recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken effekt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken effekt?

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af Kurt von Kubik Kurt von Kubik skrev:


Fasedrej betyder, at strøm og spænding ikke følges ad.
Når strøm og spænding er 180 grader forskudt, så afgives der ingen energi, men kun skiftevis strøm og spænding.
Den situation er ikke særligt ønskværdig, idet der intet arbejde udføres i f.eks. en højttaler, men i stedet afsættes der stor energi i f.eks. en effektforstærkers udgangstransistorer.
180 grader selvfølgelig en ekstrem situation, som ikke forefindes i almindelighed.
Men der kan sagtens optræde betydelige forskydninger af fasen. F.eks. er det ikke usædvanligt med 60 grader ved lave frekvenser på en elektrostat.

Så store faseforskydninger i en højttaler er ikke særligt attraktive.
For at undgå effekterne af fasedrej, kan man sætte ind på flere måder.
Man kan bygge sin effektforstærker så stærk, at den er ligeglad med faseforskydningerne. Det er en kostbar løsning, og helt ligeglad er den alligevel aldrig.
Man kan bygge sin højttaler, således at den har et minimum af faseforskydning. Helt kan det ikke undgås, da faseforskydning altid vil optræde i forbindelse med resonanser, og som bekendt har et bassystem mindst én resonans.
En tredie mulighed er korrektion i form af korrektionsled, som også kaldes "Power Factor Correction" (PFC).
PFC dæmper de umiddelbare skadelige indvirkninger på forstærkeren.
I en højttaler vælger man dog oftest, at korrigere impedansen, og dermed får man som regel også godt styr på fasen.

Man kan så spørge omkring sig, om fasedrej har en særlig signifikant indvirkning på lydkvalitet?
Til det er svaret nemt, ja hvis forstærkeren ikke kan lide den "skæve" belastning.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 23:58
Men det er ikke det samme som at der løber flere ampere i kredsen hvis fasen er forskellig fra nul, sådan som du skrev før.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 00:01
Korrekt. Det er forskellen på strøm og spænding...

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 39 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 39 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg

En B&W 802S80 slog fra mange gange hos mig med en Denon PMA 2000 bag så jo det kan sagtens være 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det er et relæ der cutter lyden når de når 100watt. Der var ikke antydning af forvrængning.


Næppe! B&W anbefaler en forstærker på op til 200 watt!

Type: 2 way, 3 driver loudspeaker system
Frequency Response: 30Hz to 25kHz
Recommended Amplifier: 200W (maximum)
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 95dB
Bass Radiator: 1 x ADR220 passive radiator
Midbass: 1 x 160mm BM220
Tweeter: 1 x 26mm TS26 polyester
Enclosure: 40 litre
Finish: black ash, walnut, rosewood, teak
Dimensions: 900 x 270 x 382mm
Weight: 29kg

Ja og min med 100 watt. Og det spænd klarer min Pioneer til ug med + og ~
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 10:15
"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres". Efter spec. at dømme, kan man mæsten ikke komme i nærheden af en nemmere højttaler.


Redigeret af Mefisto - 22-August-2017 kl. 10:19
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres". Efter spec. at dømme, kan man mæsten ikke komme i nærheden af en nemmere højttaler.


Jeg spekulerede også på om det var den rigtige højttaler han har fundet specs på. Så jeg fandt den via google. Jeg tvivler stadig på at de er rigtige, da jeg købte højttalerne, var kravet min 100 watt forstærker, da de er svært drevne.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 10:53
Det er åbenbart fordi BW er nogle værre røvere. Det er opgivet ved 10V rms. Det er næsten 11db forskel fra 2.83V, som er det normale. Højttalerens følsomhed er altså nærmere 84db, hvis man sammenligner æbler med æbler. Så kan jeg bedre forstå at de anbefaler min. 100w. Det sagt, gælder det jeg skrev tidligere stadig. Der er ingen forskel på om man giver dem 20w fra en lille forstærker eller fra et kæmpe monster så længe begge kan give 20w uden problemer.

Tænk på, at hvis man har en 100w forstærker, med en -db skala volumenkontrol, så kan man nogen lunde regne med, at den er fuldt udstyret (giver "100W") ved 0db og et normalt digitalt input. De fleste tror så, at -10db er næsten 100w, -20db stadig er "højt" og så videre. Det er imidlertid Helt forkert. Hvis 0db er 100w, så er -10db 10w, -20db er 1w, -30db er 0,1w og så fremdeles. Man skal altså ikke skrue ret langt ned før den man er under een watt(!). Det er der ikke ret mange der ved og derfor overestimerer de fleste behovet for store forstærkere helt vildt.


Redigeret af Mefisto - 22-August-2017 kl. 11:07
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 13:49
Jeg har et 5.1.2 setup med en cinenova grand 7 til at trække det hele (minus sub naturligvis) mine fronter er B&W802D og center  B&WHTM2D, jeg har aldrig oplevet at min forstærker løber tør for kræfter, ej heller at den forvrænger uanset hvor højt jeg spiller.

Jeg syntes den lyder helt fin, og har ingen planer om at skifte.

Til prisen kunne jeg ikke finde noget alternativ. Den yder 330w pr kanal ved alle kanaler i drift, 8ohm, 20 Hz – 20 kHz frekvensområde
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres".


Øh nå! Jeg har tidligere haft et sæt store gulvhøjttalere, med 1 watts (96 db) driftseffekt. Der havde jeg en 200 watt/8 ohm effektforstærker på. Der blev da ofte givet gas - d.v.s. Peaks på 200+ watt.

M.v.h.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2017 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Impedance: 8Ω 
Sensitivity: 95dB"

Hvis det stemmer med virkeligheden, skal de ikke have mere end 10w for at spille så højt, at ingen gider høre på det. Så jeg undrer mig ove hvad i mener med at de skal "fodres".


Øh nå! Jeg har tidligere haft et sæt store gulvhøjttalere, med 1 watts (96 db) driftseffekt. Der havde jeg en 200 watt/8 ohm effektforstærker på. Der blev da ofte givet gas - d.v.s. Peaks på 200+ watt.

M.v.h.

Kan huske den gang man var omkring de 20, der havde man nogle Jamo P555 og 2 brokoblet Luxman Z504 effekttrin til at føde dem, og der blev da ligeledes givet den gas og nogle gange endte det da med defekte diskanterEmbarrassed

Mener faktisk at de P555 har under 1 watt i virkningsgrad, fed tid i øvrigt.Cry
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu