recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighedstest bredbånd Yousee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hastighedstest bredbånd Yousee

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
islands_brygge Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér islands_brygge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2017 kl. 11:46
Målt på Bryggenet, ikke på YouSee bredbånd eller coax - blot for at teste om speedtest.net viser et markant anderledes resultat. Forbindelsen påstås at være en delt 80/80 Mbit forbindelse. Firefox, Windows 10, ældre Lenovo Thinkpad, fast forbundet med 1 Gbit LAN til Bryggenet-switch i kælder.

speedtest.net
Ping: 1 ms i speedtest.net vindue.
Ping 10 ms i command prompt.
Download: 85,9
Upload: 83,3

bredbandskollen.se
Ping: 37 ms i command prompt.
Download: 84,5
Upload: 73,8

YouSee hastighedtest:
Ping: kan ikke pinges
Download: 85,5
Upload: 86
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2017 kl. 12:00
Jeg har erfaret at der KAN være stor forskel på, hvilken server (i DK) man tester op imod, med speedet.net...

Om det er udbyderens speedtest-server som er overbelastet eller om det er ens egen udbyders peering-aftaler som sætter begrænsningen, er svært at lure. 😀

Personligt bruger jeg Kviknet, DanskNet, gigabit og waoos servere, da jeg her oftest får samme hurtige resultater. 👌
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Trisse Trisse skrev:

Det er fint med henvisninger til alle mulige andre hastighedsmålere, men min pointe var om de ikke alle skulle måle ens? Hvad kan man ellers regne med?


Okay, jeg ved godt at denne analogi er tæsket til døde, men sammenlign det med at skulle køre på motorvejen i en bil der kan køre 300 Km/t - der er forhold der vil gøre at du ikke altid kan regne med at kunne køre 300 km/t, selv om din bil er i stand til det...

Sådan er nettet også skruet sammen...

Ja, jeg brugte den gamle motorvejsanalogi, undskyld!
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 21:44
Er overhovedet ikke enig. Hvis man er lovet en given hastighed, så må det være under alle forhold og som minimum et gennemsnit. 

Men ved ikke hvilke forhold du hentyder til i din "sjove" sammenligning.

Og i øvrigt gik spørgsmålet i højere grad på forskellen på de forskellige hastighedstest.

mvh. Jesper
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 22:14
Bredbåndshastigheder er elastik i metermål... Er der en meter, når den er slap, eller når den er strukket helt ud?

Tænk lige på, hvad din forbindelse vil koste, hvis de garantere eks. 300/300 til 10.000 kunder, UD af deres net???

Normalt køber internetudbydere flere forbindelser, som alle skal deles om. Disse overvåges, og opgraderes, som forbruget måtte komme.

I vores grundejerforening, blev vi i sin tid (sidste år) kontaktet af en som ville købe vores nedlagte coax-net, og levere 50/10 mbit til os alle (70 grunde) på kun 100 mbit forbindelse til omverdenen. 
Heldigvis blev dette ikke til noget, og i dag er vi ved at f etableret fiber...

Men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så har foreskellen på diverse hastighedstests også noget at gøre med de aftaler internetudbyderne laver med hunanden (peering)
Og så kan det være at den rute man får tildelt, er belastet i forhold til den pris man har betalt...
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 06:29
Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over

Redigeret af mich61 - 14-Juli-2017 kl. 06:30
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over

Garanteret hvor til?

Det er jo det der er udfordringen her... OP mener at han ALTID i ALLE situationer skal have den hastighed han har købt, hvilket er temmelig utopisk.

Ingen udbyder kan garantere hastigheder uden for deres egne net, og da slet ikke på et almindeligt konsumer produkt (privatkundeprodukt).
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hos yousee via coax er hastighederne garanteret (kabel) og normalt 10% over

Garanteret hvor til?

Det er jo det der er udfordringen her... OP mener at han ALTID i ALLE situationer skal have den hastighed han har købt, hvilket er temmelig utopisk.

Ingen udbyder kan garantere hastigheder uden for deres egne net, og da slet ikke på et almindeligt konsumer produkt (privatkundeprodukt).

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12


Redigeret af mich61 - 14-Juli-2017 kl. 17:09
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12

Det er blot for at gøre dig glad. :D

Se på dette eksempel:

Jeg er internetudbyder.
Jeg har 1000 Mbit forbindelse til internettet.
Jeg har 100 kunder som deler min internetforbindelse, men jeg lover dem en 100 mbit forbindelse.
Alle kunderne har 100 mbit til mig, (de har fiber direkte til mig), men skal deles om min 1000 mbit forbindelse.

Sådan fungerer internettet i dag!

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?

Og har du nu en udbyder som garanterer en hastighed, så kan han intet stille op, så snart trafikken forlader udbyderens net.

Jeg har f.eks en lille test-server stående på en 100 mbit forbindelse, og din udbyder kan på ingen måde hente hurtigere end de 100 mbit fra serveren (såfremt du er den eneste som trækker trafik fra serveren...), hvoraf han ikke kan garantere dig de 300 mbit på internettet...

Se nu de forskellige speedtest-servere som står rundt omkring.
Du ved jo ikke om du er den ENESTE som tester på den server mens du tester?
Sæt nu der er 7 andre som er igang på samme tid som dig, fra samme server, og at serveren nu kun er tilsluttet med en 1000 mbit forbindelse til internettet?


Redigeret af brafi - 14-Juli-2017 kl. 18:02
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Hvis du f.eks. har 50/10 hastigheden så har du 56-57 / 11-12

Det er blot for at gøre dig glad. :D

Se på dette eksempel:

Jeg er internetudbyder.
Jeg har 1000 Mbit forbindelse til internettet.
Jeg har 100 kunder som deler min internetforbindelse, men jeg lover dem en 100 mbit forbindelse.
Alle kunderne har 100 mbit til mig, (de har fiber direkte til mig), men skal deles om min 1000 mbit forbindelse.

Sådan fungerer internettet i dag!

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?

Og har du nu en udbyder som garanterer en hastighed, så kan han intet stille op, så snart trafikken forlader udbyderens net.

Jeg har f.eks en lille test-server stående på en 100 mbit forbindelse, og din udbyder kan på ingen måde hente hurtigere end de 100 mbit fra serveren (såfremt du er den eneste som trækker trafik fra serveren...), hvoraf han ikke kan garantere dig de 300 mbit på internettet...

Se nu de forskellige speedtest-servere som står rundt omkring.
Du ved jo ikke om du er den ENESTE som tester på den server mens du tester?
Sæt nu der er 7 andre som er igang på samme tid som dig, fra samme server, og at serveren nu kun er tilsluttet med en 1000 mbit forbindelse til internettet?

Nu har han jo ikke nævnt noget om at YouSee garantere 300/60 Mbit/s til alle på samme tid. Han har heller ikke nævnt noget om at det er ud af YouSee's net, eller til din testserver som er placeret på en 100/100 Mbit/s forbindelse.

Så længe man kan teste 300/60 på en server der er placeret i YouSee's netværk, så kan man ikke klage. Alle kunder bruger ikke forbindelsen på samme tid, så derfor forstår jeg slet ikke, hvorfor nogle har travlt med at fortælle at deres kapacitet ikke ville kunne følge med, hvis alle brugte det på samme tid.

Kan noget infrastruktur det i dette land?
Hvis alle i din by tænder for vandhanen på samme tid, tænder alle deres el apparater, kører mod storebæltsbroen etc, så vil der også opstå en flaskehals. Den gode nyhed er derfor også, at det sker ikke.




Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?


Det står faktisk i deres vilkår. Dvs. oplever man forstoppelse hver aften, så har man krav på nedslag i prisen.

Mht. disse øer... Fiber via PON er også ø-baseret.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Hos Yousee er brugerne "ø-opdelt" og hver "ø" har xxx mbit til rådighed.
Afhængig af hvor mange der er tilsluttet denne "ø", skal disse brugere DELES om den båndbredde som hver "ø" har fået tildelt.

Yousee kan ikke garantere eks. 300/60 til ALLE på SAMME TID, og det mener jeg heller ikke der står nogen steder?


Det står faktisk i deres vilkår. Dvs. oplever man forstoppelse hver aften, så har man krav på nedslag i prisen.

Mht. disse øer... Fiber via PON er også ø-baseret.

Alt infrastruktur er "Ø-opdelt" Det er ikke kun fiber via PON, men også alt muligt andet.
Det er jo ligegyldigt for forbrugeren, hvis blot man har den hastighed man har fået lovet.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu