recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indspille VHS til digital(Hvilket codec)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indspille VHS til digital(Hvilket codec)

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Info om filen fra Mediainfo her:
 
Waoo - 30 Mbit, det minder jo om BluRay bitrates.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:47
Det er højere end de fleste Blu-rays

Jeg tror det er en god idé at finde noget der kan optage til MPEG2.
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 14:57
Tror også jeg er kommet til konklusionen at det program som medfølger (Terratec Video Rescue) er ret underligt. Den har bla. en Quality slider man kan skubbe på, uden den viser rigtig hvad den gør. 
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Threepwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 17:05
Før i tiden (+10 år siden) da man optog analogt tv på pc, samt overførte VHS til pc'en, anbefaledes det at optage i et tabsfrit codec som DV eller HuffYuv, og så efterfølgende komprimere til slutresultatet.
 
At komprimere i real-time til MPEG o.l. var ikke anbefalet da VHS-signalet er støjfyldt og derved kræver så meget tid, at komprimeringsprogrammet tit må "give op" for at kunne følge med.
 
På Usenet er der en gruppe der hedder "dk.edb.videoredigering". I dag ikke meget liv, men den gang var spørgsmålet oppe ret ofte. Se f.eks. disse indlæg:
Erik Helmer Nielsen var ofte den der gav nogle af de mest fyldestgørende svar.
 
Den gang optog jeg selv med Chris-TV eller VirtualVCR til DV-format, og så efterfølgende brugte programmer fra http://www.pegasys-inc.com/en/ til konvertering/redigering.
 
 
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 17:45
Ok tak for alle svar herinde. Lyder til jeg må flytte projektet over på Windows platform da mange af programmerne kun er til Windows.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

 
At komprimere i real-time til MPEG o.l. var ikke anbefalet da VHS-signalet er støjfyldt og derved kræver så meget tid, at komprimeringsprogrammet tit må "give op" for at kunne følge med.
  
 
Det gjalt kun ved softwareencoding, derfor brugte jeg også et kort med hardwareencoder. Men det var dengang CPUerne ikke var nær så kraftige som i dag, så hvis man har en moderne, kraftig PC, burde det ikke være noget problem med at optage direkte i MPEG2, selv med softwareencoding.
 
Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Threepwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

 
At komprimere i real-time til MPEG o.l. var ikke anbefalet da VHS-signalet er støjfyldt og derved kræver så meget tid, at komprimeringsprogrammet tit må "give op" for at kunne følge med.
  
 
Det gjalt kun ved softwareencoding, derfor brugte jeg også et kort med hardwareencoder. Men det var dengang CPUerne ikke var nær så kraftige som i dag, så hvis man har en moderne, kraftig PC, burde det ikke være noget problem med at optage direkte i MPEG2, selv med softwareencoding.
 
 
Rigtigt, men nu ved vi jo ikke, om Terratec-dimsen har hardwareencoder i USB-enheden, eller om der bruges softwareencoder i pc'en.
 
Man må prøve sig frem og se, hvad der giver det bedste resultat.
 
Optager man i komprimeret format, skal man dog sørge for, at evt. redigeringsværktøj ikke reencoder mere end højest nødvendigt.
 
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

 
At komprimere i real-time til MPEG o.l. var ikke anbefalet da VHS-signalet er støjfyldt og derved kræver så meget tid, at komprimeringsprogrammet tit må "give op" for at kunne følge med.
  
 
Det gjalt kun ved softwareencoding, derfor brugte jeg også et kort med hardwareencoder. Men det var dengang CPUerne ikke var nær så kraftige som i dag, så hvis man har en moderne, kraftig PC, burde det ikke være noget problem med at optage direkte i MPEG2, selv med softwareencoding.
 
 
Optager man i komprimeret format, skal man dog sørge for, at evt. redigeringsværktøj ikke reencoder mere end højest nødvendigt.
 

Yep. Lidt der jeg mangler vejledning. Mangler et program som bare optager "rent", og derefter et simpelt program der kan klippe/klistre og komprimere i godt format?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Yep. Lidt der jeg mangler vejledning. Mangler et program som bare optager "rent", og derefter et simpelt program der kan klippe/klistre og komprimere i godt format?
Back in the days brugte jeg VirualVCR med huffyuv til den tabsfri optagelse og dernæst Cinema Craft Encoder til off-line multipass encoding.

Det gav relativt fornuftige VHS resultater: https://1drv.ms/f/s!Agj5kxsMxofWhrw0T7ZWLWqBrOsDsQ


Redigeret af TBC1 - 12-Juli-2017 kl. 00:37
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Back in the days brugte jeg VirualVCR med huffyuv til den tabsfri optagelse og dernæst Cinema Craft Encoder til off-line multipass encoding.
Det gav relativt fornuftige VHS resultater: https://1drv.ms/f/s!Agj5kxsMxofWhrw0T7ZWLWqBrOsDsQ
 
Jeg havde desværre ikke råd til så dyr en løsning. Så vidt jeg husker kostede encoderen omkring 2000 dollars.
 
Flemming
 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Back in the days brugte jeg VirualVCR med huffyuv til den tabsfri optagelse og dernæst Cinema Craft Encoder til off-line multipass encoding.
Det gav relativt fornuftige VHS resultater: https://1drv.ms/f/s!Agj5kxsMxofWhrw0T7ZWLWqBrOsDsQ
 
Jeg havde desværre ikke råd til så dyr en løsning. Så vidt jeg husker kostede encoderen omkring 2000 dollars.


[Host] Ja, men eller kan man benytte f.eks. TMPGEnc. Den er jo for så vidt slet ikke dårlig og kan også lave off-line multipass selv om den ikke helt nåede Cinema Crafts niveau - Den gang, særligt omkring hurtige bevægelser. Til gengæld er TMPGEnc vist været vedligehold lige siden, så den er sikkert særdeles brugbar for trådstateren den dag i dag, hvis han sigter efter MPEG2 - Og helt gratis.


Redigeret af TBC1 - 12-Juli-2017 kl. 15:29
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Back in the days brugte jeg VirualVCR med huffyuv til den tabsfri optagelse og dernæst Cinema Craft Encoder til off-line multipass encoding.
Det gav relativt fornuftige VHS resultater: https://1drv.ms/f/s!Agj5kxsMxofWhrw0T7ZWLWqBrOsDsQ
 
Jeg havde desværre ikke råd til så dyr en løsning. Så vidt jeg husker kostede encoderen omkring 2000 dollars.


[Host] Ja, men eller kan man benytte f.eks. TMPGEnc. Den er jo for så vidt slet ikke dårlig og kan også lave off-line multipass selv om den ikke helt nåede Cinema Crafts niveau - Den gang, særligt omkring hurtige bevægelser. Til gengæld er TMPGEnc vist været vedligehold lige siden, så den er sikkert særdeles brugbar for trådstateren den dag i dag, hvis han sigter efter MPEG2 - Og helt gratis.
Hvor i forløbet skal det TMPGEnc benyttes? Optagelse fra VHS, eller det som kan bruges til klippe/klistre og så færdiggørelse? Kan ikke helt tyde om det er stand alone program eller et pugin?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu