recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos med 5.1 opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos med 5.1 opsætning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Atmos med 5.1 opsætning
    Sendt: 03-August-2017 kl. 18:10
Hej

Giver det nogen effekt med Dolby Atmos lydspor på et 5.1 anlæg, hvor der ikke er højttalere i loftet. Grunden til jeg spørger er, at jeg overvejer at opgradere min forstærker, men flere højttalere er ikke en mulighed.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 18:50
nej, hvis du ikke har de dedikerede lofthøjttalere til atmos, så vil din reciever afspille lydsporet som DD TRUEHD.
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 19:59
Klart og præcist svar.

Tak for det
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

nej, hvis du ikke har de dedikerede lofthøjttalere til atmos, så vil din reciever afspille lydsporet som DD TRUEHD.


Det lyder rigtigt. Men siger Dolby ikke i deres reklamer, at Atmos er "objekt baseret" lyd, hvilket skulle give en bedre oplevelse. Burde det ikke også virke i en 5.1 opsætning?
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 20:22
Du kan nu stadig afspille et atmos lydspor, selvom du ikke har loft højttalere, det kan jeg da hvertfald, men om der så er forskel på lyden har jeg ikke lige fået lyttet nærmere på, men som Danishbacon skriver, så er det jo objekt baseret, så der burde næsten være en forskel 😊
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

Du kan nu stadig afspille et atmos lydspor, selvom du ikke har loft højttalere, det kan jeg da hvertfald, men om der så er forskel på lyden har jeg ikke lige fået lyttet nærmere på, men som Danishbacon skriver, så er det jo objekt baseret, så der burde næsten være en forskel 😊

Men der er ikke nogen forskel, Atmos er en overbygning til DD TrueHD og når recieveren kan konstatere at der ikke er tilsluttet nogen loftshøjttalere så afspilles der kun DD TrueHD lydsporet og om det afspilles på en AVR der kan Atmos eller om det afspilles på en AVR der kun er DD TrueHD kompatibel er fulstændig ligegyldigt det er samme lyd
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 22:39
Jeg har personligt ikke lyttet efter forskelle, men kan konstatere at min tidligere Marantz av8802, skrev Dolby Atmos i display selvom der kun var tilsluttet/kalibreret 5.1 setup.
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 00:10
Hvis det ikke gør en forskel uden højttalere i loftet, så er det da helt skørt at flere producenter reklamerer med at deres Soundbars er klar til Atmos. Fint hvis de kan afkode, men hvis der ingen forskel er, så er det vel ligemeget ?
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 01:30
Jeg kan snildt følge @ChristianTT s tankegang. Atmos betyder jo at der til lyden er tilføjet nogle koordinater til hvor i rummet lyden skal komme fra og så skal ens anlæg så efter bedste evne gengive dette. Jo, flere højtalere - jo nemmere er det at placere lyden rigtigt. Men det kan man vel sagtens også med et 5.1 setup. Det bliver dog lidt svært at lave højde men så må det gøres efter bedste evne.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 01:30
Du kan ikke helt sammenligne med "soundbars" - eller projektions-bars, som nok er et bedre udtryk. Flere af dem har enheder som "skyder" lyd op mod loftet, som så kastes ned mod sofaen, og derfor kan give en Atmos-effekt.

Hér f.eks. Yamaha YSP-5600, hvor man tydeligt kan se, hvordan de yderste enheder peger skråt opad:



M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 04-August-2017 kl. 01:33
Til top
shaman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér shaman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af ChristianTT ChristianTT skrev:

...flere højttalere er ikke en mulighed.


Heller ikke hvis du bare kan placere dem oven på dine fronthøjttalere?
http://www.av-connection.dk/?PGr=7361

/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af shaman shaman skrev:

Oprindeligt skrevet af ChristianTT ChristianTT skrev:

...flere højttalere er ikke en mulighed.


Heller ikke hvis du bare kan placere dem oven på dine fronthøjttalere?
http://www.av-connection.dk/?PGr=7361



Jeg kan hellere ikke lave en loftsinstallation, så jeg har lige bestilt et par fra Tyskland. De bliver nok lidt fesne ift. mine andre højtalere, men til under €100 inkl. fragt er det chancen værd
PS: Hvis du vil ofre lidt flere penge får Klispchs Atmos højtalere bedre anmeldelser end disse.
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu