recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken sub til 40 kvm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken sub til 40 kvm?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken sub til 40 kvm?
    Sendt: 25-Juli-2017 kl. 21:21
Da jeg står og har købt hus med snarligt overtagelse, vil jeg gerne have opgraderet mit 5.0 surround med en subwoofer. Jeg har svært ved at finde ud af hvor stor en sub (og hvilken) der skal til at levere en god bund og solidt lydtryk i en ca. 40 kvm. stor stue. Stuen er aflang, ca. 4x 10 m og der spilles på den lange led, med placeringen af udstyret i den ene af stuen. Jeg har kigget på udstyr omkring 4.5 til 6000 kr. både 10" og 12" i lukkede og portede konstruktioner. Subben skal bruges udelukkende til film, og ikke musik.

Anlægget består af flg.
Denon Avr-2105 surround receiver.
Classic No 6.6 intg. stereo forstærker (koblet via preout fra Denon'en til fronterne)
Fronterne er Dali 850
Center Dali suite C0.8
Rear Dali 102.

Hvis der skal andet info på bordet så spørg bare, jeg mangler lidt dialog og erfaring inden jeg kan beslutte mig for hvad jeg vil prøve i huset når tiden kommer.

Jeg håber nogen har tid og lyst til at hjælpe.

Mvh. Morten.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2017 kl. 22:44
Hej Morten. Jeg vil slå et slag for svs og til dit behov en ported sub der liiiige går det lavere. Kig på svs pb2000 eks
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 00:03
Hej Bromberg5, tak for dit svar.

Jeg har selv kigget en del på SVS, både PB 1000 og SB 2000 har jeg læst en del om. Jeg droppede dem dog lidt igen da jeg faldt over XTZ 12.17 som er en ported sub med 12" driver med fornuftige specs og kritik diverse steder. Prismæssigt ligger den meget fornuftigt, til ca. 5000 kr. og så er den lige lidt mindre end PB 2000. Jeg er i tvivl om hvorvidt PB 2000'eren er de 1700 mere værd + at gå op i fysisk størrelse. Samtidig er jeg nysgerrig omkring placerinsvenligheden af hhv. PB-2000 og 12.17'eren. Som jeg læser det, skulle XTZ have udviklet en meget god room korrektion, som vil lette placeringen af subben en del, men SVS har vel noget tilsvarende?
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 01:06
Der er flere og flere, der foretrækker 2 eller flere mindre subs, i stedet for én stor, da de mener, det giver et bedre resultat i den sidste ende.
Om du har plads til 2 subs, ved du jo nok bedst selv... :)

På den anden side, kan man jo købe én til at starte med, og så smide en eller flere på senere hen, hvis behovet er der...


Redigeret af Supergris - 26-Juli-2017 kl. 01:07
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 02:36
2 eller flere potente subs er vejen frem. Nu er spec. jo heller ikke alt, og det skal vise sig når du har haft de forskellige mærker og modeller med hjem og lytte sammen med resten af dit setup. 

Der ligger med garanti noget udfordring.

Køre selv med 2 subs og forskellen mellem 1 og 2 subs er faktisk relativ stor.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 07:57
Jeg vil foreslå en sub med rumkorrektion, som dog godt kan være lidt dyre i det. Jeg bruger selv en hvid fætter til denne fra Velodyne:

http://www.dba.dk/hoejttaler-velodyne-spl-800/id-1035702387/

Brugt ser den lidt dyr ud og hvis du kunne få en SPL1200 ville den nok passe bedre til dit rum. Evt. 2 x SPL800 men så begynder det jo at gå lidt udenfor budget.
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 08:57
Jeg har selv lige fået en XTZ 10.17 og kan klart anbefale den eller 12.17 netop pga. af de extra tilpasnings muligheder man får uden at at man går amok med en sub med rigtig DSP som jo koster noget mere ;-) Jeg bruger den i et rum på 16-"30" m2 
Til top
thomasfrost Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Marts-2017
Sted: fyn
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomasfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 09:17
Jeg har selv en Harman Kardon sub.
Fordelen ved den er at bas enheden peger nedad mod gulvet og dermed
Får det gulvet til at sende rystelserne rundt i rummet Meget fyldigt.
Er selv lige flyttet i hus med samme specs sol dig, dog er stuen kun 9m lang hehe.
Men min sub lyder og føles klart bedre nu end i vores gamle stue der var ca 3x3.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 09:41
Hvis du kan placere subwooferne ganske tæt på din lytte position, så kan du nøjes med væsentlig mindre subwoofer, og så vil jeg købe 2 mindre i stedet for en stor (med mindre at du i fremtiden kunne finde på at købe en stor mere). 2 mindre placeret 2 på lytte position(erne) vil give en god oplevelse.
.....
Til top
Renoldo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Januar-2007
Sted: Sorø
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Renoldo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 19:37
Jeg har selv lige købt ny sub, og det blev til en SVS SB2000.
Den kan jeg varmt anbefale, den gør det rigtig godt.
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 23:35
Jeg har læst flere steder at det mest optimale, typisk vil være 2 eller flere subs, det er desværre ikke det optimale jeg er på jagt efter pt. men mere en reél opgradering som kan forsvares til budgettet. Jeg har levet uden subwoofer med ovenstående anlæg i omkring 10 år, så jeg bliver forhåbenligt dybt imponeret over hvad jeg får for investeringen. Om jeg skifter mening senere hen, og køber endnu en sub er heldigvis altid en mulighed som er fuldt åben.

Velodyne har jeg lagt mærke til, og hvis mit budget tillod det ville jeg helt sikkert have set mere på deres subwoofere, men jeg synes det er for mange penge at give i skrivende stund, især når jeg ikke kan vurdere bedre hvad jeg har af forventninger, og hvad jeg vil give for at indfri dem. 

Thomasfrost, hvad er det for en H/K sub du bruger og hvor stor er den?

Renoldo, hvor stort er dit lytterum, og hvilke fronter har du, og hvad har du valgt som crossover frekvens?


 
Til top
Renoldo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Januar-2007
Sted: Sorø
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Renoldo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af MortenGN MortenGN skrev:

Jeg har læst flere steder at det mest optimale, typisk vil være 2 eller flere subs, det er desværre ikke det optimale jeg er på jagt efter pt. men mere en reél opgradering som kan forsvares til budgettet. Jeg har levet uden subwoofer med ovenstående anlæg i omkring 10 år, så jeg bliver forhåbenligt dybt imponeret over hvad jeg får for investeringen. Om jeg skifter mening senere hen, og køber endnu en sub er heldigvis altid en mulighed som er fuldt åben.

Velodyne har jeg lagt mærke til, og hvis mit budget tillod det ville jeg helt sikkert have set mere på deres subwoofere, men jeg synes det er for mange penge at give i skrivende stund, især når jeg ikke kan vurdere bedre hvad jeg har af forventninger, og hvad jeg vil give for at indfri dem. 

Thomasfrost, hvad er det for en H/K sub du bruger og hvor stor er den?

Renoldo, hvor stort er dit lytterum, og hvilke fronter har du, og hvad har du valgt som crossover frekvens?


 
 
Mit lytterum er ca. 35 kvm. Men det er ikke et helt lukket rum. Det er kun halvdelen af rummet der er lukket på bagvæggen.
 
Jeg har et par gulvhøjttalere som fronter, da de også bruges til musik.
Det er et par Monitor Audio Silver 10.
Jeg roder stadig lidt med settings, da jeg lige har sat den til, men jeg har sat crossover til 100 Hz.
Det skal lige siges, at jeg har sat en DSPeaker anti-mode 8033s II til imellem receiveren og sub.
 
Jeg kommer selv fra en Harmon Kardon sub, og den var faktisk også en fin sub.
 
René
 


Redigeret af Renoldo - 27-Juli-2017 kl. 06:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu