recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan en kablet enhed tage for meget net?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan en kablet enhed tage for meget net?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan en kablet enhed tage for meget net?
    Sendt: 05-August-2017 kl. 09:38
Jeg spørger fordi jeg undrer mig nok engang over et ikke synderligt hurtigt internet. Jeg har en 300/300 fiber linje i mit hus. Når alt udstyr er frakoblet og jeg tager en hastigheds test via wifi (Apple Extreme), så får jeg en måling ser siger 311/311, altså over min garanterede hastighed.

Men jeg har næsten kun kablet mine enheder for max stabilitet og har dermed kun iPads og iPhones på nettet.

Nogle gange har jeg problemer med streaming 4K Netflix, der buffer lidt eller stream fra nas, der hakker.
Det syntes jeg ikke skulle være rigtigt med en 300 fiberlinje.
Så min tanke er om en nas harddisk osv kan tage mere båndbredde end den reelt bruger.
Eller eks en ps4, som der kan vise vidt forskellige hastigheder ved test.

Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 10:48
Har du prøvet at afkoble dine kablede enheder for at se om det så kører bedre? Du kunne jo prøve med en af gangen for at se om det er en særlig enhed.

Redigeret af herognu - 05-August-2017 kl. 10:49
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 11:03
Din NAS bruger ikke din internet forbindelse, men kun dit eget net.
Hvis det hakker når du streamer fra NAS, så er det nok den der er for langsom.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Peter.C Peter.C skrev:

Din NAS bruger ikke din internet forbindelse, men kun dit eget net.
Hvis det hakker når du streamer fra NAS, så er det nok den der er for langsom.


Den gør det ikke altid, det er engang imellem.
Det er mere en netværksharddisk end en nas i virkeligheden.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Har du prøvet at afkoble dine kablede enheder for at se om det så kører bedre? Du kunne jo prøve med en af gangen for at se om det er en særlig enhed.


Det har jeg ikke. Det er ikke ustabilt altid, men forekommer nogengange uden jeg syntes det er spidsbelastet. Så jeg ville prøve at køre det der kan på wifi, for at se om det evt skulle være i kaosset af kabler der sker noget eks
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 13:50
Jeg har selv en fiber 500/500 og havde tidligere en apple ekstreme router i røven af min fiberboks, men ud af den indbygget 4 portet gigabit switch i Apple Ekstreme routeren, fik jeg vel maks. omkring 150 mbit/s.
Lige at bemærke, at der var ikke problemer med hastigheden over WIFI, kun via kabel i gennem Apple routeren 
Jeg har både den sidste model af den flade udgave af ekstreme og den seneste udgave, den høje model. Begge udgaver gav ca. det samme ringe resultat, så jeg købte en ny Netgear AC2600 Nighthawk og enda en såkaldt: ninjas in pyjamas edition hvad er der så er forellen i den har jeg aldrig fundet ud af, men nu kom der altså hul i gennem og der nu fuld knald på.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Jeg har selv en fiber 500/500 og havde tidligere en apple ekstreme router i røven af min fiberboks, men ud af den indbygget 4 portet gigabit switch i Apple Ekstreme routeren, fik jeg vel maks. omkring 150 mbit/s.
Lige at bemærke, at der var ikke problemer med hastigheden over WIFI, kun via kabel i gennem Apple routeren 
Jeg har både den sidste model af den flade udgave af ekstreme og den seneste udgave, den høje model. Begge udgaver gav ca. det samme ringe resultat, så jeg købte en ny Netgear AC2600 Nighthawk og enda en såkaldt: ninjas in pyjamas edition hvad er der så er forellen i den har jeg aldrig fundet ud af, men nu kom der altså hul i gennem og der nu fuld knald på.



Hmmm det er den seneste jeg har også, men med en kablet forbindelse trækker jeg også 311/311. Altså når kun min Mac er på routeren og kablet.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 15:27
Kan du ikke prøve at uddybe dit problem, skriv lidt om dit netværk og opsætning etc. Hvor og hvordan du laver målingerne. Du skriver b.la. følgende"Eller eks en ps4, som der kan vise vidt forskellige hastigheder ved test"

Er alle dine enheder koblet direkte til Apple ekstreme router uden nogen form for switch eller lign. i mellem sig?

Jeg har en ældre WD My Cloud NAS stående som er kabelet, her har jeg b.la. 4K optagelser fra GO Pro Hero 5 og de rå uredigeret filer fra mit Panasonic 4K video kamera, disse filer afspilles fint igennem min OPPO 203 BD afspiller via WIFI uden problemer, og den NAS er nu ikke ligefrem verdenshurtigeste, og kan næppe findes langsommereEmbarrassed 

3 4K TV køre Netflix over WIFI også uden problemer


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 17:04
Problemet ligger efter al sandsynlighed i opsætningen af din router. QOS er quality of service og kan prioritere typer af "dataoverførsel", så hvis du har mulighed for at prioritere så kan det tænkes at streaming services skal have en bedre prioritet. 

Ud over det er der selvfølgelig risikoen for at NAS performance ikke er så god ud af netkortet. Der er faktisk ret stor forskel på SMB eller afp når din mac (som mediecenter) forbinder til din Nas.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Problemet ligger efter al sandsynlighed i opsætningen af din router. QOS er quality of service og kan prioritere typer af "dataoverførsel", så hvis du har mulighed for at prioritere så kan det tænkes at streaming services skal have en bedre prioritet. 

Ud over det er der selvfølgelig risikoen for at NAS performance ikke er så god ud af netkortet. Der er faktisk ret stor forskel på SMB eller afp når din mac (som mediecenter) forbinder til din Nas.
Du har desværre ikke mulighed for at ændre på QOS på en Apple Extreme router.Confused 
 

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 20:22
Det behøver jo ikke at være lokalt at det er galt. Hvis din internetudbyder f.eks. ikke selv har en CDN til Netflix men der benyttes en længere ude på nettet kan flaskehalsen jo være overalt på vejen til den i spidsbelastningsperioder.

Har selv fiberforbindelse både hjemme og på arbejdet. Begge steder fungerer Netflix fint, men selv 2K på HBO kan til tider få brug for at buffere i spidsbelastningsperioder begge steder (2 forskellige udbydere). Problemet tænker jeg ligger i kapaciteten på vejen frem til HBO's materiale. Mon ikke det samme gør sig gældende for hos dig og med din Netflix oplevelse?


Redigeret af TBC1 - 05-August-2017 kl. 20:25
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 21:43
Hvis jeg gerne vil have noget solid dækning og hastighed, hvilken router vi jeg så have?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu