recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet netværkskabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet netværkskabler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet netværkskabler
    Sendt: 27-Juli-2017 kl. 13:20
Hej

Jeg har noget Cat6 kabel tilovers fra da jeg byggede om. Ville det med fordel kunne bruges til at lave mine egne netværkskabler i eksakte længder til mine kablede enheder i tv-bordet? 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 17:10
Det kan du sagtens, har gjort det samme.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2017 kl. 19:15
Ok. Er der forskel på stikkene jeg monterer på kablerne? Jeg har Cat6 kabel, men er der forskel på Cat5e og Cat6 stik?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2017 kl. 12:17
Stikkene er de samme, den eneste forskel på cat5 og cat6 er snoningen inde i kablet, stikkene samles fuldstændigt ens.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2017 kl. 13:41
Jeg købte nogle standard Rj45 stik, dem kan du finde på av-cables.dk eller av-experten.dk du skal bare være opmærksom på rækkefølgen af ledningerne men der er mange gode tegninger og videoer omkring det på nettet. Eksempel https://www.youtube.com/watch?v=wVG1Kf-QpA8
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2017 kl. 14:01
Jeg ville bare lade rullen stå og købe færdige kabler, når de nu ikke koster mere.
https://www.avxperten.dk/netvaerkskabel-stp-cat6/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
New Puma Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Juni-2017
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér New Puma Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 00:49
Det er afhængig af om det kabel du har er med stive kobber tråde til faste installationer til access point til vægdåser ?
Fra vægdåsen til diverse udstyr Router, laptop, Apple tv Osv er den fleksible kabel tyne nok, at foretrække idet den enkelte kobber tråd ikke kan knække. De færdig købte kabler med stik er af den fleksible type
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 09:34
Vil give Klaus ret. Hvis du skal ud og købe stik for at kunne lave det og evt en tang også. Så køb nogle færdige kabler i stedet for. Det har jeg selv gjort. Købte 6 kabler i forskellige farver så jeg kan se hvilket kabel der går til hvilken enhed fra min switch under mit tv. 
Men det kommer selvfølgelig an på om der er rum til kabler i dit tv møbel eller om de bare hænger at og flavre, fordi så er eksakte længder jo at foretrække.

Edit: 
Og det er ligegyldigt hvad CAT nummer de har. Når der er så korte afstande spiller der ingen rolle om det er cat 5 eller cat 8.
Cat 5 kan fint trække gigabit ethernet. Og du får nok næppe brug for mere lige foreløbig. :-)


Redigeret af kenneth85 - 29-Juli-2017 kl. 09:37
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 14:33
Der er til gengæld forskel på det stik som er velegnet til bløde og solid kabler. Ikke mange af dem på markedet er beregnet til solid og giver dermed større risiko for en dårlig forbindelse.

Det samme gælder hun stikkene til placering i underlag. De er næsten alle beregnet til solid kabel og sjældent bruges til blødt kabel.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 16:44
Bruger både færdige og "selv-samlede" kabler herhjemme - begge dele fungerer fint - og det kan være meget praktisk ikke at skulle bøvle med en masse ekstra-kabel i et TV-møbel, hvor du måske har en switch stående.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 17:04
Jeg ville købe færdiglavede kabler undtagen hvor det er absolut ikke kan undgås. Må sige at det tager alt for lang tid og møg bøvlet at lave dem selv.

Men hvis du gør så køb en tang og en tester.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2017 kl. 17:05
Og en cutter
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu