recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt anlæg gamle højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt anlæg gamle højttalere

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
ubeslutsom Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2012
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ubeslutsom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt anlæg gamle højttalere
    Sendt: 06-August-2017 kl. 12:41
Jeg har længe overvejet at købe nyt anlæg til stuen (50m2). Jeg købte for knap 12 år siden et alt for dyrt Bose 3-2-1, som jeg aldrig har været glad for. Det var ok som tv højttaler til mit gamle tv, men til afspilning af mine CD'er har det aldrig været det store hit, så de står bare og samler støv. Og det samme gør Bose, da der efter jeg købte nyt tv for nogle år siden ikke er plads til højttalerne, og jeg modsat så mange andre er okay tilfreds med tv'ets lyd (WT50).
 Jeg er fuldstændig på herrens mark mht hvad jeg skal købe. Hvor stort (dyrt) til min ret store stue for at få en fornuftig lyd? Og kigger jeg f.eks på Hi-Fi Klubbens hjemmeside er forvirringen total.  Jeg tror ikke jeg er specielt krævende mht lyd, og jeg skal heller ikke kunne spille hele byen op, men mit Bose har jeg som sagt aldrig været tilfreds med. 
  Jeg kan evt arve mine forældres B&O Beovox S80 højttalere, der mig bekendt ikke fejler noget, men som vel skal have nye kabler/stik for at kunne sættes til et nyt anlæg? Jeg kan måske også tiltuske mig nogle B&W DM 570, men de er sat til loppemarked, så muligvis er de defekte. 
   Er der nogle der har et forslag til, hvad jeg skal købe, og om jeg også skal købe nye højttalere? Hvis i da kan finde hoved og hale i mit lange indlægConfused
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 13:58
Prøv at låne dine forældres højtalere hjem og se om ikke du kan låne en forstærker og en CD afspillere i Hi-fi klubben. Hvis du kan lide lyden fra højtalerne, ja så er det vel "bare" at finde ud af om forstærkeren er kraftig nok og om den har nok tilslutninger til fremtiden. Om du vælger det ene mærke eller et andet er jo helt op til dig.
Mvh Frank
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 16:04
I stedet for at kigge på hjemmesider og lade dig forvirre af det, så er det langt bedre at tage på rundtur til forskellige forhandlere og høre hvordan de forskellige højttalere lyder - tag noget musik med du kender og lad ikke sælgeren blæse dig ud af lokalet med fancy tekniske begreber og høj musik, lyt til tingene og led efter højttaleren der lyder bedst i dine ører - ikke noget med "nogenlunde", bliv ved til du finder den højttaler der er WAUW!

Når du har fundet WAUW højttaleren, så spørger du sælgeren om en deal hvor du får mulighed for at prøve højttaleren hjemme hos dig selv og kan få pengene retur hvis de ikke "tryller" hjemme i din stue. Hvis ikke han/hun gider det, så forlader du biksen og bestiller dem på nettet - det giver dig automatisk 14 dages fortrydelsesret.

Brug dine ører i din stue, det er komplet ligegyldigt hvad resten af os mener og alle mulige fancy specifikationer hvis de virker for dig.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2017 kl. 19:54
"Ubeslutsom" (går ud fra at du ikke hedder det?)

1. Lyt.
2. Bestem dig for et budget.
3. Lyt.
4. Overvej om du vil købe brugt.
5. Lyt.
6. Kig efter noget brugt (når nu du finder ud af, hvor meget du kan få for pengene).
7. Lyt
8. Lyt igen.
9. Køb
10. Sid hjemme i stuen og vær glad for din nye lyd.

Hvor "små" højttalere skal det være?
Hvad har du af krav til inputs på forstærkeren?
Hvad har du af kilder til din musik?
Skal der surround med i dit anlæg?

Klaus

Redigeret af KlausDM - 06-August-2017 kl. 19:55
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ubeslutsom Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2012
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ubeslutsom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 17:57
 Ubeslutsom blev brugernavnet, da det gode gamle billedrørstv for nogle år siden afgik ved døden og jeg skulle beslutte mig for, hvilket tv, jeg skulle købeBig smile. Jeg er ikke god til at bestemme mig, og trods mange overvejelser ender det ofte med at blive det forkerte, jeg investerer iUnhappy

   Hvor små skal højttalerne være?           

           Store nokSmile (hvilket de nuværende Bose ikke er!). Pladsmangel har jeg ikke. Ikke i stuen i hvert fald. Og noget Bo Bedre hjem er det heller ikke. Jeg har intet problem med gulvhøjttalere, men de behøver da ikke lige være i 0.5m3 størrelse. 

      Krav til inputs på forstærkeren?
    Pas?

      Musikkilder?

     Faktisk kun de gamle CD'er. Jeg er ikke kommet med på modernen og har ikke engang ejet en MP3 afspiller. Heller ingen Spotify el. lign. Det vildeste jeg begiver mig ud i er at bruge TuneIn på mobilen til at sende radio til høreværnene på arbejde. En Yamaha CD-N301 ser ud til at kunne være noget for mig?
    
    Surround?
 
   Nej det tror jeg ikke. Jeg er ikke typen, der sidder og ser actionfilm med høj lyd ( tror jeg skal have ørepropper i, hvis jeg skal i biografen for at kunne holde det ud). 

      Måske jeg skulle vove mig til storbyen en dag, f.eks i TapeConnection. Jeg kan se at de nu ser ud til også at have ting i min prisklasse, hvor jeg sidst jeg tjekkede for efterhånden nogle år siden mere havde indtrykket af, at det kun var for entusiaster, der var villige til at bruge virkelig mange penge. 

     Ditte
   


Redigeret af ubeslutsom - 07-August-2017 kl. 18:50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 21:09
Hej Ditte

Hvor bor du?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af ubeslutsom ubeslutsom skrev:

 Ubeslutsom blev brugernavnet, da det gode gamle billedrørstv for nogle år siden afgik ved døden og jeg skulle beslutte mig for, hvilket tv, jeg skulle købeBig smile. Jeg er ikke god til at bestemme mig, og trods mange overvejelser ender det ofte med at blive det forkerte, jeg investerer iUnhappy

   Hvor små skal højttalerne være?           

           Store nokSmile (hvilket de nuværende Bose ikke er!). Pladsmangel har jeg ikke. Ikke i stuen i hvert fald. Og noget Bo Bedre hjem er det heller ikke. Jeg har intet problem med gulvhøjttalere, men de behøver da ikke lige være i 0.5m3 størrelse. 

      Krav til inputs på forstærkeren?
    Pas?

      Musikkilder?

     Faktisk kun de gamle CD'er. Jeg er ikke kommet med på modernen og har ikke engang ejet en MP3 afspiller. Heller ingen Spotify el. lign. Det vildeste jeg begiver mig ud i er at bruge TuneIn på mobilen til at sende radio til høreværnene på arbejde. En Yamaha CD-N301 ser ud til at kunne være noget for mig?
    
    Surround?
 
   Nej det tror jeg ikke. Jeg er ikke typen, der sidder og ser actionfilm med høj lyd ( tror jeg skal have ørepropper i, hvis jeg skal i biografen for at kunne holde det ud). 

      Måske jeg skulle vove mig til storbyen en dag, f.eks i TapeConnection. Jeg kan se at de nu ser ud til også at have ting i min prisklasse, hvor jeg sidst jeg tjekkede for efterhånden nogle år siden mere havde indtrykket af, at det kun var for entusiaster, der var villige til at bruge virkelig mange penge. 

     Ditte
   

I stedet for at bruge en masse penge på en dyr CD-afspiller vil jeg foreslå dig at bruge pengene på et abb på en musikstreamingtjeneste. Du kan få ubegrænset musik i mere end to år for det du skal betale for den afspiller. Forstærkeren kan så være en netværks-receiver a la en r-n602, eller en stereoforstærker med indbygget d/a konverter + en chrome cast audio. Jeg vil også foreslå, at købe et sæt gulvhøjttalere, hvis du ikke har noget imod at have dem stående.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 00:56
Der er ingen grund til at købet nyt anlæg hvis du skal spille på beovox s80.  Du skriver de nok ikke fejler noget, men prøv lige at pille frontstoffet af. Gummiophængene kan godt have tendens til at smuldre. De stik som du skal bruge for at tilslutte til en almindelig forstærker koster næsten ingenting. 

En brugt forstærker til under 1000 er rigeligt god. Det vigtigste for lyden er højttalerne, så det er her du skal placere hovedparten af din investering. 

Med en stue på 50 m2, så synes jeg man skal have gulvhøjttalere. Det er så heldigt at moderne indretningsmode har fået brugte gulvhøjttalere til at falde i pris.

Hvis du ikke har oceaner af tid til at fise det halve land rundt for at lytte kan lidt ekstra oplysninger fra din side, hjælpe til så du får nogle fornuftige råd.

Eksempelvis:

Hvad er dit budget?
Hvilken musik lytter du til?
hvad skal du købe? Højttaler og/eller forstærker? ...eller mere end det.

Anstændige cd-afspillere er næsten gratis efterhånden. Hvis den er brugt.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
ubeslutsom Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2012
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ubeslutsom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 09:07
  Abonnement på en musiktjeneste kan jo ikke afspille de CD'er jeg har stående...
   


Redigeret af ubeslutsom - 08-August-2017 kl. 09:10
Til top
ubeslutsom Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2012
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ubeslutsom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hej Ditte

Hvor bor du?


Klaus
    Ca 10km syd for digWink
Til top
ubeslutsom Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2012
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ubeslutsom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Der er ingen grund til at købet nyt anlæg hvis du skal spille på beovox s80.  Du skriver de nok ikke fejler noget, men prøv lige at pille frontstoffet af. Gummiophængene kan godt have tendens til at smuldre. De stik som du skal bruge for at tilslutte til en almindelig forstærker koster næsten ingenting. 

En brugt forstærker til under 1000 er rigeligt god. Det vigtigste for lyden er højttalerne, så det er her du skal placere hovedparten af din investering. 

Med en stue på 50 m2, så synes jeg man skal have gulvhøjttalere. Det er så heldigt at moderne indretningsmode har fået brugte gulvhøjttalere til at falde i pris.

Hvis du ikke har oceaner af tid til at fise det halve land rundt for at lytte kan lidt ekstra oplysninger fra din side, hjælpe til så du får nogle fornuftige råd.

Eksempelvis:

Hvad er dit budget?
Hvilken musik lytter du til?
hvad skal du købe? Højttaler og/eller forstærker? ...eller mere end det.

Anstændige cd-afspillere er næsten gratis efterhånden. Hvis den er brugt.

    Budget: Helst under 10000, men hellere bruge 12, end købe noget til 10, jeg ikke bliver glad for. 
    Jeg lytter bare til alm pop/rock. 
     Jamen jeg mangler det hele. Højttalere, cd-afspiller, forstærker og hvad der ellers skal til for at kunne afspille cd-samlingen og lytte til radio og med mulighed for streaming. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Online
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2017 kl. 10:11
Du skal købe en stereo forstærker med digitale indgange.

Og et par fornuftige højttalere. Gerne gulv hvis du ikke er bange for det.

Hifi klubben er bestemt et godt sted at kigge. Her får du god efterservice og fornuftige priser.

Bud på anlæg fra hifi klubben.

https://www.hifiklubben.dk/stereo/kompaktanlag/denon-ceol-n9-netvarks-stereosystem/

https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/gulvhojttalere/dali-zensor-5-gulvhojttaler/

Det vil opfylde dine behov.

Og du kan sagtens tilslutte dit Tv og få god tvlyd i stereo.

Desuden er det klar til streaming når du er.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu