recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLEDs mørkeste gråtoner blev sorte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOLEDs mørkeste gråtoner blev sorte

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 10:24
Der er flere årsager til, at jeg har oprettet denne tråd - dels skal det ses som en naturlig orientering til købere af 2017 modeller om, at gråtone-problemet på OLED - eller rettere fejlen, der altså nu - om end problemet ikke er løst, så i det mindste skulle være blevet forbedret, hvilket ses af nedennævnte citat fra mit viste link ved trådstarten:

“LG’s OLED-skærme har altid haft et forbløffende sortniveau. Problemet har hidtil været, at de ikke helt så mørke områder også blev sorte. Eller rettere: Nogle af de mørkeste gråtoner forsvandt. 2016-modellerne havde også en tendens til banding (synlige farveschatteringer) og grønt farvestik.
På dette område er W7 og E7 klart bedre. Billedprocesseringen er blevet mere præcis med højere bit-opløsning i de mørke områder, hvilket giver flere detaljer, en mere præcis gråtoneskala med glatte overgange og mindre støj.”

En anden årsag til oprettelsen af igangværende tråd er den tidligere diskussion i en anden tråd:
Vel omkring siderne ca 18-24 i tråden http://forum.recordere.dk/oled-vs-led-ben-diskussion_topic151343_page18.html?KW=Oled+vs%2E
og muligvis også siderne før.
Det var en hed diskussion, hvor der ligefrem blev diskuteret ned i detaljer som fx ordet KORREKT og andre: Var det ordene NATURLIGT og VIRKELIGHEDSTRO? Kig selv efter. Dette ud fra en synsmæssig vurdering. Imidlertid kan vi nu konkluderer, at det ikke havde så meget at gøre med det menneskelige syn i modsætning til den teknik, der burde have vist det korrekte billede.

Set i relation til sidstnævnte linkede tråd må konklusionen nu endelig være - efter at det åbent er kommet frem at gråtoneproblemet eksisterer - i modsætning til LCDskærmen, der er i stand til at vise dette vigtige og rigtige - at OLEDskærmene hverken har været korrekte set ud fra en synsmæssig eller fra en teknisk betragtning. Ej heller har det været virkelighedstro eller naturligt.

Med ord ord har OLED haft og har stadig en klar mangel. Hvorfor skulle man ellers både nævne dette ellers forsøge at forbedre manglen?

Argumentationen om forbedringen kan kun komme et sted fra. Nærmere bekendt LG, der dermed også indrømmer manglen.

I tidligere nævnte tråd gjorde jeg også opmærksom på, at LCD var i stand til at vise disse gråtoneområder, mens OLED desværre ikke magtede dette.

Når man interesserer sig for fotos og dermed også for billedkvalitet, så bliver problemet særligt synligt. Hver eneste gang jeg har set OLEDTV eller er gået forbi i elektronikforretninger, har jeg været fokuseret og betragtet fænomenet på kort afstand. Min bedømmelse er og har ligeledes været, at OLED er urealistisk sort i områder, hvor der skulle have været vist gråtone.


Nogle testudøvere, der åbent støtter OLED har enten være blinde eller har været mere fokuseret på at nævne kontrast- og sortniveaufordele, men har i karakterbedømmelser i forbindelse med test minsandten glemt at gøre opmærksom på dette efter min mening så væsentlige. Kun Lyd&Billede kommer tilsyneladende kort ind på denne problematik og fejl ved kort at nævne følgende i en test af LG OLED55B6V:

“Desværre bliver nogle af de mørkere detaljer også mindre synlige.”

Resterende testudøvere må have være blinde, eller også har jeg ikke set det nævnt. Det er særdeles kritisabelt, når en billedkvalitetbedømmelse burde have været barberet flere cifre ned.

Men som nævnt skulle OLED være blevet bedre i 2017 modellen, men problemet er ikke løst.






Redigeret af bentpetersson - 19-August-2017 kl. 10:35
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 10:31
Jeg har jo selv beskrevet hvordan jeg oplevede, at nogle billedesegmenter blev sort - hvor det vel egentlig burde have haft en grå nuance.

Nu er jeg jo lidt spændt om jeg oplever det samme med mit kommende Pana OLED, som med lidt held gerne skulle lande hos mig omkring den 5. september. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Set i relation til sidstnævnte linkede tråd må konklusionen nu endelig være - efter at det åbent er kommet frem at gråtoneproblemet eksisterer - i modsætning til LCDskærmen, der er i stand til at vise dette vigtige og rigtige - at OLEDskærmene hverken har været korrekte set ud fra en synsmæssig eller fra teknisk betragtning.


Korrekt, nogle LCD kan vise gråtoner tæt på sort - altså, så længe der ikke var noget lyst ved siden af i samme blok af LED bagbelysning. For så er det "sorte" grå. Og så er det ret lige meget om det ved et testbillede kan vise sort og de sidste gråtoner inden, når det kommer til billeder med indhold (eksempelvis en stjernehimmel), falder de igennem.

Og det ved du udemærket, så stop dit clickbait-bavl.

Klsys
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 10:39
Hvis man ikke er i stand til at argumentere på grund af manglede viden og erfaring, behøver ingen blive personlige. Så hold op med at forsøge personlig hets og personlige angreb.

Sandheden er stadig ilde hørt.

Man kan i stedet vælge ikke at skrive noget. Tak.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 10:51
Hvad så med dem af os der ikke oplever det? Har vi så et defekt tv Bent? Kan det tænkes at indstillinger spiller ind? Det er da noget forfærdeligt hating du fyrer af. Du har ikke engang OLED og laver underlige tråde om det. Anskaf dig et og gør dine egne indtryk du virker som en der finder på undskyldninger for ikke at springe på vognen.
Sandheden er ilde hørt måske retur?


Redigeret af claussor - 19-August-2017 kl. 10:56
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:03
Jo Hother, jeg husker dine gode fornuftige argumenter. Vi var dog ret alene i betragtningen som vi nu heldigvis får ret i.

Til claussor. Jeg tror desværre ikke, at indstillinger kan løse problemet, når der ligefrem gøres opmærksom på en forbedring ved 2017 model?
Jeg har i mine mange observationer af OLED ikke set et der ikke havde problemet. Jeg går ud fra at vi taler om det samme.

Hvordan kan du gøre dette til "hating", det er mig ubegribeligt. Hvis LG havde set problemet som en hetz eller en hating havde LGs ingeniører m fl aldrig taget sig af problemet. Dette hedder problemløsning og udvikling og har intet at gøre med at nogle føler sig fornærmet eller ikke kan acceptere tilstande, som de nu er.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Sandheden er stadig ilde hørt.


Ja, det er den......
Specielt den der hedder at LCD og sort med kontrastindhold er langt ringere end det der opleves på sidste års OLED.


Klaus
P.S. Når du skriver om mangel på viden og erfaring, kan det næppe være mig du skriver om.

Redigeret af KlausDM - 19-August-2017 kl. 11:14
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:16
Klaus. Hvis du havde læst eller rettere forstået, hvad jeg skriver om kontrast og sortniveau, så var dit indlæg unødvendigt. 😀

Redigeret af bentpetersson - 19-August-2017 kl. 11:17
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:31
Hvis du har set problemet så må du vide hvilken scene/film/kanal det drejer sig om. Så kan det være det kan genskabes.

Er greyscale mønster kan måske være det du søger?

Redigeret af claussor - 19-August-2017 kl. 11:32
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:39
Ingen har sagt,at OLED er perfekt . Alle seriøse testsites har det bare som overall bedste TV . OLED tørrer som forventet også gulv med QLED fra Samsung ,som Bent P ellers brugte meget energi på at hype op som OLED killer . . .

Redigeret af Lennon - 19-August-2017 kl. 11:40
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Hvis du har set problemet så må du vide hvilken scene/film/kanal det drejer sig om. Så kan det være det kan genskabes.

Er greyscale mønster kan måske være det du søger?

Jeg testede netop med et gråskala mønster da jeg testede Pana´s OLED. Her noterede jeg mig ikke fejl. Om så det samme mønster var gledet glat igennem ved en 2016 OLED model ved jeg jo ikke, for det har ikke været muligt for mig at teste de steder der solgte OLED.  
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 11:44
Der er intet nyt og spændende ved det Bent skriver om.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1465360043
"Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen."

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu