recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB+ eller almindelig radio i ny bil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB+ eller almindelig radio i ny bil

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 19:51
Jeg går ud fra at det er en Columbus radio du kigger på - DAB/DAB+ er super fed direkte i radioen. 


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:


Der er skam et fint lydsystem med som indeholder en fin FM radio og mulighed for streaming via Bluetooth eller Carplay via kabel. Det jeg skal betale 3000 kr. for er at få skiftet FM delen ud med en DAB+  radio i stedet.

Det er ikke en erstatning - Det er FM + DAB, hvis det er en original VAG radio.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Du skal nok bruge bluetooth ! til Carplay. Det er vel ikke alle nye biler, der tilbyder det.

Bilen understøtter ikke Carplay over WiFi men via kabel. Så vidt jeg ved er det kun BMW der har WiFi carplay som det er nu.


Som jeg skrev: På YouTube er der massere af eksempler, på forskellige biler (mærker/modeller), som har CarPlay via bluetooth!

M.v.h.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hhmm pas. Det er den nye Peugeot 3008 jeg kigger på. Bilen har radio (almindelig standard FM vil jeg tro) som er en del af hele multimedie delen i bilen Der er en mulighed for at tilkøbe en DAB+ radio som de skriver i prisoversigten. Går ud fra at man så sløjfer FM radio delen til fordel for en DAB+ del eller er det ikke sådan det fungerer? Jeg ved det ikke? Og ja, 3000 er ikke meget i et samlet bilbudget på små 400.000 kr.

OK. Så tror jeg nok lige at jeg vil spørge. Hvis det er et replacement af FM, så er der mange andre smarte løsninger til billigere penge


Men spørg dem lige om den mister FM.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 21:02
Ja. spørg da endeligt. Men du skal ikke opgive FM - Det ville være åndsvagt.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Hustler Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hustler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2017 kl. 22:00
har selv den nye 3008 med dab+. Der er også fm radio
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 00:35
Har dab og fm, jeg ender altid med fm da jeg synes lyden er mere dynamisk, min dab har heller ikke det samme udbud af kanaler, det bedste er dog stadig spotify eller lign, og så fm til trafik meldinger. Vil personligt ikke give 3000 for det.
Til top
Tvixen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tvixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 02:41
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Tvixen Tvixen skrev:

Jeg har kørt med DAB i flere år nu og er rigtig glad for det.
Du slipper for sus og knas og lyden er altid perfekt.
Jeg ville ikke undvære radio, hverken FM eller DAB, da jeg får trafikinfo via disse kanaler.
Desuden er der mange stationer på disse 2 medier der ikke er på nettet.
Du skal også se det som en engangs udgift med din radio. Hvor mod streaming er betaling hver måned på enten dit mobil abb, eller din streaming tjeneste, da disse bruger data.

Men 3000 kun for radioen...så er den også betalt. (sikker på der ikke følger noget lyd system med ? )
Der er skam et fint lydsystem med som indeholder en fin FM radio og mulighed for streaming via Bluetooth eller Carplay via kabel. Det jeg skal betale 3000 kr. for er at få skiftet FM delen ud med en DAB+  radio i stedet.

Jeg tænkte mere på om det var det eneste du fik, og det lyder det til. Så ville jeg nok holde mig til den FM del der følger med.  Det virker lige i overkanten at gi 3000,- for kun DAB.
Du har jo stadig FM og RDS, så det ekstra du får med DAB er ikke 3000,- værd.  IMHO Big smile


Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live
IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 10:44

Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i Danmark med trådløst CarPlay).

Det er ikke altid man gider forbinde sin iPhone, og bluetooth sørger jo for, at man stadig kan modtage og foretage opkald. Derfor er det rart alligevel at kunne høre de kanaler, der kun er tilgængelige på DAB.

Det er tåbeligt at bilerne i det mindste ikke har en dock, som både vil kunne oplade og tilslutte CarPlay, når nu teknologien endnu ikke tillader trådløs forbindelse.


PS: 3008 er i øvrigt en rigtig lækker bil, der af en SUV at være faktisk kører rimeligt dynamisk og et cockpit, som næsten er på højde med Tesla.)

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

<p ="Msonormal">Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så
længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i
Danmark med trådløst CarPlay).<o:p></o:p>




Så d.v.s. at alm. bluetooth lydoverførsel - f.eks. til mobilopkald m.v. - fungerer ikke, på biler med Apple CarPlay?

M.v.h.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

<p ="Msonormal">Til en bil til 400 K ville jeg helt klart tilvælge DAB+, så
længe CarPlay ikke er trådløst (og Nej Henrik B.; der sælges ingen biler i
Danmark med trådløst CarPlay).<o:p></o:p>




Så d.v.s. at alm. bluetooth lydoverførsel - f.eks. til mobilopkald m.v. - fungerer ikke, på biler med Apple CarPlay?

M.v.h.

Læs nu hvad jeg skriver:: 

Det er ikke altid man gider forbinde sin iPhone, og bluetooth sørger jo for, at man stadig kan modtage og foretage opkald. Derfor er det rart alligevel at kunne høre de kanaler, der kun er tilgængelige på DAB.


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 11:11
På biler med bluetooth kan man stadig (med mindre de er gamle), streame lyd fra f.eks. radioapps, spotify m.v.
Så det du ikke får trådløst med Apple Carplay er så App-styring, spejling o.s.v. - men stadig muligheden for at høre radio trådløst - INKL. DAB-kanalerne via internettet!

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu