recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16mm2 kabel eller større i lbm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

16mm2 kabel eller større i lbm

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 16mm2 kabel eller større i lbm
    Sendt: 16-August-2017 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Rolias Rolias skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det er en ab jo. Til vort brug, er det helt fint.


Det er hørt mange gange. Hvorfor ikke gå efter en Maxamp 20, noget Bassface eller en Pioneer GM-D8604 til formålet? Jeg har selv været den mølle igennem, og det gør en kæmpe forskel, med mindre man godt kan lide at løbe tør for strøm og slæbe batterier.


Ene og alene fordi vi projektet handler om, hvad vi kan lave, af det vi har liggende i garager og kældre, som bare samler støv.
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2017 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det er en ab jo. Til vort brug, er det helt fint.

Det er hørt mange gange. Hvorfor ikke gå efter en Maxamp 20, noget Bassface eller en Pioneer GM-D8604 til formålet? Jeg har selv været den mølle igennem, og det gør en kæmpe forskel, med mindre man godt kan lide at løbe tør for strøm og slæbe batterier.
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2017 kl. 08:29
Det gør man aldrig med en bilforstærker. Først skal spændingen switches op til noget brugbart (fra 12-14 Volt, til måske 2x50 Volt), herefter gennem et udgangstrin som sætter 1/3 af i varme.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2017 kl. 06:59
Det er en ab jo. Til vort brug, er det helt fint.
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2017 kl. 06:48
Noget hele andet: Er det ikke en class AB-forstærker? I så fald får i da ikke meget ud af jeres strøm
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2017 kl. 06:15
Nu har loddetin en højre modstand end kobber, dvs. et større spændingsfald ved strømtræk og derfor afsættes der også mere effekt (=varme) i netop lodningen. Dvs, jeg siger ikke det er ledningen som kommer op på 150-200 grader og derved smelter lodningen. Jeg siger der er en mulighed for at lodningen bliver så varm (som dog heldigvis køles i nogen grad af kobber kablet).

Det var også derfor jeg skrev, at jeg ikke ved om min oplevelse skyldes en dårlig sammenlodning - f.eks. at der var et gab mellem kobber kablerne og en lodning på 4mm2 som holder kablerne sammen.

Jeg tror ikke loddetin og høje strømme generelt er en god ide.
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 23:17
Ja, loddetin smelter ved 150 grader, hvis ens kabler bliver så varme vil jeg mene systemet kortslutter, da ikke engang en bil ved koldstart og flat batteri ville kunne varme et kabel på 16mm2 op til den temperatur.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Jeg har set startkabler som var loddet sammen for at gøre dem længere, der så er gået fra hinanden i lodningen fordi den blev for varm og smeltede tinnet igen, så pas på og sørg i det mindste for at plus og minus kablet ikke kan kortslutte hvis sammenlodningerne skulle smelte.
Hvis han trækker så meget strøm igennem kabel, så det kan smelte loddetin imellem 16mm2 kabel.
Så tror jeg også han skal kigge andre steder i sit system, da det nok er fyldt med svage punkter.
Hans isolering ville også smelte af kablerne, hvis den napper loddetin'et
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 15:44
Fik lavet tegningerne helt færdige nu.
Det kan klares med lige under 3 meter.
Så det kunne klares med startkabler.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 12:08
Jeg har set startkabler som var loddet sammen for at gøre dem længere, der så er gået fra hinanden i lodningen fordi den blev for varm og smeltede tinnet igen, så pas på og sørg i det mindste for at plus og minus kablet ikke kan kortslutte hvis sammenlodningerne skulle smelte.

Jeg skal ikke kunne sige, om det blot var fordi kablerne ikke var loddet godt nok sammen, eller om strømmen var for høj (blev brugt som startkabler).

PS: Hvis det er til en fast installation, så ville jeg bruge et stift kabel, enten med en enkelt kåre, eller et mindre antal tykke kåre. Der er normalt mindre modstand i et enkelt kåre kabel end et med mange kåre (ved DC eller lav frekvens).
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 11:16
Ja, det ville jeg gøre og billig løsning.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2017 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

3 meter 16mm2
https://www.harald-nyborg.dk/p8439/startkabler-16mm-x-3m

eller 
3,5 meter 25mm2
https://www.harald-nyborg.dk/p8710/startkabler-25mm-x-3-5m

Var det billigste jeg kunne finde, men skal du bruge 4-5 meter, så skal du enten sætte dem sammen (kan lodes sammen, en cream brulee brænder er fantastisk til formålet :) eller finde et længere startkabel. 


Jamen for pokker, dem har vi da liggende i store mængder på vej til lossepladsen.
Lodes sammen med tin og så varmen fra en creme bruleebrænder, for til sidst at sikre med krumpflex?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu