ældre udgave, så der kan være sket forbedringer.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?
 
Det er det som kaldes timeshift. Jeg kan ikke udtale mig konkret om Kodi, men er ret sikker på at alle PC løsninger kan klare dette i disse digitale tider.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Kan Kodi afspille en optagelse som er startet, men ikke afsluttet endnu ?

Med andre ord, kan jeg starte en optagelse f.eks. kl. 20 af et program der varer til kl. 21. Og herefter starte afspilning kl. 20:15 ?

Jeg spørger fordi jeg pt bruger www.nextpvr.com som kan klare ovenstående scenarie. Jeg har også forsøgt med www.nextpvr.com som backend til Kodi, dvs nextpvr står for optagelse, mens Kodi står for afspilning. I det tilfælde, så er jeg nødt til at vente på optagelsen er færdig før Kodi kan afspille den. Det forhindrer mig i at bruge Kodi som frontend, hvilket jeg egentligt gerne ville. Min nuværende Kodi er en ældre udgave, så der kan være sket forbedringer.
Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 

Bare af ren og skær nysgerrighed hvornår optog du sidst en udsendelse? 
De fleste tv i dag understøtter jo optagelse af en udsendelse. Og jeg har da også haft en 1tb disk sat bag i tvet. Men brugte det bare aldrig. 

Hvad med antennestik køre du ikke dette ned til alle dine tv så? Eller streamer du bare tv via Kodi på en Nvidia Shield? Tænker da umilbart at kvaliteten daler når du streamer via HDHomeRun

Opdatering: At kvaliteten daler ved streaming fra HDHomeRun ville for mig personligt ikke være et stort problem. Men det ville det måske være for nogle andre.


Redigeret af kenneth85 - 06-Juli-2017 kl. 12:43
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2017 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Med TVHeadend som backend på Synology og kan man godt samtidigt se det samme program live og endda spole tilbage. Superpraktisk. 

Bare af ren og skær nysgerrighed hvornår optog du sidst en udsendelse? 
De fleste tv i dag understøtter jo optagelse af en udsendelse. Og jeg har da også haft en 1tb disk sat bag i tvet. Men brugte det bare aldrig. 

Hvad med antennestik køre du ikke dette ned til alle dine tv så? Eller streamer du bare tv via Kodi på en Nvidia Shield? Tænker da umilbart at kvaliteten daler når du streamer via HDHomeRun

Opdatering: At kvaliteten daler ved streaming fra HDHomeRun ville for mig personligt ikke være et stort problem. Men det ville det måske være for nogle andre.


Jeg optog faktisk en film i går aftes. Jeg optager mest film fra DR kanalerne - også de mere franske og spanske "smalle" film, der sendes på DR K.

Film kommer sjældent i DR arkivet. Derudover optager jer Live udsendelser, som jeg pludselig beslutter mig for at se senere - det er mere bekvemt end at finde dem i arkivet. Og ikke alle udsendelser kommer i arkiv. Jazz udendelser er et andet eksempel.

Jeg har antennekablet sat i HDHomerun (DVB-T) og Synology TVHeadend serveren modtager signalet via netværket. Derefter kan en Kodi klient hvorsomhelst på netværket modtage TV signalet. Det er helt tabsfrit, da der jo er tale om et digitalt signal.

Bare kom i gang - det er et genialt koncept :-)


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu