recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLEDs mørkeste gråtoner blev sorte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOLEDs mørkeste gråtoner blev sorte

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 15:18
Sjovt som Bents navlepillerier og tilfældige observationer helst bare skal tages for pålydende, mens kritik af andres yndling mærke straks bliver udfordret med henvisninger til dit og dat ... Smile

Bent, med mindre man har vurderet udstyrets evne til at vise near black med en kendt, korrekt formatteret kilde, så er observationen >værdiløs<. Det du har gjort svarer til at se DR HBB og konkludrere, at den teknologi man tilfældigvis ser det på er ubrugelig.

Jeg skal ikke udelukke, at der har være OLED modeller ude der ikke kan vise de aller nederste gråniveauer, men det er der også utallige eksempler på ved LCD. Der er ikke OLED eller LCD der er noget i vejen med. Det er den konkrete implementering i de modeller der har problemet, der er problematisk.

I forhold til OLED har LCD den ulempe, at sort eller næsten sort bliver forurenet med restlys fra bagbelysninge. Det kan LCD ikke rende fra eller implementere sig ud af, men mindre man opdeler skærmen i 8 mio. zoner. Foreløbigt er de oppe på ca. 1000 så er der laaang vej hjem. Det er også værd at bemærke, at OLED over en bred kam, allerede nu er betydeligt bedre end LCD, selvom LCD har 15-20 års forspring.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

QLED bliver dræberen.


Flot at konstatere dette, når ingen har været i nærheden af sådan et tv.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Artiklen stammer fra een af Danmarks mest anerkendte aviser. Så det er til denne kilde en "hating" naturligvis må gå.


Det er dig, der vælger at fremhæve én sætning ud af mange, så nej, artiklen skal ikke stå for skud.

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg refererer ret uskyldigt artiklen.


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Du virker indebrændt. Måske fordi du ikke har råd til oled.


Kære Peter Bergstrøm
Jeg har flere gange været i færd med at svare på dit indlæg, men det vil kun blive til gætterier på grund af dine sparsomme ordvalg.
Så skriv mere uddybende dels hvad du mener med ordet indebrændt samt at jeg ikke skulle have råd til OLED.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er intet nyt og spændende ved det Bent skriver om.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1465360043
"Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen."

Klaus


Du anser det ikke for en nyhed, at 1) LG har nævnte forbedringer.
2) Eller at der nu indrømmes at der har været og stadig findes problemer.

Jeg kan desværre ikke finde dette i din linkhenvisning.
Vil du venligst kopiere dette og lægge det ud,så jeg lettere kan finde det? Tak.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Tænk hvilket forum det her ville være hvis man utrætteligt oprettede tråde med (for at sige det pænt) ulemper ved lcd.
Hvem er det du gerne vil "oplyse" i virkeligheden Bent? Jeg har aldrig forstået en lyd af det?


Jeg vil - og muligvis også andre - gerne læse om ulemper ved LCD, der ikke tidligere har været nævnt. Eller andet interessant om LCD. Men helst nyheder som mit link også viser.
Jeg ser fremt til at læse disse indlæg. Tak.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Det viser jo ret tydeligt at bent og ham der oprettede den anden bashing oled tråd, har ondt bagi fordi de har satset på den forkerte teknologi. Den anden tråd var ligeså håbløs. Og ja har også et LCD i soveværelset og vil hellere end gerne bytte det ud med et oled. Hver gang jeg har KS7005 tændt skal jeg have lampe tændt for at skjule de utrolig grimme skygger ved sort.


Som regel bliver folk personlige, når de ikke er i stand til at argumentere. Du sammenligner en 7005 model med en OLED. Jeg synes ikke at denne model kan sammenlignes med en OLED. Det er OLED generelt for gode til.
Du skriver grimme skygger? Kan du uddybe, så jeg bedre forstår hvad du mener?
Hvilke antenneforbindelser kører dette KS på?
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Jeg har lige været i et møde med LG 65 E6V - 65 E7V og en Panasonic 65 DX900. Der er fandme ingen problemer med nuancer i det helt sorte, du kan se nuancer helt ned til reference Black på begge OLED årgange 2016 og 2017 det kan man desværre ikke på Panasonic DX900, faktisk er de sidste 5 felter helt sorte på en DX 900.
Jeg selv haft en 65E6V i et år nu, det eddermame en fornøjelse hver gang man tænder for det tv, og når der fyrres noget Dolby Vision af, ja så sparker det det bare så meget r..Tongue
 
Forskellen mellem E6 og E7 er så minimal, at det kun er nuancer. F.eks. de flere nits E7V har, er simpelthen så lidt er de fleste ikke vil bemærke det, og slet ikke hvis der ikke køres HDR.
 
Journalister, lol. Er det i øvrigt ikke ham fra lyd og billede?


Hvis der ikke findes problemer med de såkaldte nuancer, synes jeg, at du bør skrive og gøre opmærksom på dette til artiklens forfatter. Gerne med en kopi her på tråden, så vi kan følge dig.

Må jeg endvidere se et foto herinde af dine skærmvisning/undersøgelser, så jeg også visuelt kan se det? Tak.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Nej, det er generelt opdaget og ses.


"Opdaget", nej konstateret allerede sidste år, læs flatpanels testen


Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Kig selv ind i forretninger og pris dig lykkelig for, hvis dit TV ikke har problemet.


Det er fåtallet af forretninger der har opjusterede tv til at stå. Hvis din reference er hvad du ser i butikker, så forstår jeg bedre......


Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Artiklen stammer fra een af Danmarks mest anerkendte aviser.


Ja for satan, vi ved jo alle at netop JP nok er de grundigste, når det kommer til viden på AV området. Flatpanels er jo kun novicer ved siden af - eller noget???


Klaus


Mener du dermed,at blot en indstilling kan klare det? det er vel ikke derfor at der i trådindlæggets artikel nævnes, at der er sket forbedringer på nye modeller.
Alle nyere TVs og alle vel også OLEDtyper er forkalibreret fra fabrikkens side.

Jeg tror imidlertid ikke, at alle ser problemet, idet det sorte dominerer
den gråsorte overgang. Man synes måske ikke, at der mangler noget, men opfatter i stedet kontrastenforholdet som godt eller endnu bedre.

Hvad jeg har set underbygger kun artiklens nævnte. Skriv til artikelforfatteren og anmod om dokumentation.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Tænk hvilket forum det her ville være hvis man utrætteligt oprettede tråde med (for at sige det pænt) ulemper ved lcd.
Hvem er det du gerne vil "oplyse" i virkeligheden Bent? Jeg har aldrig forstået en lyd af det?


Jeg vil - og muligvis også andre - gerne læse om ulemper ved LCD, der ikke tidligere har været nævnt. Eller andet interessant om LCD. Men helst nyheder som mit link også viser.
Jeg ser fremt til at læse disse indlæg. Tak.


"Som ikke tidligere er nævnt?" Hvis det er præmissen, så skulle dit indlæg oprindeligt vel aldrig være postet?
Det er jo det samme du anfægter gang på gang?
Vi skal langt tilbage, for ulemper på lcd er old news og snart så veldokumenteret at de fleste vel uanset ser det som overflødigt?
De tråde der idag postes (omhandlende lcd) kører generelt på ulemper eller mulige mangler på oled, hvor få lcd modeller skal fremhæves, som værende oled sammenlignelige eller overlegne.

I den sammenhæng sammenlignes de absolut dyreste lcd modeller med eks entry-level oled. (Og falder stadig igennem, på vel al materiale?).

Det kan da meget vel være der kan være problemer med nærsort på nogle oled modeller, det skal jeg ikke kommentere yderligere på. Men igen, hvem er det der har brug for liiiige den oplysning?
De samme folk som til hver en tid fra vælger SAMTLIGE lcd skærme fordi er uegnet til hdr og end ikke kan leve op til et Dolby vision prædikat?
Eller er det til dem der mener at oled er fejlfrie (det er der vel heller ikke mange der gør i sidste ende)?
Jeg gætter på at for langt de fleste har oled bare det bedste kompromis og tilmed til en god pris og med en overlegenhed der er markant, der hvor oled nu engang er overlegen.

For mig selv er det eks betragtningsvinkel, som ingen lcd kan måle sig med oled og kvaliteten af Dolby vision og hdr, hvilket naturligvis er mere udtalt på nogle titler fremfor andre, hvor lcd også gør det godt - trods sine skavanker som betragningsvinkler og clouding osv osv osv
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Sjovt som Bents navlepillerier og tilfældige observationer helst bare skal tages for pålydende, mens kritik af andres yndling mærke straks bliver udfordret med henvisninger til dit og dat ... Smile

Bent, med mindre man har vurderet udstyrets evne til at vise near black med en kendt, korrekt formatteret kilde, så er observationen >værdiløs<. Det du har gjort svarer til at se DR HBB og konkludrere, at den teknologi man tilfældigvis ser det på er ubrugelig.

Jeg skal ikke udelukke, at der har være OLED modeller ude der ikke kan vise de aller nederste gråniveauer, men det er der også utallige eksempler på ved LCD. Der er ikke OLED eller LCD der er noget i vejen med. Det er den konkrete implementering i de modeller der har problemet, der er problematisk.

I forhold til OLED har LCD den ulempe, at sort eller næsten sort bliver forurenet med restlys fra bagbelysninge. Det kan LCD ikke rende fra eller implementere sig ud af, men mindre man opdeler skærmen i 8 mio. zoner. Foreløbigt er de oppe på ca. 1000 så er der laaang vej hjem. Det er også værd at bemærke, at OLED over en bred kam, allerede nu er betydeligt bedre end LCD, selvom LCD har 15-20 års forspring.



Hvis det kun er navlepilleri, kan jeg ikke helt forstå, at du laver et indlæg😀

Efter min mening er OLEDteknologien ikke ubrugelig. Den er tværtimod nok den bedste skærmteknolog på nuværende.
Desværre har jeg - ligesom de fleste - ikke haft mulighed for at se QLED i den udgave, som nogle anmeldere blev så begejstret over på udstillingen, idet modellen som tidligere nævnt ikke er udsendt som model til brugere.

Omkring restlys som lys fra bagbelysningen ( er du sikker på det?) så findes der som regel i naturen baggrundslys eller hvad man kalder det, der tilføres det sorte.

Uanset hvor sort "det" nu er, findes der i virkeligheden (bortset fra laboratorieforsøg og lign.) en naturlig gråtoning af den sorte farve.

Desuden gør øjets opbygning, at alle katte virker grå i mørket. At LCD viser det på grund af sin teknologi, gør ikke synsoplevelsen dårligere. (Jo. på low-endmodeller ses dette efter min mening ofte uheldigt, hvorimod high-endmodeller virkelig er i stand til at vise sort (omend ikke på små målingscifre), hvilket nogle ikke tror på. Desværre møder disse personer heller ikke op til de mange invitationer, som jeg har givet på fora.

At OLED kan vise et kunstigt billede med helt sort, gør ikke OLED teknologien dårligere. OLED er fremragende, men det viser desværre ikke den forskel, der for mig endnu begrunder en udskiftning.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Artiklen stammer fra een af Danmarks mest anerkendte aviser. Så det er til denne kilde en "hating" naturligvis må gå.


Det er dig, der vælger at fremhæve én sætning ud af mange, så nej, artiklen skal ikke stå for skud.

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg refererer ret uskyldigt artiklen.




Lunddal - tak for dine interessante indlæg.

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu