recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Komfurhøjttalerudtag"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Komfurhøjttalerudtag"

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Komfurhøjttalerudtag"
    Sendt: 10-August-2017 kl. 16:52
Lidt historie:

I efteråret købte jeg nyt "gammelt" tv, hvorefter min kone mente at så skulle der males i stuen.
I foråret kom der så nye baghøjttalere og en ny center til - hvorefter konen mente at så skulle hun have nye gardiner.
(en tak skal lyde til de recordere medlemmer jeg har købt udstyr fra - jeg er glad).

Det var så først her i uge 30 vi malede stuen og konen fik bestilt gardiner.


I forbindelse med renoveringen, beklagede min kone sig lidt over ledningsførelslen til baghøjttalerne, specielt, hvor kablerne kommer ud af væggen.



Jeg kan godt se det, det er sgu ikke for kønt, så jeg måtte på indkøb.



Forfradåse, ramme og komfurudtag.


Nå ja og en 54 mm hulsav samt batteriboremaskine skulle lige findes frem.


Kablerne blev mærket og skubbet ind i hullet, herefter lavede jeg en markering, hvor midten af hullet skulle være.



Så var det ellers i gang med hulsaven.



I med forfradåsen og kabler monteret på bagsiden af komfurudtaget.



Kabler foldet pænt sammen og udtag monteret i dåse.



Ja, ja, tumpe tænker i, hvordan ved han nu, hvordan kablerne er monteret?
Det er selvfølgelig dokumenteret i låget til udtaget.



I med kablerne.



Og det var så her fanden tog ved mig, for i forbindelse med renoveringen har højttalerne fået en ny plads, så det ene kabel er liiige kort nok. Begge kabler blev derfor skiftet (til nogen i konevenlig hvid farve).


Samtidig blev 230 volt kablet til lyset over CD skabet monteret pænt, så nu håber jeg at hun er glad.....


Der har flere gange været snak her i forum om, hvordan man får afsluttet kabler i væggen pænt. Frem for store plader med bananstik, syntes jeg at dette er en diskret løsning. Der er rigeligt plads til mine 2,5 mm2 kabler og trækaflastningen kan sagtens bruges.

Pris:
Komfurudtag - 110 kroner
Forfradåse - 13,5
Ramme - 12,25


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 17:36
En diskret og elegant løsning
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 20:39
Jep, det er sgu' nydeligt arbejde, det dér! Thumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 21:11
SmileEn fin løsning - ser meget prof ud!! Men du har vel ikke lagt værktøjskassen helt væk endnu? Der mangler LIIIGE det sidste: Ledningen skal vel ikke ligge og slange sig hen ad gulvet, og være til irritation? Få da den monteret på samme måde, som strømledningen...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 21:52
Problemet er at det nu er et 4 x 2,5 mm kabel og det er ikke lige til at placere pænt ovenpå gulvlisten. Jeg har overvejet mulighederne, men er ikke lige kommet op med "the golden clue" endnu.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 22:49
Nydeligt arbejde, men hvorfor ikke hive ledningen ud længere nede og så gemme den bag listen ?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 06:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Problemet er at det nu er et 4 x 2,5 mm kabel og det er ikke lige til at placere pænt ovenpå gulvlisten. Jeg har overvejet mulighederne, men er ikke lige kommet op med "the golden clue" endnu.

Klaus

Hej.

Har du overvejet at gemme det inde i en kabelbakke?

Hilsen Carsten.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Nydeligt arbejde, men hvorfor ikke hive ledningen ud længere nede og så gemme den bag listen ?


Fordi hullet med ledningerne har været der i 15 år. Det er ikke til at flytte med, slet ikke når nu væggen lige er blevet malet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Har du overvejet at gemme det inde i en kabelbakke?


Ja, men det kommer til at se se cirka lige så dumt ud.
Så bliver listen højere og 230 volts ledningen skal også være der.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 07:12
Af med fodlisten og frem med fræser så du færser et langt spor "inde" i listen = skjult kabel 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 08:07
Jeg troede ikke det var lovligt at bruge en sådan dåse til andet end 400v?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg troede ikke det var lovligt at bruge en sådan dåse til andet end 400v?
 
Ingen anelse.. Men hvor om alting er, så er der nok ikke nogen fare, når man går den vej i spændingsniveau. Det var noget andet, hvis han førte højspænding igennem kraft-dåsen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu