recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC til Fotos/Lightroom
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC til Fotos/Lightroom

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
abj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-November-2013
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC til Fotos/Lightroom
    Sendt: 13-August-2017 kl. 12:39
Hej Rec,

Jeg har fået til opgave at finde en ny PC til min stedfar. Han er amatørbruger af Adobe Photoshop Lightroom og det er primært dette computeren skal bruges til, udover de almindelige ting som surt, mail, word osv. 
I og med at han er amatørbruger behøver PC'en ikke være det allernyeste skud på stammen. Jeg er derfor på udkig efter en god value-PC med fornuftig overall performance. Han skal (formentligt/umiddelbart) kun køre en enkelt skærm i full-HD opløsning.

Jeg har selv en ældre liggende, som jeg overvejer om det kan betale sig at opgradere.
Bundkort: GA-H67N-USB3-B3 (LGA1155) 
CPU: ældre I3 model
RAM: 4GB
PSU: 450W Corsair.

Jeg tænker at udskifte CPU'en til en I5 (dog af ældre model pga chipset), opgradere ram til 8 (eller 16, hvis nødvendigt?) og så købe en SSD i 256GB (og så have billeder liggende på en sekundær 7200 2TB disk). 
Jeg tænker at denne opgradering kan gøres for omkring 2500 kroner.


1) Men vil en CPU på så gammelt et chipset overhovedet kunne følge med idag?
2) Er det anbefalesværdigt at have et grafikkort til Lightroom? 
3) Skal jeg skrotte ideen om at opgradere og overtale ham til at kaste 5000-6000 kroner efter helt nyt hardware (bundkort, CPU, ram)?

Jeg håber der findes nogen herinde som er brugere af Lightroom, som kan hjælpe mig eller gider dele specifikationerne på deres Lightroom-setup. 

På forhånd tak! 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 14:06
Er det overhovedet nødvendigt at bruge så mange penge?
Jeg købte i foråret en Medion PC i Aldi til lige under 4000 kroner.
Okay, godt nok kun med i3 processor, men nyeste generation der yder mere end ældre i5 processorer.
http://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=Aldi

Mit bud er st den fint kan trække lightroom.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 15:48
Og sørg for at finde en ordentlig skærm, eventuelt en der kan kalibreres så han får de rigtige farver når han arbejder!
Til top
abj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-November-2013
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 17:57
@KlausDM: Hvor mange billeder har du i din 'samling' og hvad bruger du Lightroom til? Bare så jeg gå tilbage til min stedfar og forsøge at sammenligne jeres brug. Men nej, jeg tror nemlig heller ikk det giver mening at bruge en formue og derfor jeg forslår at opgradere min gamle PC. Jeg er blevet tilbudt en ældre i5 (i5-3470), som har nogenlunde samme Passmark score som din i3. 

@jacobask: Skærm er der vist tjek på :) Har du nogen kommentar/gode råd til selve PC'en? 

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 19:14
Antallet af billeder er irrelevant. MEn som KlausDM skriver. Der er såmænd ikke engang brug for så forfærdeligt meget mere end det han allerede har. Godt med ram er faktisk det største (og ja 8GB er et absolut must når man arbejder med billeder)

Performance af maskinen er så absolut afhængig af hvad han brger maskinen til, men bare sige "lightroom" er i bund og grund nul og niks værd. - er det RAW filer fra et highend DSLR, eller bare JPG's fra et alm digitalkamera? hvad skal han reelt bruge resultaterne til. laver han det semiprof, så han har deadlines? - DE ting kan fortælle mere nuanceret om hvordan en given computer skal spec'es. Som det er nu, så kan hans nuværende kasse eventuelt med et "nyere" grafikkort (fx et nvidia 950) samt en SSD og mindst 8GB ram være mere end rigeligt til at håndtere hans billedsamling. Lightroom er reelt ikke en billeddatabase. Det er en del af et workflow hvor professionelle blandt andet bruger det at samle, overskue og forbehandle billeder til videre behandling i eksvis photoshop.
Hvis han ikke har applikationen allerede (og den kan i dag kun fås som en abonnementsbaseret løsning, og hvis det er en ældre version bruger den endnu færre ressourcer) så tag et kig på http://www.techradar.com/news/the-best-free-alternative-to-adobe-lightroom

MEN SSD og ekstra ram hvis han virkelig laver "billedbehandling" i programmet, er så absolut noget af det vigtigste. SSD'en er såmænd ikke til billederne, men OS og applikationer. (men man kan selvfølgelig også lægge billederne der, hvis man ikke har så mange billeder)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af abj abj skrev:

@KlausDM: Hvor mange billeder har du i din 'samling' og hvad bruger du Lightroom til?


Mine billedsamlinger indeholder noget der ligner en 3-4000 billeder.

Jeg har ikke lightroom, men en ældre Photoshop.
Jeg bruger photoshop efter bedste evne til billedredigering, jeg har trods alt været på kursus i det program for mange år siden..... ;-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
abj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-November-2013
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 21:14
Tak for jeres svar.

@claus_jac: Jeg er ikke helt klar over hvad format, men jeg tror det er almindelige, dog med ret høj opløsning, JPG's, men det kan jeg selvfølgelig undersøge. Han har ihvertfald et temmeligt dyrt kamera.
Udover det så ved jeg at han er laaaaangt fra de ting du nævner. Han laver en *lille* smule redigering af billeder, men ellers handler det vist mest om at han gerne vil organisere og samtidig 'tagge' folk på billeder. Han er lige skiftet fra Picasa og hans brug er derfor minimalt. 

Men som jeg læser dit svar, så er der fx slet ikke behov for et ekstern grafikkort? Men 16 gb lyder så til at være en god ide. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 10:15
Lightroom er tungere at bruge end Photoshop. Når man laver ændringer på et foto i Photoshop udføres ændringen med det samme, laver man en ændring mere udføres den også med det samme.

I Lightroom gemmes ændringerne i en fil, og når man laver den næste ændring startes forfra fra den første.
Hver gang man tilføjer en ændring udføres alle tidligere ændringer plus den nye hver gang.

Lightroom kan udnytte en quad core CPU.

Mht. grafikkort, se her:

Grafikkort

Redigeret af Brixen - 14-August-2017 kl. 10:20
Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 16:38
Nu kommer det jo så helt og holdent an på hvad man laver i PS og lightroom, men hvis vi antager det "blot" er farvekorrektur og ganske lidt reel behandling, så er der absolut ingen grund til at gå ud og købe nogen som helst ny computer. - mere ram, ssd og hvis han virkelig vil frådse - så et diskret grafikkort. Men ellers absolut ingen behov for noget som helst andet til det brug han har.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Nu kommer det jo så helt og holdent an på hvad man laver i PS og lightroom, men hvis vi antager det "blot" er farvekorrektur og ganske lidt reel behandling, så er der absolut ingen grund til at gå ud og købe nogen som helst ny computer. - mere ram, ssd og hvis han virkelig vil frådse - så et diskret grafikkort. Men ellers absolut ingen behov for noget som helst andet til det brug han har.

Ja, det kommer an på hvor meget man laver. Det er i Develop modulet, det kan være langsomt. Hvis det ikke bliver brugt så meget, er jeg helt enig med dig.



Venlig hilsen
KB
Til top
abj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-November-2013
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 08:03
Tak for jeres svar. Og ja, jeg er helt enig - det kommer altsammen ned til hvad man reelt bruger Lightroom til, der er afgørende for kravet til PC.

@Brixen: De ændringer som bliver gemt i filer, bliver de så skrevet ned i Lightrooms installationsmappe/cache eller ligger de sammen med de reelle billeder? Førstnævnte vil i så fald jo skrige kraftigt på en SSD :)

Tror I at en ældre I3 (jeg kan desværre ikke huske modellen) T model fra 2014 vil være tilstrækkeligt eller vil det være givet godt ud at opgradere til en brugt ældre i5 (i5-3470), som jeg kan få på DBA til 300-500 kroner? Kombineret med nogle flere ram + SSD.

Og har I nogle konkrete anbefalinger til en SSD, som ikke koster kassen? jeg forestiller mig at det skal være 256 eller 512gb afhængigt af prisforskellen :) 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af abj abj skrev:

@Brixen: De ændringer som bliver gemt i filer, bliver de så skrevet ned i Lightrooms installationsmappe/cache eller ligger de sammen med de reelle billeder? Førstnævnte vil i så fald jo skrige kraftigt på en SSD :)

Der bliver ikke skrevet noget til billederne. Alt man har lavet bliver gemt i katalogfilen. 

Du kan jo kigge på The Lightroom Queens gratis bøger. Især Lightroom Performance eBook.


Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu