recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor med godt sort niveau
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor med godt sort niveau

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor med godt sort niveau
    Sendt: 03-Juli-2017 kl. 14:54
Jeg er egentlig ganske tilfreds med min Panasonic PT6000 med hensyn til farver, skarphed, lysstyrke etc, men efter at have fået et LG Oled TV er det meget tydeligt at sort niveau ikke er dens stærke side.

Hvis man skulle udskifte den til en variant med bedre sort niveau hvad skulle man så gå efter?

Jeg ville nok sætte budgettet til 20.000-30.000 kr. 
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2017 kl. 16:29
Hvilket Lærred har du?

Jeg tænker på Gain og farve.

Fordi, hvis du har et hvidt lærred med en for høj Gain værdi så kan du sætte selv den bedste Projektor på og du vil aldrig få et godt sort niveau.

Du skal over i en Gray med noget Gain 0.8 før du kan lave et godt sort niveau på projektor.

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2017 kl. 18:07
Vås
Hvis projektoren har tilstrækkelig høj kontrast, får du et godt sortniveau på et hvidt lærred med gain 1.0
For eksempel en JVC X5000 til 28K (har den selv)


Redigeret af jake51 - 03-Juli-2017 kl. 18:08
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2017 kl. 18:13
Selv vås

Du får aldrig sort niveau i OLED klassen fra en Projektor på et hvidt lærred.

Ikke engang fra en JVC
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2017 kl. 18:14
Jeg tror ikke på at du finder en projektor der kan måle sig med OLED. Jeg vil også bemærke at uanset hvor god projektoen end måtte være, så er den endelige kontrast stærkt afhængig af rummet du projekterer i. Hvis vægge, gulv og loft reflekterer lys tilbage på lærredet (lyse eller hvide vægge), så har du tabt på forhånd. Kun med vægge der ikke reflekterer kan du realisere projektorens potentiale.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2017 kl. 18:17
Trådstarter efterlyser ikke en projektor med OLED-sortniveau, men en projektor med bedre sort
Desuden har jeg rent faktisk en OLED-fladskærm til serier, men film skal ses STORT på lærred
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 05:11
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Trådstarter efterlyser ikke en projektor med OLED-sortniveau, men en projektor med bedre sort
Desuden har jeg rent faktisk en OLED-fladskærm til serier, men film skal ses STORT på lærred

Helt enig. Selvom LG'en er 65" så er der ikke noget der slår et +100" billede fra projektoren. 

Sad og så Prometheus på LG'ens OLED den anden dag og var bare super tilfreds med de mørke scener fra rummet. Stor var derfor skuffelsen da jeg senere så en anden film via Panasonic projektoren hvor sort niveau'et var noget dårligere.

Så derfor også efterlysning efter en projektor med godt sort niveau, da den er noget enklere at skifte end mit lærred. Jeg ved godt at lærredet også vil have en effekt.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 05:23
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Vås
Hvis projektoren har tilstrækkelig høj kontrast, får du et godt sortniveau på et hvidt lærred med gain 1.0
For eksempel en JVC X5000 til 28K (har den selv)

Har din JVC pixel shifting som skulle øge den opfattede opløsning, og hvordan er effekten af dette?

Jeg sidder og læser lidt reviews af JVC på Projectorcentral men den amerikanske navngivning ser ud til at være anderledes. Hvad svarer f.eks. DLA-RS520 til i DK. DLA-X7500?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 07:16
Ja, X5000 har e-shift
Det virker godt med BD-film
Der kommer en svag højfrekvent lyd, når e-shift er slået til
Jeg kan nok kun høre det fordi jeg sidder lige under projektoren, der står på en væghylde
e-shift kan ikke slås fra, når projektoren modtager et 4K-signal
Det er så lille et problem, at det ikke skal afholde nogen fra at købe X5000

Bonusinfo: Hvis du vil se 4K BD, stiller det meget store krav til HDMI-kablet fra afspiller/AV-receiver til projektor (læs: det er svinedyrt)


Redigeret af jake51 - 04-Juli-2017 kl. 07:33
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Ja, X5000 har e-shift
Det virker godt med BD-film
Der kommer en svag højfrekvent lyd, når e-shift er slået til
Jeg kan nok kun høre det fordi jeg sidder lige under projektoren, der står på en væghylde
e-shift kan ikke slås fra, når projektoren modtager et 4K-signal
Det er så lille et problem, at det ikke skal afholde nogen fra at købe X5000

Bonusinfo: Hvis du vil se 4K BD, stiller det meget store krav til HDMI-kablet fra afspiller/AV-receiver til projektor (læs: det er svinedyrt)

Med hensyn til HDMI kablet så er det lidt et åbent spørgsmål hos mig for jeg har et 15 meter kabel trukket i væggen som er svært at skifte. Det skulle godt nok være et Supra kabel af god kvalitet hvad det end vil sige.

Hvordan kan det ses hvis kablet ikke er af tilstrækkelig kvalitet?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 08:44
Billedet bryder op og er ikke til at se på
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
MikeW Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MikeW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 09:10
Prøv først med en HDMI-booster. De koster typisk omkring en hund, og virker som regel så godt, at man kan bruge de billigere kabler.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu