recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken effekt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken effekt?

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:


Jeg har altid haft 4 ohms højtalere af forskellige mærker og ingen af mine tidligere recievere har "understøttet" 4 ohms højtalere..


De har vel været opgivet til 4 ohm. Men du véd reelt ikke, hvordan de impedansmæssigt har ligget. Og vel heller ikke hvordan fasedrej har været?

Et godt eksempel er ældre B&W højttalere, som er opgivet til at være 8 ohms højttalere, og ældre Dynaudio'er, som er opgivet til at være 4 ohms højttalere. Hér er B&W'erne væsentlig mere krævende af forstærkeren end Dynaudio'erne.

Disse højttalerproducent opgivelser kan man bruge til akkurat lige så meget som forstærkerproducenternes opgivelser = ik' en fis!

M.v.h.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:


Jeg har altid haft 4 ohms højtalere af forskellige mærker og ingen af mine tidligere recievere har "understøttet" 4 ohms højtalere..


De har vel været opgivet til 4 ohm. Men du véd reelt ikke, hvordan de impedansmæssigt har ligget. Og vel heller ikke hvordan fasedrej har været?

Et godt eksempel er ældre B&W højttalere, som er opgivet til at være 8 ohms højttalere, og ældre Dynaudio'er, som er opgivet til at være 4 ohms højttalere. Hér er B&W'erne væsentlig mere krævende af forstærkeren end Dynaudio'erne.

Disse højttalerproducent opgivelser kan man bruge til akkurat lige så meget som forstærkerproducenternes opgivelser = ik' en fis!

M.v.h.


På B&W er det ikke ændret meget men de har altid opgivet at minimum ligger på eks 3 ohm
Se eks deres nye http://m.bowers-wilkins.com/speakers/home-audio/800-series-diamond/802-D3-speaker.html
Eks: 8Ω (minimum 3.0Ω)

Fasedrej er et kæmpe problem på b&w og høre tydeligt i deres større serier hvis de ikke bliver fodret:)

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 20:54
Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.

Redigeret af Kampus - 21-August-2017 kl. 20:56
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej lyder som en dør der trænger til at blive smurt i hængslerne;)
Har haft en del i 800 serien og det mudrer og lyder skingert indtil de får en solid forstærker.
Ikke et problem i stereo verden men selv de store receivere jeg testede med lød helt skævt.

Men som du siger.. rigeligt effekt så synger b&w :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.

Det har jeg aldrig oplevet. Men de tidlige SR recievere jeg havde leverede ikke tilstrækkelig kræfter til højttalerne, så bassen blev mudret. Men det er måske det du mener?

Min hedengangne Pioneer havde kræfterne til at spille dem helt rent op til højttalerne slog fra ved 100 watt. Marantzen er knap så stærk.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 21:31
Mener at marantz fraråder at man tilslutter mindre end 6 ohms højttaler tll deres AMP, pga Varme udvikling. Dette har jeg læst i en manual til en af deres AMP.

Jeg kan anbefale at købe en som er strømstærk. Jeg havde Audiolab 8000x7 til at trække mine s150, den var ikke stærk nok, tros den ydet 100watt i 8ohm med alle 7kanaler i drift og havde en strømforsyning på 1500 watt, så magtede den ikke opgaven. Men min Lexicon cx7 som yder 140 watt i 8 ohm med strømforsyning på 1200 watt, men har 109000uf. Så trækker den mine s150 ti gange bedre og den er stabil helt ned i 2 ohm med alle kanaler i drift. Skal siges at min Lexicon er købt brugt og har mere end 10år på banen.

Så jo mere strøm, bedre opbygning jo bedre.

Redigeret af Vilstrup - 21-August-2017 kl. 21:32
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.

Det har jeg aldrig oplevet. Men de tidlige SR recievere jeg havde leverede ikke tilstrækkelig kræfter til højttalerne, så bassen blev mudret. Men det er måske det du mener?


Jep.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Min hedengangne Pioneer havde kræfterne til at spille dem helt rent op til højttalerne slog fra ved 100 watt. Marantzen er knap så stærk.


Også et tydeligt eksempel på, at din Pioneer løb tør for strøm! Højttalerne slår fra, når der begynder at komme for meget strøm til diskant og mellemtone = forstærkeren er begyndt at forvrænge/har mistet kontrollen med højttalerne.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 21-August-2017 kl. 22:34
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:07
Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.

Redigeret af Kampus - 21-August-2017 kl. 23:13
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Men hvis en person havde en okay sportsvogn og spurgte til dæk ville jeg heller ikke anbefale 4 reservehjul med et stort label med  "MAX 80 km/t" - At flere så oplever at bilen kører fint og engang imellem kan presses kortvarigt til 110 ændrer ikke på at min anbefaling selvfølgelig bliver noget der fungerer 100 % :) 

Bilanalogier er altid gode, men du skal forstå situationen rigtigt. Det du gør er at anbefaler formel 1 dæk. Det er slet ikke nødvendigt. Føreren har i øvrigt ikke brug for nye dæk. Han eftersøger en mellemklassebil der har lidt flere kræfter. Bare kræfter til en gang imellem, når der skal gives ekstra gas, til en hurtig overhaling. kort sagt, flere hestekræfter og mere moment. Så er der jo ingen grund til at der går Koenigsegg i den.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:28
Gud, har dine højttaler stadig APOC i drift?

Det kredsløb gavner ikke lyden........



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan lyder fasedrej? Jeg har et par + 30 år gamle B&W DM7 som stadigvæk spiller helt forrygende godt, hvis de blir fodret.


Fasedrej "Lyder" ikke, men trækker (kræver) så mange ampere fra forstærkeren, at den "løber tør", og derfor begynder at lyde klemt/presset/upræcis - u name it.

M.v.h.
 

Det er altså ikke rigtigt. Der løber lige mange ampere om fasen er 0 grader eller om den er forskellig fra 0, så længe impedansen er den samme. Altså der løber lige mange ampere om der er tale om 4 ohm, 0 grader eller 4 ohm 45 grader.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu