recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indspille VHS til digital(Hvilket codec)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indspille VHS til digital(Hvilket codec)

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indspille VHS til digital(Hvilket codec)
    Sendt: 10-Juli-2017 kl. 20:45
Hej,

Jeg skal igang med et projekt hvor jeg indspiller gamle VHS bånd til digital medie.
Jeg har hardwaren på plads. Men er lidt på bar bund ang. Codec. 

Hvilket codec skal jeg vælge for flest computere og TV kan læse det? Og hvilket opløsning, bitrate, andre indstillinger osv. skal jeg vælge i codec opsætning?


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 21:59

AVI eller MPEG2, det burde alle enheder kunne læse. VHS har jo ikke den største bitrate og opløsning, VHS er omkring 335×576 pixels, og det bliver ikke bedre kvalitet end originalen, så 4-5 Mbits er nok.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 22:24
VHS er jo noget af det dårligste kildemateriale man kan forestille sig. Mærkelig nok kræver det en rimelig høj bitrate for ikke at resultatet skal blive endnu dårligere. Jeg har selv tidligere overspillet rigtig mange VHS bånd og fundet frem til, at DVD opløsningen på 720x576, en bitrate på 6000 - 8000 kbit/s og MPEG2, er et rigtig godt kompromis, og resultatet kan afspilles på stort set alt.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 05:53
Jeg ville forsøge med 1920x1080i H 264 mpeg4.

Og med så lille komprimering som muligt.

Det kan afspilles på alt.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hej,

Jeg skal igang med et projekt hvor jeg indspiller gamle VHS bånd til digital medie.
Jeg har hardwaren på plads. Men er lidt på bar bund ang. Codec. 

Hvilket codec skal jeg vælge for flest computere og TV kan læse det? Og hvilket opløsning, bitrate, andre indstillinger osv. skal jeg vælge i codec opsætning?


Hvilken hardware vil du benytte? Køre du det i gennem en TBC?

Hvis det skal være filer, og altså ikke DVD eller lign. vil jeg benytte codec som H264 og jeg vil overhoved ikke begynde og opskalere det til hd eller lign. 

Du skal selvfølgelig være opmærksom på om du vil deinterlace dit materiale, eller om du vil lade dit afspiller udstyr gøre det, f.eks. dit tv.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 07:37
Jeg tror det er de færreste der ligger inde med en TBC.

Og dengang man brugte TBC lå prisen på adskillige tusinde.

Der er meget støj i VHS, så jeg vil opscallere til HD. Hvis du ikke opscallere til HD, vil afspilleren opscallere VHS støjen fra SD.

Prøv dig lidt frem med nogle test.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg tror det er de færreste der ligger inde med en TBC.

Og dengang man brugte TBC lå prisen på adskillige tusinde.

Der er meget støj i VHS, så jeg vil opscallere til HD. Hvis du ikke opscallere til HD, vil afspilleren opscallere VHS støjen fra SD.

Prøv dig lidt frem med nogle test.
Det er jo så derfor jeg spørger til hvilket udstyr han vil benytte.

Der findes stadig simple og billige muligheder, og ikke mindst særdeles effektive som f.eks. ved at benytte en billig Canopus ADC300.

Jeg har selv været i gang i flere år med at få mine gamle bånd digitaliseret, og det er næsten hele spektret af formater jeg har været igennem herunder U-matic - VHS -SVHS -Video8 - HI8 - Betacam og en stor del af de bånd har været i gennem en AVC300. 

Men er langt fra færdig med de analoge bånd, mangler nu kun video8 og HI8 og her har jeg fået fingeren i en næsten helt ubrugt Sony EVS-9000 afspiller som har TBC indbygget, very nice. 

Og så er der lige alle DV og DVCAM båndende tilbage, men der har jeg også fået fat i en maskine der faktisk kun er blevet brugt til at loade fra, med meget få timer på drumen.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:07
Jeg benytter sådan en her 
og ellers en normal VHS afspiller fra 00'erne(ja måske ikke optimal men sådan bliver det)

Og det skal bare gemmes på USB harddisk som nemt kan sættes til TV, Computere osv. og læses.

Regner med det software som medfølger USB pen bare skal gemme 100% ukomprimeret på min Macbook. Og så benytter jeg andet værkstøj til at klippe og komprimere, nogle forslag til programmer? Eller er iMovie fint? 

Jeg er ret godt inde i IT, men lige valg af sådan codecs er jeg på bar bund :) 


Redigeret af Fnulder - 11-Juli-2017 kl. 11:10
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:22
ok programmet til capture VIL åbenbart også komprimere(Kan vel stadig klippe osv. i et andet program efter?)


Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Jeg benytter sådan en her 
og ellers en normal VHS afspiller fra 00'erne(ja måske ikke optimal men sådan bliver det)

Og det skal bare gemmes på USB harddisk som nemt kan sættes til TV, Computere osv. og læses.

Regner med det software som medfølger USB pen bare skal gemme 100% ukomprimeret på min Macbook. Og så benytter jeg andet værkstøj til at klippe og komprimere, nogle forslag til programmer? Eller er iMovie fint? 

Jeg er ret godt inde i IT, men lige valg af sådan codecs er jeg på bar bund :) 


Du har vel bemærket at den medfølgende software ikke understøtter højere opløsning end 720x576 og formentlig heller ikke bitrates der ville være nødvendig til en højere opløsning. Forvent ikke mirakler med den hard- og software du har valgt.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Jeg benytter sådan en her 
og ellers en normal VHS afspiller fra 00'erne(ja måske ikke optimal men sådan bliver det)

Og det skal bare gemmes på USB harddisk som nemt kan sættes til TV, Computere osv. og læses.

Regner med det software som medfølger USB pen bare skal gemme 100% ukomprimeret på min Macbook. Og så benytter jeg andet værkstøj til at klippe og komprimere, nogle forslag til programmer? Eller er iMovie fint? 

Jeg er ret godt inde i IT, men lige valg af sådan codecs er jeg på bar bund :) 


Du har vel bemærket at den medfølgende software ikke understøtter højere opløsning end 720x576 og formentlig heller ikke bitrates der ville være nødvendig til en højere opløsning. Forvent ikke mirakler med den hard- og software du har valgt.

Flemming

Ye, sidder jeg netop nu og ser på...Men må bare optage i standard VHS opløsning og lade TV opskalere. Eller findes der andre programmer som også kan styre sådan en USB dims og gøre det bedre?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Eller findes der andre programmer som også kan styre sådan en USB dims og gøre det bedre?


Det gør der ganske givet, selvom det er ved at være et uddøende marked. Jeg brugte selv ChrisTV i sin tid, og syntes det gav et udmærket resultat. Er dog ikke sikker på jeg ville være tilfreds hvis det var i dag. Ved heller ikke om det er kompatibel med Mac.
Link: http://www.chris-tv.com/

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu