recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har elektrikeren lavet det godt nok
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har elektrikeren lavet det godt nok

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har elektrikeren lavet det godt nok
    Sendt: 11-August-2017 kl. 16:33
Hej med dig.

Jeg har haft besøg af en elektriker til at installere nogle spots i mit hus.

Ved installationen var nogle af de spots der skulle sættes op udskiftning af eksisterende.
Han fortæller så at dem der har installeret disse spots bare har mast PL dåsen op så de kunne få plads til et spot (Det var et lampe udtag før) Og at han vil sætte en samle dåse op i stedet for.
Hvilket han vil gøre gratis hvis jeg tilgengæld lægger alt isolering på plads. Uden desværre at tænke alt for meget over det får jeg sagt okay til dette.

Elektrikeren når desværre ikke at blive færdig samme dag. Så i dag var jeg lige oppe på loftet for at se hvad han har lavet. Og her ser jeg:
Der er hul i toppen, af en anden PL dåse hvor en ledning går over til et spot han har sat i.
Alle kabler er er monteret uden trækrør og mange af ledningerne er trukket over spærerne.

Så mit spørgsmål er nu... Er disse ting lavet godt nok.
Må man gerne trække el kabler på et loft uden brug af flex rør når det er 230v?
Må man gerne lave hul i toppen af en PL dåse? (Ved ikke om det var der i forvejen)
Og må man trække kabler hen over spær?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 17:08
nu er det 30 år siden jag var elektrikker så svar skal nok kontrolleres et andet sted også 

Må man gerne trække el kabler på et loft uden brug af flex rør når det er 230v?
JA
Må man gerne lave hul i toppen af en PL dåse? (Ved ikke om det var der i forvejen)
Hvis der er lavet aflastning til kablet, går det nok. her er jeg lidt usikker.

Og må man trække kabler hen over spær?
JA

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af sl1000 sl1000 skrev:

nu er det 30 år siden jag var elektrikker så svar skal nok kontrolleres et andet sted også 

Må man gerne trække el kabler på et loft uden brug af flex rør når det er 230v?
JA
Må man gerne lave hul i toppen af en PL dåse? (Ved ikke om det var der i forvejen)
Hvis der er lavet aflastning til kablet, går det nok. her er jeg lidt usikker.

Og må man trække kabler hen over spær?
JA

Samme her, det er en menneskealder siden jeg blev udlært som elektriker, men den gang var fremgangsmåderne slet ikke lovlige. Men som jeg har forstået det, så har EU-regler (fanden stå i det), lempet mange af vore tidligere danske regler, så vi gik ned i standarder.

 Men når jeg ser hvad der bliver lavet i dag, så lyder installationen lovlig, selv om det i min tid ville være blevet anset som Klamp".
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 17:30
Få evt en anden ud at kigge.
Jeg ved i har lavet en mundtlig aftale, men det skal jo være lovligt...
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 18:13
Alm inst.-kabler må man gerne trække uden at lægge dem i rør.

Kablet skal føres ind i PL-dåsen i de dertil indrettede kabelindgange. Ellers følger du ikke producentens anvisninger. Er det en PL-dåse fra LK, eller er det en Unidåse fra Kaiser?

Man må gerne trække kabler hen over spær. De skal dog fastgøres til spærrene eller andre bygningsdele. Også selvom de ligger under isoleringen.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 18:49
Det er alm inst. kabler.

Det ligner en pl dåse magen til dem jeg kan google mig frem til fra LK.
Og der er ingen aflastning lavet til det hul i toppen af PL dåsen. Det ligner han har smadret en skruetrækker ned for at lave hullet.

Kablerne hen over spær er ikke fast gjorte men ligger bare hulter til bulter. 

Han har desuden heller ikke ryddet op efter sig, så jeg måtte støvsuge alle steder han havde været.
Han overholdte heller ikke de aftaler vi lavet. Først aftalte vi Tirsdag, men der var ikke kommet vare. Og det fik jeg først at vide om eftermiddagen? what? (Aftalen er 2 uger gammel)
Vi lavet en ny aftale til Torsdag. Der måtte jeg ringe til ham kl 10 og tjekke om vi ikke havde en aftale. Han dukket op kl 11 og var her i 4 timer. 
Alt isolering på loftet har han smidt hulter til bulter, og der ligger også en del afklibbet ledningsstykker. Så heller ikke her har hen ryddet op.

Så jo det er vitterligt noget klamp han har lavet. 
Han er hele vejen igennem sprunget over hvor gæret er lavest. 
Men så længe han har overholdt loven så er der jo ikke meget at komme efter.
Men det er da helt sikkert folk som ham der har givet håndværkere et dårligt ry.

Tak for jeres input.

-----------
Opdateret 12/8, med diverse grammatiske fejl. Var vist lidt træt da jeg skrev det. :-)


Redigeret af kenneth85 - 12-August-2017 kl. 07:34
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Jakobfc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakobfc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 07:25
Hvis dåsen kommer til at ligge under isolering og over loft dvs. Utilgængelig er installationen ulovlig der må ikke laves skjulte samlinger, måske derfor han har bedt dig om at ligge isoleringen på plads, så har han "ikke" lavet den skjult.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af Jakobfc Jakobfc skrev:

Hvis dåsen kommer til at ligge under isolering og over loft dvs. Utilgængelig er installationen ulovlig der må ikke laves skjulte samlinger, måske derfor han har bedt dig om at ligge isoleringen på plads, så har han "ikke" lavet den skjult.

Men en PL dåse er jo beregnet til at ligge skjult? Den PL dåse han har lavet hul i er der jo et fysisk lampeudtag til inde i huset.

Det er ikke den samme dåse som jeg nævnte at han havde fundet og skiftet ud med en samlingsboks. Samlingsboksen har han rigtig nok monteret på nogle spær så den er synlig over isoleringen.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 09:05
prøv og lav nogle billeder og læg dem her af det du er i tvivl om
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 09:45
dengang jeg var elektrikker, og der er som nævnt tideligere 30 år siden, samlede vi rør i dåser på loftet under isoleringen. Det var dåser med indgang til rør og de havde et låg med lille skrue på toppen. Er det nu ulovligt eller var det også det dengang ??

/Martin

 
Til top
Jakobfc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakobfc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 10:33
Pl dåsen er ikke beregnet til at være skjult du har jo normalt adgang til den via lampestedet. Sådan som du beskriver det er PL dåsen skubbet op og væk fra hullet for at gøre plads til spot.
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 10:33
Man må faktisk godt have samledåser under isoleringen, da den nok er skjult men ikke utilgængelig. Lidt lige som at have en dåse bag en væg med en inspektionslem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu