recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen "rygsæk" = Bedre internet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ingen "rygsæk" = Bedre internet?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ingen "rygsæk" = Bedre internet?
    Sendt: 03-August-2017 kl. 22:01
Vægdåserne har kun radio- og TV-udtag... Har igennem lang tid haft dårligt TV-signal pga. den såkaldte "rygsæk" = adapter, som dæmper det i forvejen svage signal, men den skal jeg have for at kunne få internet fra YouSee. Forskellige teknikere fra YouSee har været forbi og gjort lidt forskelligt, uden ordentligt resultat angående TV-signalet. Internettet har også tit drillet, med udfald. Kører med kablet forbindelse.

Fandt så ud af, at jeg kunne komme udenom den adapter, for TV'ets vedkommende ved at hive signalet fra vægdåsen i soveværelset, og så bruge vægdåsen i stuen til internettet. Dette hjalp gevaldigt på TV-signalet.

Men internettet hakkede videre... Kunne kun slukke computeren og tænde igen for at få forbindelse... Men så et indlæg herinde om én, som kun skulle have internet og ikke TV fra YouSee. Der blev spurgt om, rygsækken så var nødvendig - svaret var, at det var den ikke, da den kun blev brugt i forbindelse med TV'et. Kunne ikke lige finde tråden om emnet...

Det skulle da prøves her også, fordi jeg havde lige et TV-antennestik liggende, som jeg kunne sætte på ledningen til routeren i stedet for, og så hev jeg adapteren af. Ingen problemer siden!

Måske, adapteren også dæmper signalet til routeren?

Men måske, det giver problemer igen, nu, hvor jeg smider indlægget.............
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 22:38

En teknikker som ikke straks udskiftede vægdåsen til en med Data udtag, det lyder sgu underligt. Det var det første der blev gjort her da der var problemer, og så var der ikke problemer.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2017 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


En teknikker som ikke straks udskiftede vægdåsen til en med Data udtag, det lyder sgu underligt. Det var det første der blev gjort her da der var problemer, og så var der ikke problemer.

Gu' gør det så!! Han havde endda vægdåsen pillet ud for at klippe noget af kablet bagved, fordi det havde fået et for skarpt knæk - og dette hjalp kin lidt - derudover rodede han også nede i kabelskabet, og sagde at der var noget, som sad løst. Lige lidt hjalp det! Men indtil videre med mine egne ændrede tilslutninger, så virker det. DEt med TV'et er nok et par år siden nu. og det med internettet, er ikke så mange dage siden, fra da jeg læste indlægget om at undvære "rygsækken", når man ikke havde TV fra YouSee.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 01:36
Rygsækken er egentlig bare en splitter. Dvs. internetsignalet bliver også dæmpet. Rygsækken har dog et par fordele: Den dæmper stort set ikke retursignalet, og isoleringen mellem tv og data er større.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Rygsækken er egentlig bare en splitter. Dvs. internetsignalet bliver også dæmpet. Rygsækken har dog et par fordele: Den dæmper stort set ikke retursignalet, og isoleringen mellem tv og data er større.
Nej, det er ikke en "splitter" - men en "samler" af FM og TV bånd til det oprindelige fulde frekvensbånd der kommer ind i huset. Men giver lidt dæmpning.
På vægdåse med data F-stik kommer det fulde frekvensbånd ud af F-stik.

Så undrer mig lidt over hvis trådstarter kan køre modem på TV signal alene, hvis jeg har forstået opsætningen det korrekt?  Confused

Og når der er vægstik i 2 rum, må der være noget fordeler på, hvordan er det udført?

På mit modem kan man logge ind og aflæse signalstyrke på internet og TV kanaler, hvis det kan give ide om signal tilstand. 
Specielt mht. den evt. manglende FM del, som nu bruges til data/internet. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Rygsækken er egentlig bare en splitter. Dvs. internetsignalet bliver også dæmpet. Rygsækken har dog et par fordele: Den dæmper stort set ikke retursignalet, og isoleringen mellem tv og data er større.
Nej, det er ikke en "splitter" - men en "samler" af FM og TV bånd til det oprindelige fulde frekvensbånd der kommer ind i huset. Men giver lidt dæmpning.
På vægdåse med data F-stik kommer det fulde frekvensbånd ud af F-stik.

Så undrer mig lidt over hvis trådstarter kan køre modem på TV signal alene, hvis jeg har forstået opsætningen det korrekt?  Confused

Og når der er vægstik i 2 rum, må der være noget fordeler på, hvordan er det udført?

På mit modem kan man logge ind og aflæse signalstyrke på internet og TV kanaler, hvis det kan give ide om signal tilstand. 
Specielt mht. den evt. manglende FM del, som nu bruges til data/internet. Wink

Mvh. JørgenT

Du har forstået min opsætning korrekt. Det med at tilslutte modemet direkte til vægdåsen, var fordi der blev spurgt om "rygsækken" var nødvendig, for en bruger, som KUN skulle have internet fra YouSee, og IKKE TV. En anden bruger... HVEM?? Sagde så, at det var det ikke, da "rygsækken" kun var beregnet for TV'ets vedkommende. Men det virker - og indtil videre, ingen udfald på internettet.

Der er ingen fordeler, eller andre dimser på, nogle steder, efter hvad jeg kan se - så skal det da være skjult et eller andet sted - Vægdåsen i soveværelset har været der, fra da byggeriet var nyt - ca. år 2001 - 2002 stykker...


Redigeret af mnielsen - 04-August-2017 kl. 08:54
Til top
GreedyDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2011
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GreedyDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:02
Hejsa

Det var mig der spurgte for nogle dage siden om man kunne køre signalet direkte i kabelmodem, uden noget filter. 
Jeg havde besøg af en tekniker fra YouSee igår fordi jeg havde problemer med udfald på mit Internet. Han fandt ud af at det ikke var min installation der var noget galt med, men en forstærker/filter i boksen ude på vejen.
Dog satte han dette filter på mellem YouSee´s stikledning og mit kabelmodem:
Det dæmper signalet en smule men giver en bedre adskillelse mellem mit interne kabeltræk og yousee´s net. Splitteren skal sættes på der hvor ledningen kommer ind fra Yousee, inden du begynder at dele til evt andre TV-vægdåser.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af GreedyDK GreedyDK skrev:

Hejsa

Det var mig der spurgte for nogle dage siden om man kunne køre signalet direkte i kabelmodem, uden noget filter. 
Jeg havde besøg af en tekniker fra YouSee igår fordi jeg havde problemer med udfald på mit Internet. Han fandt ud af at det ikke var min installation der var noget galt med, men en forstærker/filter i boksen ude på vejen.
Dog satte han dette filter på mellem YouSee´s stikledning og mit kabelmodem:
Det dæmper signalet en smule men giver en bedre adskillelse mellem mit interne kabeltræk og yousee´s net. Splitteren skal sættes på der hvor ledningen kommer ind fra Yousee, inden du begynder at dele til evt andre TV-vægdåser.

Altså, FØR vægdåserne? Kan ikke lade sig gøre her.

Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Nej, det er ikke en "splitter" - men en "samler" af FM og TV bånd til det oprindelige fulde frekvensbånd der kommer ind i huset. Men giver lidt dæmpning.
På vægdåse med data F-stik kommer det fulde frekvensbånd ud af F-stik.


Jo, det er en splitter. Den laver en komplet deling af den del af fremvejen, som ligger efter fm-båndet. fm-båndet bliver derfor ikke delt, men "omdirigeret" til fm-udtaget. Derfor er der næsten intet tab.

Returvejen bliver også omdirigeret (til data-udtaget). Derfor er der næsten intet tab her. Resten af frekvensbåndet bliver delt i to, og giver derfor et tab på ~3,5 dB på hhv. tv og data.

Denne omdirigering gør, at man ikke kan koble modemmet på tv-udtaget. Returvejen findes ikke her (på grund af enorm dæmpning). Hverken tv eller data findes på fm-udtaget.


Redigeret af bubbleboy - 04-August-2017 kl. 09:23
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Nej, det er ikke en "splitter" - men en "samler" af FM og TV bånd til det oprindelige fulde frekvensbånd der kommer ind i huset. Men giver lidt dæmpning.
På vægdåse med data F-stik kommer det fulde frekvensbånd ud af F-stik.


Jo, det er en splitter. Den laver en komplet deling af den del af fremvejen, som ligger efter fm-båndet. fm-båndet bliver derfor ikke delt, men "omdirigeret" til fm-udtaget. Derfor er der næsten intet tab.

Returvejen bliver også omdirigeret (til data-udtaget). Derfor er der næsten intet tab her. Resten af frekvensbåndet bliver delt i to, og giver derfor et tab på ~3,5 dB på hhv. tv og data.

Denne omdirigering gør, at man ikke kan koble modemmet på tv-udtaget. Returvejen findes ikke her (på grund af enorm dæmpning). Hverken tv eller data findes på fm-udtaget.

Det har mit modem så ikke opdaget...Smile Men Splitteren/rygsækken/adapteren, hvad den nu kaldes, er ikke smidt væk - kan sættes på igen, hvis den er nødvendig.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det har mit modem så ikke opdaget...Smile Men Splitteren/rygsækken/adapteren, hvad den nu kaldes, er ikke smidt væk - kan sættes på igen, hvis den er nødvendig.


Du har ikke haft modemmet sat på rygsækkens tv-udtag. Dæmpningen i returvejen er > 50 dB.


Redigeret af bubbleboy - 04-August-2017 kl. 09:42
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2017 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det har mit modem så ikke opdaget...Smile Men Splitteren/rygsækken/adapteren, hvad den nu kaldes, er ikke smidt væk - kan sættes på igen, hvis den er nødvendig.


Du har ikke haft modemmet sat på rygsækkens tv-udtag. Dæmpningen i returvejen er > 50 dB.

Modemmet var tilsluttet dataudtaget på rygsækken - der, hvor stikket skulle skrues på... Tv'et var førhen tilsluttet TV-udtaget på rygsækken, hvilket gav problemer den gang. Derfor lavede jeg det om, til som beskrevet i første indlæg. Og modemmet er nu tilsluttet i stuen, som vist på billedet:
http://billedeupload.dk/images/a7JW.jpg Og TV'et er nu tilsluttet direkte i vægdåsen, i soveværelset.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu