recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et par OLED spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et par OLED spørgsmål

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Et par OLED spørgsmål
    Sendt: 13-August-2017 kl. 13:27
Jeg får jo muligvis om nogen tid, et Panasonic OLED hjem. Og jeg har jo et par spørgsmål.

OLED er jo når panelet er nyt, er der jo en større risiko for f.eks. burn-in. Det kan man måske afbødes lidt ved ændrede billede indstillinger.

1) Er det f.eks. lys og kontrast der skal skrues ned for?

Jeg rengøre jo fra tid til anden mit panel. Når jeg ser på diverse OLED konstruktioner, så består den nederste halvdel ofte af en teknikboks med panel, og resten af konstruktionen er bare et tyndt panel (mystisk konstruktion for mig i det mindste). Jeg er med andre ord bange for ved rengøring at "Brække" eller på anden måde beskadige det tynde panel.

2)Hvorledes rengør I der allerede har et OLED TV jeres tynde panel?   

På forhånd tak for hjælpenSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 14:32
Så længe du ikke mishandler Tv’et så synes jeg ikke, at der er grund til bekymring. Brug skærmen som et TV og nyd billedet.

Mht. regøring så bruger vi herhjemme en tør mikrofiberklud.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Så længe du ikke mishandler Tv’et så synes jeg ikke, at der er grund til bekymring. Brug skærmen som et TV og nyd billedet.

Mht. regøring så bruger vi herhjemme en tør mikrofiberklud.
Tak Rasmus. Men nu var det første spørgsmål inspireret af Torbens beskrivelse i jeres test af EZ950, hvori det nævnes at det lånte TV ikke var nyt, og nok var over den periode hvor panelet var mest følsomt.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 20:01
Nå pyt.

Jeg har besluttet mig til, at behandle et kommende OLED som mine tidligere nye plasma TV - dem kender jeg en anelse til.

Desuden vil jeg overveje en skumgummi vulst bag TV´et og vægen, så det ikke udsættes for særlige store spændinger når panelet skal rengøres. Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 20:07
Da jeg ikke har bekymring om burn in elle retention vil jeg undlade at rådføre herom.
Til rengøring, så forstår jeg din bekymring ift hva det syner.
MEN i en husstand med 2 småbørn der dog ikke endnu kan røre tv'et, men fint kan få sprøjtet lidt saftevand osv på har det endnu ikke været en bekymring.
Nå det er allerværst, så lidt spyt på en mikrofiber klud fjerne det der måtte være, herefter poleres "spyttet" fint væk med den tørre del af en mirkofiberklud. Og ja jeg er på ingen måde bange for at knække panelet.
Umiddelbart kan jeg ikke komme i tanke om noget kan side så godt fast at panelet er i fare
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 20:14
Synes ikke jeg har set nogle tråde herinde "hjælp jeg kom til at smadre mit OLED under rengøring"
Så mon ikke bekrymringen er ubegrundet.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 22:25
Sprøjt noget PU skum ind imellem panel og væg, så kan det støtte panelet bag fra 😀
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren Ingemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 10:29
Jeg brugte indstillingen ISF aften, og skruede herudover en anelse længere ned for lys og kontrast.

Selvom det sikkert ikke var nødvendigt, så lod jeg den gamle DVD-breakin sekvens køre et par døgn, mens jeg ikke brugte tv'et. TV-kalibrering var forbi efter ca. 200 driftstimer.

Jeg har hverken haft retention eller burn-in.

Mht. rengøring, så må jeg indrømme at det aldrig er sket endnu, da jeg ikke har set behov herfor (skærmen bliver ikke støvet hos mig). Men som andre påpeger, så vil en tør og ren mikrofiberklud helt sikkert kunne klare det. 

God fornøjelse!
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Jeg brugte indstillingen ISF aften, og skruede herudover en anelse længere ned for lys og kontrast.

Selvom det sikkert ikke var nødvendigt, så lod jeg den gamle DVD-breakin sekvens køre et par døgn, mens jeg ikke brugte tv'et. TV-kalibrering var forbi efter ca. 200 driftstimer.

Jeg har hverken haft retention eller burn-in.

Mht. rengøring, så må jeg indrømme at det aldrig er sket endnu, da jeg ikke har set behov herfor (skærmen bliver ikke støvet hos mig). Men som andre påpeger, så vil en tør og ren mikrofiberklud helt sikkert kunne klare det. 

God fornøjelse!
Mange tak for dit fine svar. 

Jeg nøjes sikkert med at sætte lys og kontrast noget ned i et par hundrede timer.

Sagen er den hos mig, at jeg får noget mad-os igennem ind i mellem, og det kan lægge sig som en tynd hinde, Derfor bliver mit panel renset med AM skærmrens ind i mellem, og tørre det af med en microfiber klud. Men overdelen af panelet virker altså ikke hammer stabilt, som mine tidligere TV. Jeg er ikke så god til at tage chancer på sådan et dyrt TV.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 11:40
Jeg kan ikke se nogen grund til at skrue ned for lys og kontrast i starten - OLED er jo ikke en fosfor-baseret skærm. Der var andre årsager til, at man gjorde det på plasma-tv.

Hvad vi snakker om mht. de første 200 timer er break-in af hensyn til kalibrering. Kalibrerer man for tidligt kan man risikere, at farverne rykker sig en lille smule efter de 200 timer og så er kalibreringen jo ikke længere spot-on.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg kan ikke se nogen grund til at skrue ned for lys og kontrast i starten - OLED er jo ikke en fosfor-baseret skærm. Der var andre årsager til, at man gjorde det på plasma-tv.

Hvad vi snakker om mht. de første 200 timer er break-in af hensyn til kalibrering. Kalibrerer man for tidligt kan man risikere, at farverne rykker sig en lille smule efter de 200 timer og så er kalibreringen jo ikke længere spot-on.
Kalibreringen vil først blive foretaget efter min indkøringsfase - nøjagtigt som jeg altid har gjort ved min plasma TV.

Jeg har såmænd allerede haft kontakt til Thomas fra TV-Kalibrering.dk.


Redigeret af Hother - 14-August-2017 kl. 11:55
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2017 kl. 12:22
Af nysgerrighed: Er det EZ950 eller EZ1000, du har syn på? Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu