recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker til streaming og tv-lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker til streaming og tv-lyd

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker til streaming og tv-lyd
    Sendt: 04-Juli-2017 kl. 21:31
Hej

Jeg leder efter en mere integreret og elegant løsning, til streaming og tv-lyd. I dag har jeg et par store transmission line højttalere, tilsluttet en ældre Holfi forstærker uden remote, og en Raspberry Pi med DAC som agerer Airplay og netradio. 

Det fungerer udemærket og spiller godt, men ikke just en særlig elegant løsning rent betjeningsmæssigt. Har irriteret for over det længe, og nu er jeg ved at være modem på at investere.

Faktisk var jeg så naiv, at jeg troede det hele bare kunne skrottes og erstattes af Sonos, men efter et tur forbi Hifi Klubben blev jeg klogere. Lyttede på 2 stk Play-5 parret i stereo, og det skuffede lydmæssigt, set i forhold til den lyd jeg har i dag. De venlige medarbejdere fra HK, anbefalede mig ikke at gå ned på lyd, og beholde højttalere og finde en moderne forstærker. 

Ud fra deres produktsortiment, anbefalede de enten en Bluesound Powernode2 eller en NAD C368. Sidstenævnte virker til at være ret smart, med mulighed for at bestykke forstærkeren med løse moduler, så den kan opgraderes med Bluesound streaming, ligesom den har ir-learning, 2 vejs bluetooth, app styring og andre lækre funktioner. Jeg vidste faktisk ikke det fandtes, men okay jeg har nok heller ikke fulgt så godt med... 

Er der nogen der kender C368 og tør anbefale den? Jeg kunne desværre ikke låne den med hjem, så ved ikke helt hvordan den opfører sig lydmæssigt, i forhold til en "varm" Holfi. 

Andre løsninger jeg bør kigge på? Kan læse at Hegel kommer med en H90'er med Airplay, som sikkert også bliver interessant, men først til august.

Pft









Til top
Claus P Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Oktober-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Claus P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 22:46
Jeg har en NAD C388 med USB og HDMI moduler. Skal jeg komme med et par kritikpunkter, så vær opmærksom på at appen virker via Bluetooth. Det fungerer da, men er ikke det samme som en app der kører via netværket.
Et andet punkt er deres smarte standby-funktion, den slukker forstærkeren når der ikke har været noget signal til den i 20 min. Desværre fungerer det ikke når det handler om signaler via USB-modulet, hvilket gør at de podcast jeg lytter til bliver afbrudt 20 min. inde, hvis jeg glemmer at slå standby-funktionen fra.
Jeg har været i kontakt med NAD Electronics, og de siger det bliver rettet i en opdatering, det skete så ikke i den sidste V.1.47 men håbet lever da.
Jeg nyder forstærkerens auto-sense funktion, som gør at forstærkeren starter det rigtige sted, hvad enten jeg tænder min Bluesound Node, CD-afspiller eller radio. Så kommer der lyd uden at jeg fysisk har rørt forstækeren Thumbs Up

Bortset fra de små kritikpunkter så er jeg rigtig godt tilfreds. 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2017 kl. 23:19
Plex, prøv at forklar lidt nærmere hvad du søger.

Og ikke. Indst hvor mange penge du har til "projektet".

Hvis du er vant til lyden fra dine højttalere (det er dem der farver lyden mest, elektronikken har utroligt lidt at sige), så behold dem.

Du skriver at du vil bruge det til tv lyd også, hvordan har du det med lyd og billede der er ude af sync og hvilke muligheder har du for at få lyd ud af tv (hdmi, optisk, analogt)?

Hvis du går efter streaming, er både bluesound og sonos (her tænker jeg connect:amp) en fin løsning. Men spørgsmålet er, hvor fine de er til integration med tv lyd.

Hvordan vil du betjene det hele?
Traditionel fjernbetjening, eller via app på smartphone/tablet - altså også når du ser tv?

Udeluk ikke dig selv fra at se på surroundforstærkere. De har ofte skide god integration og er jer der flyttes mange apparater og dermed også der udviklingen ligger. NAD er jeg ikke begejstret for, en del af deres apparater virker som en suppe der ikke helt er kogt færdig. Ja, deres Modulsystem er smart, men deres softwarefolk er ikke fremme i skoene.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 04-Juli-2017 kl. 23:19
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Claus P Claus P skrev:

Jeg har en NAD C388 med USB og HDMI moduler. Skal jeg komme med et par kritikpunkter, så vær opmærksom på at appen virker via Bluetooth. Det fungerer da, men er ikke det samme som en app der kører via netværket.
Et andet punkt er deres smarte standby-funktion, den slukker forstærkeren når der ikke har været noget signal til den i 20 min. Desværre fungerer det ikke når det handler om signaler via USB-modulet, hvilket gør at de podcast jeg lytter til bliver afbrudt 20 min. inde, hvis jeg glemmer at slå standby-funktionen fra.
Jeg har været i kontakt med NAD Electronics, og de siger det bliver rettet i en opdatering, det skete så ikke i den sidste V.1.47 men håbet lever da.
Jeg nyder forstærkerens auto-sense funktion, som gør at forstærkeren starter det rigtige sted, hvad enten jeg tænder min Bluesound Node, CD-afspiller eller radio. Så kommer der lyd uden at jeg fysisk har rørt forstækeren Thumbs Up

Bortset fra de små kritikpunkter så er jeg rigtig godt tilfreds. 


Fedt med noget feedback fra en NAD ejer Smile
 
Kun app styring via af bluetooth - det virker da lidt gak, at den ikke kan styres med lan/wifi.

Hvordan vil du beskrive lyden fra 388, og har du sammenlignet den med 368? Lyder de mon ens, og er det kun udgangseffekten til forskel? 

Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Har en C368 og er super glad for den. Den er koblet sammen med en Pro-Ject rpm1, en AppleTV 4 og et sæt Dali Opticon 6. Jeg har ikke installeret nogle af MDC modulerne da jeg ikke har brug for dem (endnu). Nu kender jeg ikke lyden fre din Holfi, men jeg er rigtig glad for min NAD. Mange anmeldere er også begejstrede.

Holfi lyd er til den varme side og meget analog... Jeg har kortvarigt haft en (neutral) Primare spændt for, og det virkede helt forkert i mine ører... Så ved ikke rigtig hvad jeg skal tro om en klasse-d NAD forstærker - må se om jeg kan finde en HK der vil udlåne den... Alternativt køb med returret, men det er ikke helt min stil Confused

Har du sammenlignet den med storebror C388? 

Syntes du ellers softwaren og funktionalitet er gennembagt? 
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Plex, prøv at forklar lidt nærmere hvad du søger.

Og ikke. Indst hvor mange penge du har til "projektet".

Hvis du er vant til lyden fra dine højttalere (det er dem der farver lyden mest, elektronikken har utroligt lidt at sige), så behold dem.
Klaus

Omkring 10 kilo som start... Jeg vil have en elegant løsning, uden at skulle trykke her og der, for at få lyd, ligesom jeg ikke vil have flere kasser end højest nødvendigt. Lyd er vigtigere end jeg selv forventede, da jeg som tidligere nævnt har udelukket Sonos Play-5.

Min egen erfaring, er at forstærkeren og signalkilde også har utrolig meget at sige, men jo højttalerenes karakteristik vil altid være der. 

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Du skriver at du vil bruge det til tv lyd også, hvordan har du det med lyd og billede der er ude af sync og hvilke muligheder har du for at få lyd ud af tv (hdmi, optisk, analogt)?
Klaus

I dag kører jeg bare analog lyd over i min Holfi forstærker, og skifter indgang manuelt på forstærkeren. Forstærkeren er også tændt 24/7, da jeg ikke gider at slukke og tænde den uden remote Big smile Jeg ser for det meste kun tv via en YouSee boks, der er optisk ud. Har også et ATV4 som sjældent bruges. 

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du går efter streaming, er både bluesound og sonos (her tænker jeg connect:amp) en fin løsning. Men spørgsmålet er, hvor fine de er til integration med tv lyd.
Klaus

Airplay er det jeg er mest til, men det har hverken Sonos eller Bluesound - ved ikke hvorfor de gerne, vil have deres eget økosystem. Nå men det kan jeg vel vende mig til, men det sætter begrænsninger, da de bestemmer indholdet. Connect amp er jeg blevet frarådet af HK, da den kun er eget til små reol højttalere. Bluesound powernode2 er lidt kraftige, men tror ikke helt på at den kan klare min transmission line. Derfor ledte HK mig hen på NAD, som kan bestykkes med Bluesound modul - genialt i mine ører. 

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Hvordan vil du betjene det hele?
Traditionel fjernbetjening, eller via app på smartphone/tablet - altså også når du ser tv?
Klaus

Vil gerne have en løsning, med én fjernbetjening når der ses tv. Altså noget der selv kan tænde og skifte indgang og sætte lyd på, ligesom volume skal fungere med Humax fjernbetjeningen fra min YouSee tv-boks.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Udeluk ikke dig selv fra at se på surroundforstærkere. De har ofte skide god integration og er jer der flyttes mange apparater og dermed også der udviklingen ligger. NAD er jeg ikke begejstret for, en del af deres apparater virker som en suppe der ikke helt er kogt færdig. Ja, deres Modulsystem er smart, men deres softwarefolk er ikke fremme i skoene.
Klaus

Syntes ikke en surroundforstærker med en masse overflødigt elektronik virker tiltalende - den behøver heller ikke at fylde mere end højest nødvendigt. NAD kender jeg ikke rigtig, så det er da muligt at deres software halter, hvilket er ærgerligt eftersom de gerne vil.

Findes der andre integrerede forstærkere med de samme muligheder? 
Til top
Claus P Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Oktober-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Claus P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:


Fedt med noget feedback fra en NAD ejer Smile
 
Kun app styring via af bluetooth - det virker da lidt gak, at den ikke kan styres med lan/wifi.

Hvordan vil du beskrive lyden fra 388, og har du sammenlignet den med 368? Lyder de mon ens, og er det kun udgangseffekten til forskel? 

Jeg hørte C368 inden jeg købte min C388, og synes ikke der var nogen nævneværdig forskel. Jeg købte udelukkende C388 fordi jeg ikke ville mangle kræfter på output siden, og så passer konstruktionen mit øje.
Jeg hørte C388 med et BluOS modul og fravalgte det, da jeg synes den indbyggede DAC i Node 2 lyder bedre.

Omkring NAD Appen, så er det ikke noget stort savn at den ikke bruger lan/wifi. Forstærkeren tænder alligevel automatisk det rigtige output. Jeg har så valgt at den ikke skal tænde, når jeg tænder mit TV.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Syntes ikke en surroundforstærker med en masse overflødigt elektronik virker tiltalende - den behøver heller ikke at fylde mere end højest nødvendigt.


Du har ret.

Men der er bare nogle fordele i at købe en surroundforstærker alligevel.

For det første kan den alt, hvad du efterspørger (okay, måske ikke styre volumen direkte via din YouSee fjernbetjening, men sandsynligvis gennem dit fjernsyn, via HDMI-CEC).

For det andet er udviklingen indenfor surround langt fra færdig og klart det marked der udvikler sig mest. Det betyder at det er der tingene sker først og bliver brugt flest udviklingskroner.

For det tredje, så er strømforsyningen i en surroundforstærker bygget til at drive mere end to kanaler, så den vil ikke være så "begrænset" i sin formåen. Det vil oftest være strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind, inden det er strømforsyningen der knækker sammen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Syntes ikke en surroundforstærker med en masse overflødigt elektronik virker tiltalende - den behøver heller ikke at fylde mere end højest nødvendigt.


Du har ret.

Men der er bare nogle fordele i at købe en surroundforstærker alligevel.

For det første kan den alt, hvad du efterspørger (okay, måske ikke styre volumen direkte via din YouSee fjernbetjening, men sandsynligvis gennem dit fjernsyn, via HDMI-CEC).

For det andet er udviklingen indenfor surround langt fra færdig og klart det marked der udvikler sig mest. Det betyder at det er der tingene sker først og bliver brugt flest udviklingskroner.

For det tredje, så er strømforsyningen i en surroundforstærker bygget til at drive mere end to kanaler, så den vil ikke være så "begrænset" i sin formåen. Det vil oftest være strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind, inden det er strømforsyningen der knækker sammen.


Klaus

Surround interesserer mig nada, og gider ikke en stor grim kasse, men alverdens huller bagpå, ventilatorer og hvad de nu ellers kan finde på. Jeg troede en surround kasse havde separate kredsløb og strømforsyninger/viklinger til de mange forskellige udgange...


Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 21:05
Opdatering

Har I dag bestilt en Bluesound Powernode2, efter at have læst flere anmeldelser, hvor der prales med at den kan trække højttalere med lav følsomhed.

Det må briste eller bære - brister det så bliver den returneret. Det er en demo vare, så er ikke så ked af, at returnere den, hvis den ikke kan levere varen. 

Det er klart træerne vokser ikke ind i himlen, men den spillede ret godt, med et sæt B&W CM6S2, som jeg fik demonstreret i HK.
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2017 kl. 05:45
Det er den model jeg ville anbefale. Den spiller så super fint den lille fætter Smile
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2017 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Jonas Baadsgaard Jonas Baadsgaard skrev:

Det er den model jeg ville anbefale. Den spiller så super fint den lille fætter Smile

Den kommer i dag, så glæder mig til at se, hvor mange kræfter den lille spilledåse har Big smile 

Ellers er planen, at bytte den til en node2 uden forstærker del, og købe en effektforstærker med masser af saft.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu