recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken effekt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken effekt?

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 13:36
Har du overvejet "pro" amps, f.eks. Crown xls 1502? Rigtigt mange bruger den sammen med deres MK.

-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2731673-amplifiers-effects-sound-if-power-does-not-double-when-impedance-halved.html#/topics/2731673?page=1

http://www.hometoys.com/content.php?url=/htinews/feb04/articles/polk/impedence.htm

Det er spøjst at en hurtig tur på Google giver et utal af artikler der forklare at det er PRÆCIS sådan det fungerer.

Men tjekker lige de to du nævner:)


Det hjælper ikke, når du ikke forstår det. Læs det første svar til den første post du linker til. Det er sådan det virker. Højttalerimpedansen er inden for rimelighedens grænser ret lige gyldig, da forstærkeren i virkeligheden er en >spændings<forstærker. Så længe den kan holde den korrekte spænding på udgangen, så er der ikke noget med at højttaleren ikke "får den rigtige effekt". Den tilførte effekt bliver det den nu engang bliver afhængig af af den aktuelle spænding og højttalerens impedans, men det ved forstærkeren ikke noget om. Forstærkerens opgave er udelukkende, at forstærke indgangsspændingen et passende antal gange, så præcist som overhovedet muligt.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 15:53
Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/2731673-amplifiers-effects-sound-if-power-does-not-double-when-impedance-halved.html#/topics/2731673?page=1

http://www.hometoys.com/content.php?url=/htinews/feb04/articles/polk/impedence.htm

Det er spøjst at en hurtig tur på Google giver et utal af artikler der forklare at det er PRÆCIS sådan det fungerer.

Men tjekker lige de to du nævner:)


Det hjælper ikke, når du ikke forstår det. Læs det første svar til den første post du linker til. Det er sådan det virker. Højttalerimpedansen er inden for rimelighedens grænser ret lige gyldig, da forstærkeren i virkeligheden er en >spændings<forstærker. Så længe den kan holde den korrekte spænding på udgangen, så er der ikke noget med at højttaleren ikke "får den rigtige effekt". Den tilførte effekt bliver det den nu engang bliver afhængig af af den aktuelle spænding og højttalerens impedans, men det ved forstærkeren ikke noget om. Forstærkerens opgave er udelukkende, at forstærke indgangsspændingen et passende antal gange, så præcist som overhovedet muligt.

Og hvis en "billig" forstærker/reciever ikke evner at forstærker signalet op hvilket specs tydeligt fortæller så kan man sagtens spille med 4ohm højttalere men kun på et lavt niveau hvilket forhåbentligt ikke er meningen med at købe et surround anlæg. 

Det er super simpelt og man kan læse 1000 artikler om hvorfor producenter aldrig oplyser effekt i 4 ohm og de fleste netop skriver at højtalere skal være 6-8 ohm. Men et fåtal herinde ved noget som producenter og anmeldere ikke ved - Tænker det må være tid til at få skrevet en indsigt-artikel og revolutionen inden for klasse A/B forstærkere LOL
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.

Hvilken receiver er der tale om? Jeg ryger sikkert lige i skammekrogen igen, men sammenhængen mellem udgangs og indgangs impedans har også en effekt på lyden. Har oplevet på denon receivere at deres preout ikke matchede min classe effekt. Videnskaben bagefter ligger lidt langt væk men læste en del om det på nettet da lyden var helt skæv på en ellers god reciever. 

Og er MK 150 ikke 4ohm? - Så ville jeg holde mig fra producenter som ikke siger OK til den type højttaler alene af hensyn til garanti og lang levetid
 


Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:09
Forkert tråd, indlæg slettet.


Redigeret af JackD84 - 20-August-2017 kl. 16:10
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Det kommer an på hvad dine planer er.

Det giver dog ikke mening i min optik, at skifte, til en så god effekt, uden at opgradere kontroldelen.
Hvis der udelukkes skal spilles højt, kan det vel gå, men hvad har du af fremtidige planer, det er en god ting at tænke lidt forud?

Dine højttalere, er ikke nemme at drive, så måske er den slet ikke så tosset. Dine højttalere kan tåle noget mere effekt. Jeg har selv haft dem inde for en kort stund. Jeg er dog ikke, selv fan af mellemklasse receivere, med en god effekt, på den lange sigt.

Hvis du vælger at købe Marantz effekttrinnet, ville jeg vælge at skifte til processor senere hen, hvis du får lyst til noget bedre.

Hvilken receiver er der tale om? Jeg ryger sikkert lige i skammekrogen igen, men sammenhængen mellem udgangs og indgangs impedans har også en effekt på lyden. Har oplevet på denon receivere at deres preout ikke matchede min classe effekt. Videnskaben bagefter ligger lidt langt væk men læste en del om det på nettet da lyden var helt skæv på en ellers god reciever. 

Og er MK 150 ikke 4ohm? - Så ville jeg holde mig fra producenter som ikke siger OK til den type højttaler alene af hensyn til garanti og lang levetid
 

Hvis du læser hans første indlæg, er det en Marantz SR7010 Wink
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)



At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Okay. Så det kan rettes til "fungerer ikke medmindre du imod producentens anbefaling vælger at sætte 4ohm højttalere til alligevel og kun spiller lavt nok til ikke at overbelaste forstærkeren som ikke er dimensioneret til 4ohms højttalere"
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I manualen til marantz skriver de:
"S Speaker impedance
This is certain-rated resistance of the speaker set to an alternating current and expressed in ohms.
The smaller the impedance, the greater the output.
However, load on the amplifier is increased. Use speakers whose impedance is supported by this unit."

Og deres output er 6-8 ohm hvilket betyder at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere.


Nej det betyder det ikke.

De skriver ordret at man skal bruge højttalere hvis impedans er understøttet af enheden hvilket står 2 linjer længere nede som 6-8 ohm. Tænker du lige må ringe til deres support og fortælle dem om fejlen ;)


At de skriver sådan betyder ikke "at højttaler på eks 4 ohm ikke fungere", sådan som du påstod oven for. Prøv selv hvis du ikke tror på det.

Til tråds starter den omtalte effekt virker fra Marantz.

Du misforstår helt det de skriver, selvfølgelig virker den ned til 4 Ohm. Den har lidt muskler.
Ofte er det ved forholdsvis kraftige forstærkere, hvor længe den kan levere, den angivne effekt og om de har muskler til at holde enheden i et jerngreb. Jo længere ned højttaleren dykker i impedans, jo mere strøm, skal forstærkeren afgive.


Redigeret af JackD84 - 20-August-2017 kl. 16:34
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu