recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beste lyd fra PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Beste lyd fra PC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 301
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Beste lyd fra PC
    Sendt: 11-Juli-2017 kl. 10:17
Jeg lytter efterhånden mest til musik på kontoret via Itunes på min PC. Jeg har sat et sæt Logitech højttalere til incl. sub via Jack stik.

Og lyden er OK, men jeg vil gerne have endnu bedre lyd. Jeg har et par ældre reol højttalere fra Dali som jeg tænker kan anvendes.

Men hvad er det bedste set-up ellers. Jeg tænker at køre forbi HiFi-klubben en af dagene, men vil gerne høre Jeres input først. Har kigget lidt på NAD D3020 og Argon D1 og Denon PMA 50.

Men behøver jeg overhovedet en forstærker eller kan jeg nøjes med en DAC.

Eller er det bedste alternativ blot et par aktive højttalere (via airplay?). 

Kvalitet vurderes væsentlig højere end decibel (modsat stuen ha ha). Budget er maks 4.000 kr. men gerne mindre.

PS Har en Libratone zipp, men den giver i hvert fald ikke bedre lyd end det set-up jeg har nu.

mvh. Jesper
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 10:54
Det lyder som fine bud med en af de tre forstærkere du nævner i kombination med dine Dali'er. 

Det vigtigste aspekt, i min optik, er at komme væk fra at benytte lyden fra computerens jack stik. Sådan et indbygget lydkort er der ikke ofret mange fem-ører på og ydermere befinder det sig inde i det elektriske støjhelvede indersiden af en PC nu engang er. 

Selv kører jeg usb fra min computer til en ekstern dac og derfra videre til en gammel Marantz forstærker og et par JBL højttalere. De forstærkere du omtaler er noget mere moderne og har dac'en indbygget direkte i forstærkeren, det er mindst lige så godt.

Køb en af de tre forstærkere over nettet, slut den til og lyt om du bliver gladere - hvis ikke, så send den retur igen. Lad være med at lytte til alt det hokus pokus om jitter og kabler de fylder dig med i hifiklubben (og andre steder), få udstyret hjem og lyt med egne ører om det gør dig til en gladere gut og så op i r**** med om alle mulige stats, hifinørder og forumbrugere påstår alt muligt andet. Smile


Redigeret af strandvasker - 11-Juli-2017 kl. 10:55
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det vigtigste aspekt, i min optik, er at komme væk fra at benytte lyden fra computerens jack stik. Sådan et indbygget lydkort er der ikke ofret mange fem-ører på og ydermere befinder det sig inde i det elektriske støjhelvede indersiden af en PC nu engang er.


I langt, langt de fleste tilfælde er forskellen til eksempelvis en billig forstærker med indbygget DAC lig nul. Den har luge så billige komponenter og lige så meget elektrisk støj.

Jeg bruger selv en gammel forstærker og et sæt reolhøjttalere. Det fungerer rigtigt fint!



Klaua
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

I langt, langt de fleste tilfælde er forskellen til eksempelvis en billig forstærker med indbygget DAC lig nul. Den har luge så billige komponenter og lige så meget elektrisk støj.
Arh, mon dog?

På et bundkort er lyddelen oftest noget totalt sekundært, primært noget der er der fordi ikke alle kunder gider ofre ekstra på en ordentlig lydløsning. Samtidigt kan der puttes alle mulige mere eller mindre tilfældige komponenter i en pc - ikke altid lige støjsvage. 

I en forstærker med dac behøver der heller ikke være brugt formuer på gode komponenter, men i modsætning til pc'en er lyddelen et hovedelement i stedet for noget sekundært, så alt andet lige er der typisk lagt mere vægt på den del. Derudover er en forstærker med dac normalt noget "færdigt bygget" hvor udviklere og ingeniører har haft 100% styr på hvilke stumper der sidder hvor i forhold til hinanden, hvilket gør det meget nemmere at styre/tøjle støjelementet.

Min første dac var en usb til mini jack ting på størrelse med en tommelfinger, en billig dims, ikke noget fancy, men alligevel gav det lyden et gevaldigt løft at få lyden fabrikeret udenfor min pc i stedet for indenfor.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 17:18
Jo, den er god nok.
Prøv at blindteste.......

Pengene er oftest givet bedre ud til bedre højttalere, end at bruge dem på D/A konvertere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 21:01
Jeg kan anbefale et par Yamaha monitors. Har selv HS8. Det spiller.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, den er god nok.
Prøv at blindteste.......
Måske har jeg ikke prøvet med dac's der var crappy nok, hvem ved?

Min første dac købte jeg fordi jeg kunne høre det suse i mine højttalere når der ikke var musik/lyd og at jeg kunne høre en "piblen" når jeg overførte filer via netkortet. Jeg købte en http://www.esi-audio.com/products/optoplay/ og så var det ikke længere et problem.

Siden har jeg haft en stribe forskellige dac's ind over, ikke så meget for lydkvaliteten som sådan, i mine ører lyder de alle mere eller mindre ens, men i takt med jeg havde brug for funktionalitet. Optoplayen blev skiftet ud til en der havde usb ind og phono/rca ud, senere blev det til en der også kunne drive hovedtelefoner, så måtte den vige pladsen for en der kunne agere forforstærker for mit lydsystem osv. osv. - kort sagt skifter jeg ud i forhold til de features jeg har brug for, lydmæssigt har jeg ikke oplevet forskel på de forskellige dacs jeg har haft.

Senest er det blevet til en http://fires-audio.eu/index.php?item=fireye-da&action=article&group_id=3&aid=19&lang=en til brug på arbejdet. Hvis jeg smider lyttebøfferne direkte i min arbejdsbærbare kan jeg igen høre netkortet kopiere filer, det kan jeg ikke med dac'en som lydkilde.

Så min erfaring er, at indbyggede lydkort er klart ringere end selv temmeligt billige dacs, ikke udfra et "lyden er mere luftig og perspektivet mere veldefineret" men helt basalt at med en ekstern dac slipper jeg for at lytte med på hvad computeren i øvrigt har gang i.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Pengene er oftest givet bedre ud til bedre højttalere, end at bruge dem på D/A konvertere.
Højttalere gør en kæmpe forskel for oplevelsen, helt enig, dog vil jeg sige, at hvis du oplever støj, susen og lyde når der kopieres og tilsvarende, så er en dac et fantastisk sted at starte - det behøver ikke være en dyr af slagsen, bare få lydproduktionen flyttet udenfor computerens indre.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 11:12
Okay, hvis der er støj, så er der intet andet at gøre.
Jeg er på min femte stationære og tredje bærbare uden nogen former for støj på linjeudgangen, så det kan være at jeg vare har været heldig ;-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 13:23
Hvilket Logitech højttaler sæt sidder du med?

Jeg sidder selv på hobby værkstedet med et sæt Logitech Z-2200 (tangbang sattelitter med 8" subwoofer), med lidt Dirac korrektion leverer de hæderlig lyd (mildt sagt), altsammen blot via jack-stikket.



Til sammenligning kan jeg nævne dette tæver mine Dali Lektor 3, uden korrektion, koblet på en ældre men ganske kraftig Teac forstærker, og CD afspiller som kilde. Så anti-hypen omkring jack stik er nogle gange ganske overdrevet Wink
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 07:42
Må jeg anbefale nuforce DDA-120, som er en "power-DAC". Den koster på tilbud ca. 3000kr. Den kører som en af de få forstærkere på markedet fuldstændig digitalt frem til højttalerterminalerne. Den lyder helt fantastisk krystalklart og rent, og slår efter min mening stort set alt andet, jeg har hørt. Har både USB, toslink og coax indgange, samt analog, hvis nogen skulle bruge det, og til overflod også blutooth, så man kan også spille fra telefonen uden ledning.


Redigeret af sd - 13-Juli-2017 kl. 07:57
Powered by beer and chips
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Okay, hvis der er støj, så er der intet andet at gøre.
Jeg er på min femte stationære og tredje bærbare uden nogen former for støj på linjeudgangen, så det kan være at jeg vare har været heldig ;-)
Det kan være.. Smile

Jeg bruger generelt megen energi på at støjdæmpe og det ender tit med at blive "kampen mod den højeste lyd". På jobbet har jeg en spritny Lenovo X250 med ssd og den er superstille på arbejdet. Men hvis jeg tager den med hjem er den decideret støjende sammenlignet med mit private setup, i en grad så jeg tænker "aaaaahhhh!" når jeg slukker den og får ro igen. Måske er det derfor jeg opdager ting som støj fra netkort og sus i højttalere?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 17:32
Nej, har hørt det på nogle maskiner, strømforsyningen snakker med ud gennem højttalerne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu