recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Service på Akai GX-635 / GX-747 spolebåndoptagere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Service på Akai GX-635 / GX-747 spolebåndoptagere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alemail5 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juli-2017
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alemail5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Service på Akai GX-635 / GX-747 spolebåndoptagere
    Sendt: 09-Juli-2017 kl. 08:12
Hej venner. 

Jeg overvejer at købe en Akai GX-635 eller GX-747. 

Kender i en god servicemand eller værksted i DK der er god til at servicere dem? 

Hvad er jeres erfaring med disse maskiner? Er det svært at holde dem kørende? 

Med venlig hilsen Per Svendsen, Frederikshavn
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2017 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af alemail5 alemail5 skrev:

Hej venner. 

Jeg overvejer at købe en Akai GX-635 eller GX-747. 

Kender i en god servicemand eller værksted i DK der er god til at servicere dem? 

Hvad er jeres erfaring med disse maskiner? Er det svært at holde dem kørende? 

Med venlig hilsen Per Svendsen, Frederikshavn

En lille specialbutik, hvor man roder med den slags gamle ting vil nok være at foretrække. Eneste sted i Nordjylland, jeg kender til, er:

Tricomp
Tolstrupbyvej 5
9600 Aars


Men nok lidt langt at skulle køre, andet end hvis du skal på nogle længere ture i din sommerferie, som står for døren... Men, måske, de vil køre efter maskinen...

Nu kender jeg så ikke noget til spolebåndoptagere, men er tonehovedet i orden, så lyder båndoptagere med GX-tonehoveder altså godt! Selv, når vi snakker kassettebåndoptagere.

Andre i det nordjyske må lige byde ind mht. værksteder, her!

Måske skal mekanikken gåes efter på værkstedet, men skal der kun renses gummiruller, kapstanaksler, båndstyr tone- og slettehoveder, så kan du selv gøre dette med vatpinde og Isopropylalkohol. 


Redigeret af mnielsen - 09-Juli-2017 kl. 10:05
Til top
alemail5 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juli-2017
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alemail5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 07:43
Hej mnielsen.

Det var lige sådan et svar som dit jeg ledte efter. Tak for det.

Jeg kommer ofte lidt rundt i Danmark, så det er ikke så vigtigt om værkstedet ligger i Nordjylland. Jeg vil gerne vide om du kender andre gode værksteder i Kongeriget.

Jeg havde selv en Akai GX-F91 kassette i 80'erne men solgte den (desværre). Det var en fantastisk maskine, vel noget af det mest vellykkede fra AKAI rent lydmæssigt.

Idag er jeg så hoppet på Vintage Hifi bølgen, og vil forsøge mig med en spolebåndoptager. Det vil være rigtig dejligt hvis den kan lave optagelser på niveau som jeg husker F91'eren gjorde. Jeg vil også gerne at der ikke er alt for meget båndsus. Men det vigtigste for mig er nok at lege med de store spoler og ellers nyde synet af en flot maskine, hvilket jeg mener at 635 og 747 er.

Jeg har helt styr på rensning af diverse mekaniske dele. Jeg er også god med en skruetrækker. Med god mener jeg at jeg er rimelig systematisk hvis det kommer til en adskillelse og gensamling. Der hvor det kniber er når elektronikken strejker. Jeg ved at man med fordel kan udskifte de gamle kondensatorer til nye friske. Men ellers kommer jeg til kort når der skal fejlfindes. Justering af elektronik vil jeg kunne gøre hvis jeg har en manual der beskriver hvad der skal gøres, og der skal måles med et multimeter. Skal der bruges oscilloskop, kan jeg ikke være med.

Så jeg glæder mig til at komme igang med min genvundne ungdoms interesse for Hifi.

Hilsen Per.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 08:57
Havde da fuldstændigt glemt Akai - det er jo en menneskeralder siden - hvor skønt. Havde selv i fordums tid store spolebåndoptagere såsom Philips Pro, Revox og Ferrograph. Sidstnævnte taget hjem som studieudstyr vist for at spare i skat osv. Var også en supermaskine, og så blev den leveret med test måleresultater for hver enkel maskine.

Det var dæleme tiderTongue


Redigeret af Hother - 10-Juli-2017 kl. 09:05
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af alemail5 alemail5 skrev:

Hej mnielsen.

Det var lige sådan et svar som dit jeg ledte efter. Tak for det.

Jeg kommer ofte lidt rundt i Danmark, så det er ikke så vigtigt om værkstedet ligger i Nordjylland. Jeg vil gerne vide om du kender andre gode værksteder i Kongeriget.

Jeg havde selv en Akai GX-F91 kassette i 80'erne men solgte den (desværre). Det var en fantastisk maskine, vel noget af det mest vellykkede fra AKAI rent lydmæssigt.

Idag er jeg så hoppet på Vintage Hifi bølgen, og vil forsøge mig med en spolebåndoptager. Det vil være rigtig dejligt hvis den kan lave optagelser på niveau som jeg husker F91'eren gjorde. Jeg vil også gerne at der ikke er alt for meget båndsus. Men det vigtigste for mig er nok at lege med de store spoler og ellers nyde synet af en flot maskine, hvilket jeg mener at 635 og 747 er.

Jeg har helt styr på rensning af diverse mekaniske dele. Jeg er også god med en skruetrækker. Med god mener jeg at jeg er rimelig systematisk hvis det kommer til en adskillelse og gensamling. Der hvor det kniber er når elektronikken strejker. Jeg ved at man med fordel kan udskifte de gamle kondensatorer til nye friske. Men ellers kommer jeg til kort når der skal fejlfindes. Justering af elektronik vil jeg kunne gøre hvis jeg har en manual der beskriver hvad der skal gøres, og der skal måles med et multimeter. Skal der bruges oscilloskop, kan jeg ikke være med.

Så jeg glæder mig til at komme igang med min genvundne ungdoms interesse for Hifi.

Hilsen Per.

Jeg kender desværre ikke andre værksteder i området. Når jeg skrev Nordjylland, så er det jo fordi, jeg kan se, du kommer fra Frederikshavn - ifølge det, som står på profilen...

Ja. Akai GX-F91, kender jeg kun fra Akai-brochuren. Det var vist den tids mest avancerede kassettebåndoptager, men den kostede også KASSEN! Så jeg "nøjedes" med 31'eren, som var sjov, fordi når man havde smidt kassetten i, så trykkede man blot på spilleknappen. Så lukkede kassetteholderen af sig selv!

Troede egentligt ikke, at spolebåndoptagere holdt værdien SÅ meget, som de gør. Har selv lige set lidt salg på dem i DBA. Og der skal sidde spoler på dem - ellers er de ikke noget kønt syn!

Spolebåndoptagere vil vel generelt lave bedre lyd end kassette-ditto. Skal der god lyd på, og mindst muligt sus, så skal den køre med højeste hastighed. Ved ikke om man kan købe spolebånd mere, og om der ligesom til kassettebåndoptagere var Chrome- og Metalbånd, om dette også findes til spolebåndoptagere?


Redigeret af mnielsen - 10-Juli-2017 kl. 16:18
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu