recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad Pro 10.5"  vs. MacBook Pro 13" entry
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 19:59
Jeg fik min mor til at skifte fra computer til iPad, fordi hun er elektronik-dum og kun skulle på nettet.
Perfekt for hende.

Dine aktiviteter, som jeg ser dem dækket bedst:
Læse nyheder og forums - IPAD
Læse og besvare mails - IPAD
Sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube m.m. - IPAD
Se film på Netflix og Viaplay evt. streame til mit Apple TV 4 - IPAD eller MACBOOK
Afspilning af musik til både høretelefoner via BT men også streame via AirPlay - IPAD
Adgang til fotos osv. (elektronisk familiealbum) - IPAD
Tekstbehandling i Excel og Word. - MACBOOK

Jeg vil aldrig selv nøjes med iPad til tekstbehandling og Excel.. og fordi jeg bruger Photoshop meget.
... selvom jeg har et Logitech Ultrathin keyboard til iPad (det er jeg desuden ikke SÅ begejstret for - iPad er for oprejst til min smag monteret i keyboard.

Macbook (Pro) kan dækker alle dine aktiviteter.
Ipad kan ikke (efter min smag), men er markant mere mobil.
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 20:12
Hej Henrik,

Tak for dit svar, og som jeg kan læse, så passer iPad til alle mine behov til hverdag. Hvis du læste mine indlæg (ikke sikkert du har det - fair nok) så skriver jeg bl.a. også hvis jeg har brug for større arbejdsopgaver som fx meget tekstbehandling eller fotoredigering i Photoshop m.m. så har jeg en OK kraftig Windows stationær PC eller kan låne min kærestes MacBook Air.

Derfor er jeg mere eller mindre i dialog med mig selv om, det måske er "nok" at investere i en iPad Pro fremfor en computer mere?
Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 11:12
Jeg har faktisk begge dele: Entry level Macbook Pro 13 og den ny iPad Pro 10.5 (256 GB + 4GB forbindelse). 

Jeg er rigtig glad for begge dele! Begge er lynhurtige og en fornøjelse at bruge. iPaden bliver dog mest brugt til flow-tv, surf, mail og billeder. Skærmen er fantastisk at se på og de 100 Hz opdateringshastighed er virkelig lækker. 

Jeg bruger dog oftest Macbook'en når det handler om at skrive længere dokumenter, excel ark mm. Det fysiske tastatur samt den fulde office pakke er stadig at foretrække i min optik. 

Men jeg anvender dog også iOS udgaverne. Og skal jeg have en let pakke med på farten, er det iPad'en + et fysisk Logitech Bluetooth tastatur (denne model: http://www.logitech.com/da-dk/product/multi-device-keyboard-k380?crid=27)

Det fungerer super godt og jeg kan langt bedre lide denne løsning, end et smart cover med indbygget tastatur. Det øger tykkelsen betydeligt på iPaden. 

Som du selv er inde på, så er jeg ikke i tvivl om at du kan nøjes med iPad'en. Og hullet mellem iOS og OSX bliver mindre med iOS til september.


Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 11:50

Hvis det ikke SKAL være Mac eller Ipad, kan jeg kraftigt anbefale en Surface Pro.

Jeg har selv alle 3, og ville rangere dem i følgende orden. Macbook Pro - Surface Pro - Ipad Pro.
- Surface pro kan fungere/fungerer som en reél erstatning for en laptop, og fungerer også fint som tablet.
Er pt på bud i elgiganten for Surface pro 4 modellerne.
Til top
Newliving Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Newliving Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 12:46
Alinity, ved ikke om du er klar over det. Men Apple har jo lanceret en 128GB Macbook Pro 13" til 11.499, som netop er entry-level. Så hvis du ikke behøver mere plads end det, så synes jeg ikke der er nogen grund til at smide de ekstra penge for en 256GB harddisk. Hvis du eller din bedre halvdel tilmed er studerende ved jeg, at Humac giver 10% på maskinen. Og i øvrigt også på iPads. Så ryger den alligevel ned i ca. 10.300 kr. 

Jeg har selv den nye Macbook Pro 13" og er rigtig glad for den. Jeg bruger min til ca. det samme som dig. Tror du vil blive mere glad for en Macbook Pro end en iPad Pro i forhold til tastaturdelen. 


LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 14:52
Det skal helst være Apple da alt i huset er Apple og har AirPlay, så vil være træt af at skulle ud i andet, selvom Surface Pro er lækre. Har siddet og leget med en før, og de virker ret nice.

Men hvilken Surface Pro ville du anbefale mig?

Newliving: Nu siger du, at man vil fortryde man køber iPad i stedet for MacBook Pro. Nu har jeg hørt folk sige 50/50 om begge dele. Det er sgu lidt svært at sætte sig ind i hvad man bør vælge. Mange anmeldere siger, at en iPad Pro bliver et helt andet redskab når iOS 11 kommer, og til mit forbrug, så er jeg nok bare mest til en tablet, da jeg altid griber ud efter min telefon, fremfor min kærestes MacBook Air (som kører ganske fint). Men 90% af tiden bruger jeg den i sofaen eller i min nyindkøbte elskede lænestol (jeg lyder gammel nu) og i de siddende og halvt liggende positioner, har jeg bare haft det nemmest med en iPad. En anden ting der også taler lidt for, at jeg vælger iPad er at jeg allerede har en Apple Pencil, da jeg vandt den af en kammerat, men jo jo den kan da sælges igen.

Ingen af os er "desværre" studerende længere (heldigvis for det) vi har alle de titler vi skal bruge, så vi kan ikke hente nogen 10% rabat, men skidt nu også med det, vi klarer os  




Redigeret af Alinity - 07-August-2017 kl. 14:53
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicoleif Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 15:15
Jeg stod overfor lidt samme dilemma da min søn skulle begynde på 5. klasse. Den generelle IT-holdning på skolen var på det tidspunkt at 0.-5. klasse skulle bruge iPads og 6.-9. klasse skulle bruge Mac/pc. Jeg endte ud med at følge skolens retning og købte en iPad med ekstern keyboard til min søn. I løbet af 5. klasse ændrede behovet sig betydeligt og efterfølgende anbefaler skolen nu allerede Mac/pc fra 4. klasse. For at uddybe er mac/pc milevidt bedre hvis man arbejder minimalt med Office pakkens dokumenter. Her kommer iPads tablet styresystem klart til kort. Jeg har selv både iPad og Macbook (den der bare hedder Macbook) og bruger stort set altid Macbook i stedet for iPad. Min 5" mobil har genetelt erstattet behovet for iPad/Tablet. Bare min erfaring!    

Redigeret af Nicoleif - 07-August-2017 kl. 15:18
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 16:51
Nicoleif: Det troede jeg også, men efter reviews og testet iOS 11 BETA på en kammerats iPad, så må jeg sige, at det er en helt anderledes oplevelse. Derudover kan det sige (som også er nævnt her tidligere) at ZAGG laver nogle tastatur til iPad som rent ud sagt gør dem til en laptop.

Men bemærk venligst, at mit forbrug er sofasurf og minimalt tekstbehandling. Hvis jeg har brug for at skrive og arbejde med Office-dokumenter, så har vi to computere i huset, som jeg kan anvende.

Hvilket betyder, at jeg stadig holder på, at jeg kommer langt med en iPad. Jeg er dog stadig i tvivl.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 19:01
Nye iPad Pro 12,9" herhjemme, bruger den 95% af tiden.

Kun når jeg er i skole jeg stadig bruger min tudse gamle Windows bærbar. Da vi havde et program der kun ville køre på Windows / MAC, som vi skulle bruge til video afleveringer. Hvilket kan lade sig gøre med iOS 11, så derfor kommer iPad til at overtage 100%.

Word, Excel, Powerpoint, Google sheets fungerer fint til mit behov på iPad.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 22:43
Jordan: Tak for svar. Hvad gav du for Office pakken til din iPad? Og hvilket tastatur anvender du?
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 07:22
Hej Alinity
Spændende og sjovt dilemma du står i. Tror mange overvejer det samme for tiden fordi tablets er blevet temmelig gode efterhånden.

Og som du og andre skriver så bliver det super fedt med multiview i iOS 11. 

Ud fra hvad du skriver ville jeg selv vælge en iPad pro 10,3"
Jeg vil dog anbefale dig at vælge en større model end 64gb. Hvis du skal bruge den som fotoalbum. 

Som Henrik skriver er det virkelig kun når det glæder skrivning at macbook rykker fra iPad i det brugsmønster du nævner.

Et keyboard der er sat på en ipad. som man bruger i en sofa er bare noget braller hvis du spørger mig. Det skal være ved et bord før det er behageligt. 

Og så lige et lille indspark. Har du evt overvejet den model der bare hedder Macbook?
https://www.apple.com/dk/macbook/



Redigeret af kenneth85 - 08-August-2017 kl. 07:26
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 11:19
Hej Kenneth,

Tak for dit indspark, men jeg skal lige forstå dig rigtigt.

Mener du, at mit forbrugsmønster vil blive dækket fint ind med en iPad Pro 10,5" (den nye størrelse) og hvorfor ikke 12,9" for ekstra skærmplads?

Vi er enige om, at et keyboard i en sofa ikke er en holdbar løsning, men det virker ok til mit temperament. Har lånt en kamerats for at prøve det af. Ikke super godt, men det kan lade sig gøre.

Jeg skal bare lige være helt med på, hvad du helt præcist vil foreslå mig? iPad eller MacBook? Og hvorfor?
Har overvejet mere plads en 64GB, men da alle mine fotos ligger i iCloud og jeg ikke har vanvittigt mange billeder, så tror jeg vitterligt 64GB er nok, men skal da lige overveje det igen.

Jeg har overvejet den alm. 12" MacBook, men hvis det bliver en laptop-løsning, vil jeg hellere smide lidt flere penge efter en "Pro" udgave.


Redigeret af Alinity - 08-August-2017 kl. 11:20
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu