recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad Pro 10.5"  vs. MacBook Pro 13" entry
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: iPad Pro 10.5" vs. MacBook Pro 13" entry
    Sendt: 05-August-2017 kl. 18:56
Hej recordere.dk,

Lang post her, men har et mindre problem. Hop evt. til sidste afsnit, hvis du ikke orker læse med Big smile

Jeg er ude efter en maskine/tablet, som kan hjælpe mig med mine behov i hverdagen. Først var jeg ret hook på en iPad Pro 10.5" 2017 model, men jeg er kommet i tvivl, efter jeg sad med en MacBook Pro 13" 2017 model non-touch, som også virkede som en meget lækker maskine. Lad mig allerede nu nævne, at jeg ikke ønsker en MacBook Pro med touch display, da det ikke er noget der tiltaler mig.

Hvad kigges der på?
iPad Pro 10.5" med 64GB Wi-Fi only til 5.200 kr.
MacBook Pro non touch med i5 2.3GHz, 256GB SSD samt 8GB Ram (entry level).

Hvad skal maskinen bruges til?
Læse nyheder og forums
Læse og besvare mails
Sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube m.m.
Se film på Netflix og Viaplay evt. streame til mit Apple TV 4
Afspilning af musik til både høretelefoner via BT men også streame via AirPlay
Adgang til fotos osv. (elektronisk familiealbum)
Tekstbehandling i Excel og Word.

Det er mine behov i store træk, og det sker meget sjældent, at disse behov udvides.

Hvad er jeg i tvivl om?
Først og fremmest er jeg IKKE i tvivl om, at begge enheder kan klare mine behov, men jeg er meget i tvivl om, hvilken enhed der kan gøre det nemmest for mig. Jeg har i sinde at købe mig et tastatur til iPad (fx et fra Logitech som virker ret lækker) så det minder lidt mere om en lille computer. En iPad er meget handy og koster "kun" 5.200 kr. hvor en MacBook Pro 13" med disse specs koster ca. 12.500 kr. Og her er jeg i tvivl om det i realiteten er merprisen værd?

Jeg kan forstå, at der fx ikke er USB og SD-kort læser m.m. i en MacBook Pro i dag, hvilket gør, at jeg skal ud og have fat i en adapter. Men det er til gengæld nemmere, at skrive i fx Word og Excel på en MacBook Pro, samt at den har en trackpad/mus, som iPad ikke har, hvilket også gør nogle situationer nemmere. Derudover kan jeg installere programmer som fx Photoshop til at lave små redigeringer i fotos osv.

Det der gør, at jeg måske hælder mest til en iPad Pro, er, at den er mere handy, og har jeg brug for en computer til fx Word og Excel, eller fotoredigering, så kan jeg låne min bedre halvdels MacBook Air, eller gå ind til min Windows PC.

Så det hele bunder vel ud i, om MacBook Pro 13" er prisen værd til mine behov ctr. iPad Pro 10.5". En iPad kan jo stort set det samme, men man får lidt nemmere navigation osv. ved en MacBook Pro med trackpad og mulighed for tekstbehandling. 

En venlig sjæl der kan give mig et lille hint med? Tak for din tid!


Redigeret af Alinity - 05-August-2017 kl. 19:04
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 22:57
hvad er det for et keyboard du planlægger at købe? Logitech har kun et universalt BT keyboard som kan bruges med 10.5"'eren og ikke et med smartconnector. Og pt er der meget få keyboards som passer specifikt til 10,5'eren. - forvent først noget omkring oktober. Zagg har tidligere lavet nogle af de bedste keyboards som virkelig gjorde ipad til en bærbar. Men de har pt ikke noget ude til 10,5'eren.

Spørgsmålet er om du kan holde til at arbejde i "apps" konstant og ikke i rigtige applikationer. - hvis det er den måde du gerne vil arbejde på, så er det helt fint, og så er en ipad det rigtige værktøj. Men hvis man godt kan lide at rode bare en lille bitte smule med applikationer, så er en ipad IKKE det rigtige værktøj. OG tastaturet på en rigtig mac er altså bare anderledes, hvis man skal skrive større mængder.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2017 kl. 23:14
Claus: Så vidt jeg kan læse og forstå, så har Logitech allerede lavet dette tastatur som bliver rost af mange anmeldere: Logitech Pro Slim Combo - og ja det passer også til iPad Pro 10.5" med smartconnector. Men ja, det er stadig under vejs, men det er jo altid rart at se frem til noget Smile De skriver dog den sendes ud midt i august.


Når du siger "applikation" så forstår jeg det som en "app" men hvad mener du helt præcist. Vi er helt enige om, at tastaturet på en rigtig MacBook er helt anderledes, men som jeg skrev, hvis jeg har brug for at skrive større mængder, så kan jeg sætte mig foran min Windows PC der har et mekanisk tastatur (som jeg elsker at skrive på) eller låne min bedre halvdels MacBook Air. Jeg tænker bare, det behov jeg har til dagligt er kun at besvare et forum, som nu fx, og ellers bare skrive mails osv. Der tror jeg en iPad vil være et okay redskab.

Nu er du jo en ret aktiv bruger herinde, og jeg tror du bruger dine enheder meget, så hvad havde du selv gjort i min situation?


Redigeret af Alinity - 05-August-2017 kl. 23:43
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 11:09
Jeg kigger lige med her, da jeg har foreslået min far om at droppe købet af en MacBook (den lille 12") og i stedet prøve en iPad Pro.
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Status: Offline
Point: 331
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér serano Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 11:24
Jeg ville ikke være i tvivl hvis jeg var dig, men jeg ville i stedet overveje en Macbook Air som din kæreste har .
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MACAMQD32DKA/macbook-air-13-3-mqd32 

Den ligger lige til højrebenet, jeg har faktisk solgt min iPad fordi der var for så ting jeg brugte den, det skete alligevel altid på Macbook'en. Jeg tror ikke du vil fortryde at købe en Macbook med det brugsmønster du har. 
Spørgsmålet er så om du kan låne din bedre halvdels, så i ikke behøver en mere :-)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 12:51
Alinity - det er reelt set ikke på markedet endnu (læs mit indlæg - "okt") hos logitech står der kun "forudbestil" når du vælger en 10,5"
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 13:04
Hvis du hælder til iPad Pro, så burde du også kigge på 'den store' 12,9". Jeg har lige købt den nye, og den er altså superfed. Jeg gav kr 6600,- for 64 GB, altså kr 1400,- mere end den 'lille' 10,5". Men ca halvdelen af hvad MacBook'en koster, og 'fodaftrykket' er mindre, og du kan stadig supplere med tastatur. Nu giver split-screen også god mening (bliver bare endnu bedre med iOS 11).
/zemo/
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 13:37
Hvis du ender med at vælge iPad Pro, så køb Apples tastatur. Logitech tastaturet ridser skærmen.

Du er vel klar over at det ikke er samme styresystem på iPad og Mac. På iPad kan du kun installere apps fra App store.
Venlig hilsen
KB
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 14:47
Claus: Der står det kan købes fra medio august, så tror ikke det er oktober

Brixen: Når du skriver, at det ridser skærmen, mener du så selve glasset, eller selve bagdelen/aluminium hjørnerne? Hvis det er glasset, så har jeg altid panser på, så tror ikke det vil være det store problem?

Det tastatur fra Apple er faktisk direkte elendigt, hvis du spørger mig.

Serano: Jeg vil hellere undvære end at eje min egen MacBook Air. Jeg synes ikke det er en særlig fed eller flot maskine, så det skal være en MacBook Pro i Space Gray eller intet, men tak for dit indlæg.

Men hvad er det, der får dig til at sige, at en iPad Pro vil være træls til mine behov fremfor en MacBook? Hører gerne om dine oplevelser Smile


Redigeret af Alinity - 06-August-2017 kl. 15:12
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 15:14
Det var glasset, der blev ridset.
Venlig hilsen
KB
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 17:21
Kommer vel også an på hvor enheden skal bruges.
En ipad er helt perfekt hvis du sidder eller ligger i sofaen, har du der imod planer om at sidde ved en bord og bruge et tastatur meget bliver man træt af skift mellem tastatur og touch skærm, der synes jeg en Macbook vil være bedre. Har selv helt droppet tastatur til ipad og finder den gamle pc frem hvis der skal skrives noget længere, men ellers bliver den ikke brugt
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 18:00
Brixen: Nu skriver du "der blev ridset" men mon ikke de har lært af den fejl nu? I hvert fald alle de reviews der ligger på YouTube nævner folk netop, at glasset ikke bliver ridset.

dieseldk: Tror måske at 90 % af tiden vil den blive brugt i sofaen, og lige som dig, så har jeg en computer jeg kan tænde, hvis jeg skal skrive meget osv. Så tror nok det er iPad'en der tiltaler mig mest.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu